- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Hvem passer med disse fiskene?
Hvem passer med disse fiskene?
Mer mas fra meg.
har noen forslag til hvilke fisker som vil trives sammen med saksehalerasbora og fantomtetra og pansermaller? Noen med farger som gjør litt av seg og er pent å hvile blikket på Plattyer er jo fargerike da, men de liker salt i vannet og det liker ikke panser mallene. Har også tenkt på en liten stim med kardinaltetraer, men de liker vel surt vann?
Ikke lett dette her, vil helst ha noen gode tips slik at jeg kan skrive en liste og ha med neste gang jeg skal i dyrebutikken så jeg slipper å komme hjem med fisker som er sååååå velegnet i følge personaler .,.... men ikke er det likevel .
har noen forslag til hvilke fisker som vil trives sammen med saksehalerasbora og fantomtetra og pansermaller? Noen med farger som gjør litt av seg og er pent å hvile blikket på Plattyer er jo fargerike da, men de liker salt i vannet og det liker ikke panser mallene. Har også tenkt på en liten stim med kardinaltetraer, men de liker vel surt vann?
Ikke lett dette her, vil helst ha noen gode tips slik at jeg kan skrive en liste og ha med neste gang jeg skal i dyrebutikken så jeg slipper å komme hjem med fisker som er sååååå velegnet i følge personaler .,.... men ikke er det likevel .
Postet 08.09.08 kl 02:11
sessanMer mas fra meg. har noen forslag til hvilke fisker som vil trives sammen med saksehalerasbora og fantomtetra og pansermaller? Noen med farger som gjør litt av seg og er pent å hvile blikket på :-) Plattyer er jo fargerike da, men de liker salt i vannet og det liker ikke panser mallene. Har også tenkt på en liten stim med kardinaltetraer, men de liker vel surt vann?.
Er ikke kjent med di to førstnevnte fiske typene, men pansermaller (corydoras) går jo stort sett til det meste i et selskaps akvarie. Da tenker jeg på levendefødere og fisk som ikke blir større enn dem. Corydorasen holder seg stort sett på bunn så hadde vel da vært greit å ha annen fisk som gikk på et annet høydenivå i karret ditt. Sier ikke noe om hvor stort karret er, heller ikke hvor mange fisk du har. Du nevner at Platy liker salt i vannet noe som er helt ukjent for meg (sier ikke at det ikke stemmer). Har selv en del platy gående sammen med molly, sverddragere, guppy og corydoraser, men har aldri brukt noen form for salt. Lykke til på jakten på passende fisk
Postet 08.09.08 kl 03:19
platty, sverddagere, og mollyer er brakkvannsfisker. De liker litt salt i vannet. Desuten så hjelper litt salt i vannet på slik at det blir mindre sykdommer. Brakkvann er blanding av fersk og saltvann. Men det skal ikke mye salt til. det må ikke være salt med jod i, helst havsalt.
Men pansermaller liker IKKE salt i vannet. Så der er problemet.
Etter hva jeg har lest om saksehalerasboraen og fantomtetraen så er de fredelige stimfisker. Men de gjør lite av seg ser jeg. Fantomtetraene driver fremdeles å gjemmer seg, har hattt dem siden fredag. saksehalene stimer litt, og svømmer litt her og der. de holder seg nede i akvariet.
Men pansermaller liker IKKE salt i vannet. Så der er problemet.
Etter hva jeg har lest om saksehalerasboraen og fantomtetraen så er de fredelige stimfisker. Men de gjør lite av seg ser jeg. Fantomtetraene driver fremdeles å gjemmer seg, har hattt dem siden fredag. saksehalene stimer litt, og svømmer litt her og der. de holder seg nede i akvariet.
Postet 08.09.08 kl 13:05
Tror nok du er litt feilinformert, sessan. Ingen av de fiskene du nevner er brakkvannsfisker. Molly er unntaket siden den kan gå både i ferskvann og brakkvann. Om man holder fisk som er brakkvannsarter så er det hverken vanlig salt eller havsalt som brukes for å gi de rette forholdene. Da brukes det saltvannsmiks beregnet på saltvannsakvarium, men selvfølgelig i mindre konsentrasjoner.
Det er ikke anbefalt å tilføre salt i et ferskvannsakvarium. Det er ikke bare unødvendig, men kan også være direkte skadelig for enkelte arter. Salt kan derimot i spesielle tilfeller brukes som støttebehandling ved sykdom. Dette kan du lese mer om i sykdomsartikkelen. I tillegg så kan salt hjelpe når det er mye nitritt i vannet, men siden vannbytter er mye mer effektivt så er det i grunnen litt bortkastet i den forbindelse også.
Selv om platy altså ikke skal ha salt i vannet så er jeg likevel enig i at den ikke passer helt i kombinasjon med de fiskene du allerede har. Dette fordi den krever andre vannverdier enn pansermallene og tetraene. Kardinaltetra kan muligens gå bra, men det kommer an på hvilke vannverdier du har. Leser du i fiskebasen om fiskene du har lyst på så finner du raskt ut om vannverdiene stemmer overens med de du allerede har.
Det er ikke anbefalt å tilføre salt i et ferskvannsakvarium. Det er ikke bare unødvendig, men kan også være direkte skadelig for enkelte arter. Salt kan derimot i spesielle tilfeller brukes som støttebehandling ved sykdom. Dette kan du lese mer om i sykdomsartikkelen. I tillegg så kan salt hjelpe når det er mye nitritt i vannet, men siden vannbytter er mye mer effektivt så er det i grunnen litt bortkastet i den forbindelse også.
Selv om platy altså ikke skal ha salt i vannet så er jeg likevel enig i at den ikke passer helt i kombinasjon med de fiskene du allerede har. Dette fordi den krever andre vannverdier enn pansermallene og tetraene. Kardinaltetra kan muligens gå bra, men det kommer an på hvilke vannverdier du har. Leser du i fiskebasen om fiskene du har lyst på så finner du raskt ut om vannverdiene stemmer overens med de du allerede har.
Postet 08.09.08 kl 22:33
Postet 08.09.08 kl 23:07
Ja, det er ganske vanlig at butikker kommer med denne feilinformasjonen.
Det stammer antagelig fra akvariets barndom da det faktisk var vanlig å fraråde vannbytter også. Filtrering var temmelig steinaldersk i forhold til det vi har nå og kunnskapen om sammenhengen mellom avfall og nitritt ganske ukjent. Den gangen var det derfor en smart ting å tilføre salt siden mange kar hadde nitritt i vannet og salt lettet da forholdene for fisken. Da både kunnskap og antall vannskift økte hos den jevne akvarist så var det ikke lenger nødvendig med salttilsetning, men det ser ut som om butikkene ikke har fått med seg det
Du kan altså droppe saltet.
Det stammer antagelig fra akvariets barndom da det faktisk var vanlig å fraråde vannbytter også. Filtrering var temmelig steinaldersk i forhold til det vi har nå og kunnskapen om sammenhengen mellom avfall og nitritt ganske ukjent. Den gangen var det derfor en smart ting å tilføre salt siden mange kar hadde nitritt i vannet og salt lettet da forholdene for fisken. Da både kunnskap og antall vannskift økte hos den jevne akvarist så var det ikke lenger nødvendig med salttilsetning, men det ser ut som om butikkene ikke har fått med seg det
Du kan altså droppe saltet.
Postet 08.09.08 kl 23:18
sessanda er det nok mye feilinformasjon ute og går, for dette har jeg fått høre i flere butikker, og jeg har hatt fisk mange år. Har hatt salt i vannet og det har gått fint. ca en spiseskje til 60 liter vann.
Det med salt var også nytt for meg sessan. Har også hatt platy over flere år, sammen med andre levendefødere, men aldri brukt salt. Har heller aldri hatt sykdom på dem eller unaturlig fiskedød. Mye av den informasjonen en mottar i zoo butikkene er lik null og svært få har veldig god greie på hva di holder på med. En kan lese tråder opp og ned her på forumet om det som gode (dårlige) bevis på det. Ofte selges fisk som ikke er hva det er (annen fisk) og L-maller med helt andre nr enn hva dem har opprinnelig. Det er mye uviten i disse butikkene med gode unntak. Jeg for min del bruker en butikk, og bare en. Der står di "på pinner" for en og har en service som misunner mange. En kommer inn og det går ikke mange sekundene før en får hjelp. Svar på spørsmål får jeg også, fra en lærd og erfaren eier. Det er alltid rent og fint i butikken, karrene rene og velstelte og skjeldent en ser død fisk i karrene der i motsetning til mange andre forretninger. For meg er og blir det bare en zoo butikk jeg handler hos stort sett. Butikken ved kongsberg sykehus. Roses di som ros fortjener. Mvh Leif
Postet 08.09.08 kl 23:23
nå har jeg bladd gjennom fiskebasen og skrevet ned fakta om de fiskene jeg alt har. og der stod det faktisk på både sverddrager og molly at de var brakkvannfisker, dvs litt salt- men mindre salt enn i saltvann.
Oppdagde også at jeg har fått en feil fiskesammensettning. Sukk - hva gjør jeg med de fiskene som nå ikke passer inn da - kan jo ikke bare drepe dem :-S
f.eks saksehalerasboraene mine - de vil ha et STORT akvarium, og mitt er 63 liter ....... alt for lite.
gullguramiene mine MÅ har flere hunner enn hanner ..... jeg har nesten bare hanner - og akvariet er for lite ...
hvis jeg nå har lyst å kjøpe sverddrager eller platty eller molly for å få farge , så vil de ha MYE hardere vann enn de andre fiskene mine (molly 11-30 GK !!!)
synd man ikke kan skrive inn de rasene man er interessert i og så få dem sammenlignet.
Oppdagde også at jeg har fått en feil fiskesammensettning. Sukk - hva gjør jeg med de fiskene som nå ikke passer inn da - kan jo ikke bare drepe dem :-S
f.eks saksehalerasboraene mine - de vil ha et STORT akvarium, og mitt er 63 liter ....... alt for lite.
gullguramiene mine MÅ har flere hunner enn hanner ..... jeg har nesten bare hanner - og akvariet er for lite ...
hvis jeg nå har lyst å kjøpe sverddrager eller platty eller molly for å få farge , så vil de ha MYE hardere vann enn de andre fiskene mine (molly 11-30 GK !!!)
synd man ikke kan skrive inn de rasene man er interessert i og så få dem sammenlignet.
Postet 08.09.08 kl 23:56
sessangullguramiene mine MÅ har flere hunner enn hanner ..... jeg har nesten bare hanner - og akvariet er for lite ... .
Det nok ofte slik i fiske verden at det skal være flere hunner enn hanner. Prøver så godt jeg kan på levende fødere å ha 3 hunner per han. Dette for at hannene ikke skal slite ut hunnene. Og regner det som en tommelfinger regel. Jeg har 14 karr og drøssevis med forskjellige fisk, men bare mine 4 corydoras grupper har overtall av hanner. Ta t.ek mine 6 corydoras aeneus, der har jeg 4 hanner og 2 hunner i leksgruppen. Denne gruppen fungerer eksemplarisk og det kommer egg ca annen hver uke. Kjempe gøy. Leif
Postet 09.09.08 kl 00:29
Akkurat som hos mollyen så står det hos sverddrageren ferskvann eller brakkvann, så de kan fint gå i ferskvann altså. Viktig å huske at om fiskene skal holdes i brakkvann så skal det brukes saltvannsmiks og ikke akvariesalt eller vanlig salt.
Ja, det er vanskelig å sette sammen fisk riktig spesielt når butikkene kommer med så mye feil informasjon. Om det er fisker som bør/må omplasseres så kan du høre om butikken du har kjøpt de i tar de i retur. Er det de som har gitt deg feil råd om fisk så håper jeg du får returnert de. Ellers så kan du prøve å selge de. Du kan legge inn gratis annonse under rubrikk her øverst.
Om du skulle ha lyst på fisk i butikken så gjelder det å ha is i magen og sjekke de ut her inne i fiskebasen først. Vet det er vanskelig, jeg blir ofte fristet selv
Ja, det er vanskelig å sette sammen fisk riktig spesielt når butikkene kommer med så mye feil informasjon. Om det er fisker som bør/må omplasseres så kan du høre om butikken du har kjøpt de i tar de i retur. Er det de som har gitt deg feil råd om fisk så håper jeg du får returnert de. Ellers så kan du prøve å selge de. Du kan legge inn gratis annonse under rubrikk her øverst.
Om du skulle ha lyst på fisk i butikken så gjelder det å ha is i magen og sjekke de ut her inne i fiskebasen først. Vet det er vanskelig, jeg blir ofte fristet selv
Postet 09.09.08 kl 00:44
Det er vanskelig å velge fisk, for jeg har liksom hatt de samme sortene hele tiden., jeg har hatt fisker 15-20 år, men dette er første gang jeg har hatt er akvarieforum å søke råd hos. Jeg har hatt feil fisker sammen hele tiden Fordi jeg ikke har visst bedre, og stolt på det de sier i butikken.
De sortene jeg har brukt å ha er
sverddragere
platy
pansermaller
mollyer
algespisere
neontetraer
scalarer
slørhaler
norsk flaggtetra
guramier
praktbotiaer
guppier
og sikkert andre jeg ikke kommer på i farten.
jeg angrer på de røde fantomtetraene jeg har kjøpt, for de bare gjemmer seg hele tiden, de stimer ikke. Og saksehalerasboraene de kommer til å bli for store.
De sortene jeg har brukt å ha er
sverddragere
platy
pansermaller
mollyer
algespisere
neontetraer
scalarer
slørhaler
norsk flaggtetra
guramier
praktbotiaer
guppier
og sikkert andre jeg ikke kommer på i farten.
jeg angrer på de røde fantomtetraene jeg har kjøpt, for de bare gjemmer seg hele tiden, de stimer ikke. Og saksehalerasboraene de kommer til å bli for store.
Postet 09.09.08 kl 12:15