Har vi fått sykdom i akvariet?

Hei.
På fredag fikk jeg 1 guppy hann, 4 neontetra og en malle. Guppyen har bare svømt på bunnen fra i går av å nå i ettermiddag var den død. Neontetraene svømmer friskt rundt og mallen jobber aktivt på bunnen. Guppyen hadde en "rift" i halefinnen da vi fikk den og jeg så det var en "rift" til nå når jeg tok den opp død. No2 verdiene er under 0,3 og pH er på ca 7.

Kan dette være en sykdom siden de andre fiskene svømmer friskt rund?
Får 2-3 hunn guppyer i ettermiddag...
Kan jeg tilsette akvariumssalt? skal det tilsettes litt og litt? skal det oppløses i vann?
guppyen tåler nok salt, men malla er det verre med. de fleste maller tåler salt dårlig
Vannet blir jo ikke mye salt av å tilsette mengde etter br.anvisning. Tenkte det kunne hjelpe for de nye guppyene som kommer i kveld... Er jo salt som er for akvarier...
maller tåler ikke så godt akvariesalt heller. spesiellt pansermaller er ømfintlige for salt. enkelte akvariesalt produsenter spesifiserer faktisk at maller skal ha mindre doser på boksene. jeg antar det er en sugemalle du har, men jeg ville uansett vert forsiktig med saltet med maller i karet.
Med å være forsiktig mener du da at jeg ikke bør ha salt oppi, eller kan jeg ha hall dose? jeg har ikke noen sugemalle, det er en Corydoras Haraldschultzi- pansermalle...
Ligner veldi det bilde du har...
da ville jeg ikke hatt oppi salt i det hele tatt. pansermaller kreperer veldig lett av salt.
Jeg tviler på at akvariesalt kan kurere noen sykdom hvis du først har fått det. Men før du begynner å tenke på kurere fisk, kan det være en god idè å forsikre seg om at alle vannverdier er som de skal.
Du har sjekket f.eks. ph, nitritt sier du, men hva med ammoniakk? Dette er de viktigste vannverdiene å ta rede på først. Ammoniakk og nitritt er dødelig for fisk. Er det nitritt i vannet, så KAN faktisk salt hjelpe. Det er vel stort sett den eneste tingen saltet er godt for i et ferskvannsakvarium. Normalt skal du ikke bruke det.
Når du skriver at nitritt-testen viste under 0,3, kan du si noe mer om hvilken gulfarge du fikk? Fikk du varmt kyllinggul, eller fikk du en stikkende lys gulfarge med et snev av limegrønn?

Har du noen dråpetester liggende hjemme eller er det strips du bruker? Jeg ville si at dråpetester egentlig er et må-ha for alle akvarister. Selv hadde jeg vært handikappet uten mine.
OK, det er greit. Da hører jeg på deg...
Hva tror du kunne ha skjedd med guppyen?
No2 verdiene er under 0,3 og pH er på ca 7.

Dette er de dråpetestene jeg har hjemme og det ser da ok ut...
Bør jeg foreta vannskifte (1/3) før jeg får de andre guppyene i kveld?

Det er kanskje en stikkende gulfarge ja. Men er det normalt at guppyen dør først? er ikke den ganske hardfør? de andre lever i beste vellgående (ser det ut for)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap