- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Hvor mange fisk i et akvarie som måler 78x43x33cm?
Hvor mange fisk i et akvarie som måler 78x43x33cm?
I morgen skal jeg kjøpe et akvarie med de målene. Jeg vet at akvariet må gå i 4 uker før man kan ha fisk oppi, så akkurat det behøves ikke å diskuteres. Men jeg vil vite hvor mange fisk jeg kan ha oppi karet. Jeg vil planlegge hva jeg kan ha oppi der slik at når karet er innkjørt så kan jeg begynne å kjøpe eller se etter hva jeg skal ha.
Jeg har også bestemt meg for at jeg skal ha stimfisk, men hva slags og hvor mange? Kuhlii-ål vil jeg gjerne også ha, dessuten vil jeg ha en kampfisk oppi der som jeg har fra før i et mindre kar. Hva slags stimfisk kan jeg ha i karet med en kampfisk og kuhlii-ål?
Jeg har også bestemt meg for at jeg skal ha stimfisk, men hva slags og hvor mange? Kuhlii-ål vil jeg gjerne også ha, dessuten vil jeg ha en kampfisk oppi der som jeg har fra før i et mindre kar. Hva slags stimfisk kan jeg ha i karet med en kampfisk og kuhlii-ål?
Postet 07.09.08 kl 15:18
Postet 07.09.08 kl 15:32
Postet 07.09.08 kl 15:42
Postet 07.09.08 kl 15:46
Postet 07.09.08 kl 15:53
For kuhlii synes jeg at minst 5 er greit (har dog hørt at noen sier minst 3, men for meg høres det lite ut). Kuhlii trives mer og mer jo flere artsfrender den har, og med fler i samme kar vil du se de mer også.
Neontetra er stimfisk, og bør minst være 8-10 stk.
Karet ditt er på 110 liter og her burde det vær plass til en god stim neontetra og en hel del kuhlii på bunn. Bare pass på at kuhliiene får noen gjemmeplasser Jeg har 9 kuhlii i min 110 liter, og kunne helt sikkert hatt mange fler uten at de fikk det trangt
Neontetra er stimfisk, og bør minst være 8-10 stk.
Karet ditt er på 110 liter og her burde det vær plass til en god stim neontetra og en hel del kuhlii på bunn. Bare pass på at kuhliiene får noen gjemmeplasser Jeg har 9 kuhlii i min 110 liter, og kunne helt sikkert hatt mange fler uten at de fikk det trangt
Postet 07.09.08 kl 15:54
Postet 07.09.08 kl 16:09
Vanskelig å si om du har tenkt å ha kampfisken din i samme kar. Det er mye fisk som ikke går overens med kampfisk, men heller barberer hele halen på kort tid :p
Det beste er om du titter litt i fiskebasen. Søk på stimfisk til kar opp til 100 liter (her har jeg tatt et søk for deg), og sopm du ser er det masse å velge i. Ikke alle vil gå greit overens med en kampfisk, men når du har blinket deg ut noen du liker kan du jo spørre om de spesifikke vil gå greit med kampfisk.
Ved å lese profilen til fisken kan du også få en pekepinn. Står det "finnenapper" sier det seg selv at kampfisken går en usikker fremtid i møte
Du kan jo også bruke fiskebasen og søke generelt etter fisk for kar opp til 120 liter. Det finnes så mange arter, og smaken er jo som baken. Det jeg liker er det ikke sikkert du liker.
Et annet tips kan være å sjekke medlemsakvariene. Søke på kar på ca samme størrelse, og se hva andre har valgt av fisk og innredning. Masse inspirasjon å hente der også!
Det beste er om du titter litt i fiskebasen. Søk på stimfisk til kar opp til 100 liter (her har jeg tatt et søk for deg), og sopm du ser er det masse å velge i. Ikke alle vil gå greit overens med en kampfisk, men når du har blinket deg ut noen du liker kan du jo spørre om de spesifikke vil gå greit med kampfisk.
Ved å lese profilen til fisken kan du også få en pekepinn. Står det "finnenapper" sier det seg selv at kampfisken går en usikker fremtid i møte
Du kan jo også bruke fiskebasen og søke generelt etter fisk for kar opp til 120 liter. Det finnes så mange arter, og smaken er jo som baken. Det jeg liker er det ikke sikkert du liker.
Et annet tips kan være å sjekke medlemsakvariene. Søke på kar på ca samme størrelse, og se hva andre har valgt av fisk og innredning. Masse inspirasjon å hente der også!
Postet 07.09.08 kl 16:13
Endret: 07.09.08 kl 16:16
Postet 07.09.08 kl 16:27
Postet 07.09.08 kl 16:31
Postet 07.09.08 kl 20:46
Jeg har et 110 liter med følgende besetning, 2 ancistrus, 5 corydorapeleatus, 11 rødmunntetra og 5 dvergscalare, det fungerer bra, men dvergscalare og kampfisk er dårlig kombinasjon.
Jon
Jon
Postet 07.09.08 kl 21:05
jeg har et 113 liters med 20 kardinaltetra og 17(?) rødmunnstetra.
i tilleg har jeg 4 kinesiske algespisere og 3 Ancistruser (+ en masse reker og snegler)
det ser ikke ut til å være trangt.
kardinaltetra stimer bedre enn neontetra. men disse er da også dyrere.
Du kan også ha en blandning av disse to da de stimer sammen og kardinaltetraene holder neontetraenen mer samlet.
i tilleg har jeg 4 kinesiske algespisere og 3 Ancistruser (+ en masse reker og snegler)
det ser ikke ut til å være trangt.
kardinaltetra stimer bedre enn neontetra. men disse er da også dyrere.
Du kan også ha en blandning av disse to da de stimer sammen og kardinaltetraene holder neontetraenen mer samlet.
Postet 07.09.08 kl 22:03
Postet 07.09.08 kl 22:44