- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Må man ha pumpe?
Må man ha pumpe?
jeg har en fiskebolle som jeg vil ha reker i igjen, men må man ha pumpe? jeg brukte en luftdrevet filterpumpe met watt inni. det så ut til å fungere, men den tar alt for mye plass.
så hvordan går det uten pumpe om man skifter vann ofte nok og har en del planter?
det er ganske fin sand i bollen så planter bør vokse bra.
så hvordan går det uten pumpe om man skifter vann ofte nok og har en del planter?
det er ganske fin sand i bollen så planter bør vokse bra.
Postet 08.09.08 kl 00:04
Alt liv avhenger av vann og luft. med andre ord så må du ha pumpe. Kjøp et bolle filter til 35 kroner og sett på en luftpumpe (99,- om du ikke har en fra før) det tar nada plass i bollen og fungerer faktisk uten pumpe må du belage deg på vannbytte hver dag, 3/4 bytte. og da må du passe på temp og alt sånn *sukk* ville nok gått for bolle filter om jeg var deg..
ps. planter i fin sand vokser ikke nødvendigvis bedre enn planter i grus. røttene til planter som står i sand har en tendens til å råtne, og da er planten ødelagt:\
ps. planter i fin sand vokser ikke nødvendigvis bedre enn planter i grus. røttene til planter som står i sand har en tendens til å råtne, og da er planten ødelagt:\
Postet 08.09.08 kl 01:28
Sterudps. planter i fin sand vokser ikke nødvendigvis bedre enn planter i grus. røttene til planter som står i sand har en tendens til å råtne, og da er planten ødelagt:\
Hmm, det tror jeg ikke plantene mine har fått med seg. Det vokser som bare det i alle karene mine og jeg har bare sand som bunnsubstrat. Riktignok har jeg sandsnegler, men likevel
Som Sterud er inne på Stian så blir det en del mer jobbing for å holde akvariet beboelig for rekene om du ikke har filtrering. Litt avhengig av art, men mange rekerarter tåler nitritt og nitrat dårligere enn fisk så det er viktig å gi de minst like gode forhold.
Postet 08.09.08 kl 22:16
[QUOTE=Tante Astrid]
Hmm, det tror jeg ikke plantene mine har fått med seg. Det vokser som bare det i alle karene mine og jeg har bare sand som bunnsubstrat. Riktignok har jeg sandsnegler, men likevel
QUOTE]
derfor jeg brukte ord som ikke nødvendigvis og tendens:P - er ikke sånn at de med sikkerhet blir ødelagt om man har de i sand, men kan gjøre dersom man har for kompakt sand^^,
QUOTE]
derfor jeg brukte ord som ikke nødvendigvis og tendens:P - er ikke sånn at de med sikkerhet blir ødelagt om man har de i sand, men kan gjøre dersom man har for kompakt sand^^,
Postet 09.09.08 kl 01:34
Postet 09.09.08 kl 22:18
Jeg hadde, ufrivillig, et lignende oppsett som det Stian spør etter i første innlegg
Det startet med at jeg dro opp en enorm kladd med skitten javamose fra et akvarium. Den var blitt for stor, skitten og halvvissen i underste halvdel, så jeg ville ikke ha den i akvariet mer. Slang den oppi et plastkar som rommer ca 10 liter, fyllte det med vann og satte det inn på en hylle. Det var så mye mose at det fyllte absolutt hele karet. Over hylla er det er lysrør på 8 watt. Slik stod det da, faktisk så lenge som et par måneder.... jeg gjorde ingenting med det. Det var vann og mose. Ikke noe annet enn lys av utstyr.
Så en dag fikk jeg plutselig øye på noe som rørte seg i plastkaret. En hel rekefamilie spankulerte bortover langs bunnen! Ooops!
Antagelig har de levd av mikroorganismer i mosen og kost seg med det. Det var jo rekeyngel i karet også, så de hadde sannelig formert seg der attpåtil.
Mosen var usannsynlig skitten, ingen vannbytter i hele perioden (jeg trodde jo ikke det var noe annet enn plante der) og selvsagt ingen fôring.
Redningen for rekene var sannsynligvis nettopp det at ingenting ble tilsatt av forurensning (dvs mat). De spiste det de fant av microorganismer og småalger på all mosen, tenker jeg.
Hvis man sørger for massevis av planter (og jeg mener masse!), tillate at det kommer litt algevekst (rekene spiser det), fôring MAX en gang pr uke og da kun et par smuler, og et vannbytte i ny og ne, så tror jeg faktisk et lite fåtall reker kunne klart seg fint under slike forhold. Jeg har faktisk lyst å prøve det selv
Det startet med at jeg dro opp en enorm kladd med skitten javamose fra et akvarium. Den var blitt for stor, skitten og halvvissen i underste halvdel, så jeg ville ikke ha den i akvariet mer. Slang den oppi et plastkar som rommer ca 10 liter, fyllte det med vann og satte det inn på en hylle. Det var så mye mose at det fyllte absolutt hele karet. Over hylla er det er lysrør på 8 watt. Slik stod det da, faktisk så lenge som et par måneder.... jeg gjorde ingenting med det. Det var vann og mose. Ikke noe annet enn lys av utstyr.
Så en dag fikk jeg plutselig øye på noe som rørte seg i plastkaret. En hel rekefamilie spankulerte bortover langs bunnen! Ooops!
Antagelig har de levd av mikroorganismer i mosen og kost seg med det. Det var jo rekeyngel i karet også, så de hadde sannelig formert seg der attpåtil.
Mosen var usannsynlig skitten, ingen vannbytter i hele perioden (jeg trodde jo ikke det var noe annet enn plante der) og selvsagt ingen fôring.
Redningen for rekene var sannsynligvis nettopp det at ingenting ble tilsatt av forurensning (dvs mat). De spiste det de fant av microorganismer og småalger på all mosen, tenker jeg.
Hvis man sørger for massevis av planter (og jeg mener masse!), tillate at det kommer litt algevekst (rekene spiser det), fôring MAX en gang pr uke og da kun et par smuler, og et vannbytte i ny og ne, så tror jeg faktisk et lite fåtall reker kunne klart seg fint under slike forhold. Jeg har faktisk lyst å prøve det selv
Postet 09.09.08 kl 22:28
Endret: 09.09.08 kl 22:31
Stian Shar du link til et slikt filter som er lite?
Her har du et bollefilter ..var faktisk dyrere på nett enn i butikken. TRopehagen Zoo selger disse til 35 spenn..
Postet 10.09.08 kl 03:43
Nei man må ikke ha filter, men det kreves litt mere jobbmed en bolle uten filter iforhold til en med.
Men bytter du litt vann hverdag ja så trenger du ikke filter.
Kan seff ikke ha mye levende i en bolle uten filter, men det kan du jo ikke ha i en med heller.
Så filter er det beste, men det går uten også.
Men bytter du litt vann hverdag ja så trenger du ikke filter.
Kan seff ikke ha mye levende i en bolle uten filter, men det kan du jo ikke ha i en med heller.
Så filter er det beste, men det går uten også.
Postet 10.09.08 kl 07:58
nå har jeg kanskje en løsning!
http://www.tropefisk.no/shop/filterpatron-til-bollefilter-18310p.html
kan jeg bruke disse og bare ha de som filter, bare liggende nesten som luftestener? uten denne http://www.tropefisk.no/shop/bunnfilter-til-bolle-18309p.html
http://www.tropefisk.no/shop/filterpatron-til-bollefilter-18310p.html
kan jeg bruke disse og bare ha de som filter, bare liggende nesten som luftestener? uten denne http://www.tropefisk.no/shop/bunnfilter-til-bolle-18309p.html
Postet 11.09.08 kl 22:10
Postet 11.09.08 kl 23:21
Postet 12.09.08 kl 12:25
Postet 13.09.08 kl 18:49
Du kan jo ikke bare bruke de patronene, det har jo null funksjon.
de to rørene på filteret er koblet sammen nesten nederst slik at når luften går ned, tar den det andre røret opp og skaper et vakum som gjør at vann vil trenge inn, og når luften igjen fyller opp røret vil vannet bli presset opp og ut gjennom filterpatronen på toppen. DA renses vannet. Slange og patron vil ikke ha noen annen funksjon enn boble lager..
de to rørene på filteret er koblet sammen nesten nederst slik at når luften går ned, tar den det andre røret opp og skaper et vakum som gjør at vann vil trenge inn, og når luften igjen fyller opp røret vil vannet bli presset opp og ut gjennom filterpatronen på toppen. DA renses vannet. Slange og patron vil ikke ha noen annen funksjon enn boble lager..
Postet 14.09.08 kl 21:04
SterudDu kan jo ikke bare bruke de patronene, det har jo null funksjon. de to rørene på filteret er koblet sammen nesten nederst slik at når luften går ned, tar den det andre røret opp og skaper et vakum som gjør at vann vil trenge inn, og når luften igjen fyller opp røret vil vannet bli presset opp og ut gjennom filterpatronen på toppen. DA renses vannet. Slange og patron vil ikke ha noen annen funksjon enn boble lager..
må man ha gittertingen da eller bare det du beskriver?
Postet 14.09.08 kl 22:32
Postet 15.09.08 kl 14:34