Nytt akvarium.

Nå har jeg kjøpt nytt akvarium Kjøpte en 63 liter i går. Jeg hadde 5 fisk fra en 20 liter som jeg følte at det hastet med å få nytt kar til. Vistes godt at de ikke trivdes (forbannede butikk som ikke kan hjelpe kunder på en ordentlig måte og sender med 3 platyer og 2 algespisere til en 20 liter!) Siden jeg følte at det hastet satte jeg opp det nye karet og tok sand, vann og pumpe fra 20 literen. Så nå går det nye karet med to filterpumper. Tok med den gamle for å prøve å bevare bakteriekulturen. Tiden vil vise om jeg får nitrittproblemer eller ikke.
Spørsmålet mitt er hvor mye fisk kan jeg ha i en 63 liter?
(Det var så hærlig å se at fiskene fikk god plass i går. De svømte rundt og herjet alle mann!)
Nå har jeg jo platyer, og trives egentlig veldig godt med de. Siden det er to hunn og en hann vil jeg tro at det kommer fler etter hvert.
Hvilke fisker er det som vil trives godt sammen med platyer og som det er plass til i en 63 liter? Og så må man kanskje ta høyde for at platyene vil formere seg?

Finnes det noen små fisker som kan trives i en 20 liter? Ønsker jo å sette opp det også når 63 literen er godt innkjørt. Jeg liker ikke snegler eller reker så det må være små fisk. Er det bare kampfisk som trives på så liten plass? (Oi så masse spørsmål det ble )
Bra at du utvider da
Med tanke på 20 literen så er den jo ideel til yngel fra de fiskene du har/får i 63 literen.
Andre er feks denne klovnekilli som det er bilde av.
Eller feks Nigeria killi. Dette er fisker som ikke trenger stor plass, og de er også veldig fine.
Ellers kan en jo ha snegler og reker om man liker det, selv synes jeg det er mer spennende med fisk...

Hva slags algespisere er det?
Skorstein
Bra at du utvider da :) Med tanke på 20 literen så er den jo ideel til yngel fra de fiskene du har/får i 63 literen. Andre er feks denne klovnekilli som det er bilde av. Eller feks Nigeria killi. Dette er fisker som ikke trenger stor plass, og de er også veldig fine. Ellers kan en jo ha snegler og reker om man liker det, selv synes jeg det er mer spennende med fisk... Hva slags algespisere er det?

Jeg husker aldri hva de heter. Men de har barter som er livsviktige for de, og så er de albino. Bittesmå tasser som konstant graver i grusen.
er jo en corydoras det. og den spiser da ikke alger... du trenger en malle med sugemunn til det. forøvrig er dette en stimfisk som trives best med 5 eller fler individer
det høres da virkelig ut som corydoras, ikke algespisere. hvis det er corydoras burde du skaffe deg noen fler ettersom de liker å være i stim. og så kanskje en algespiser da du kan jo ha noen typer ciklide i 63 litern din, som apistogramma typen feks noen sommerfuglciklider. og kanskje guppy i 20 literen, de er jo både fargerike og fine, sammen med en liten algespiser som ikke trenger store plassen. otocinclus feks.
Murmeline
Jeg husker aldri hva de heter. Men de har barter som er livsviktige for de, og så er de albino. Bittesmå tasser som konstant graver i grusen.

Det er nok ingen algespiser. Det er Corydoras aeneus Albino, det er jeg temmelig sikker på. En pansermalle, med andre ord.

Du må sørge for at de får mat som de andre fiskene dine, så pass på at det synker ned nok mat til disse også. De sulter ihjel ellers.
mona o
[QUOTE=Murmeline]Jeg husker aldri hva de heter. Men de har barter som er livsviktige for de, og så er de albino. Bittesmå tasser som konstant graver i grusen.

Det er nok ingen algespiser. Det er Corydoras aeneus Albino, det er jeg temmelig sikker på. En pansermalle, med andre ord.

Du må sørge for at de får mat som de andre fiskene dine, så pass på at det synker ned nok mat til disse også. De sulter ihjel ellers.

Oi, da er jeg nok en gang feilinformert ja. Butikken sa tydelig at disse to var algespisere som holdt karet rent. Jeg burde selfølgelig stilt spørsmålstegn ved dette siden jeg fikk med tablettfor til de, men det gjorde jeg ikke. Man lærer så lenge man lever. Da må jeg ha tre sånne til sånn at disse også trives. De får nok klare seg med bare to ennå en stund til det nye karet er innkjørt. Kjøper ikke noe fler før om en måneds tid. De kalles altså pansermalle? Greit å ha et annet navn en det latinske også
Da må jeg ha en algespiser også. Jeg tror jeg hadde det fra starten av (en svart sak som konstant hang på glasset, tror det var bittesmå prikker på han også) men som døde i nitrittangrepet jeg fikk i 20 literen.
Nå må jeg ut å lete mer info om pansermalle tror jeg
Bør pansermalle virkelig ha minimum 80 liter i karet? Synes det var fryktelig mye vann for en så liten fisk.
Det er egentlig ikke så mye antall liter, men grunnflata. Disse liker seg best i grupper, og bruker jo stort sett bare bunnarealet av akvariet. Dermed må det til litt størrelse så de får rørt seg

Når det er sagt er de fleste corydoras artene oppført med minstestørrelse på 60 liter (grunnflate på 30 x 60 cm). Noen få arter krever litt større plass enn det.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap