- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Stort akvarium!
Stort akvarium!
Postet 10.09.08 kl 22:29
OdaVHar tenkt å kjøpe meg et stort akvarie, på 600-900l. Skal kun gå små fisker i det.(små ciklider osv.) Hva trenger man mer enn pumpe, varmekolbe, lys? Takker også hvis noen har tips om hvilke typer jeg bør velge av pumpa og det.. :-)
Man trenger akurat det samme som i et mindre karr, men bare av vesentlig større mengder.
FX5 er en knall pumpe til et karr i den størrelsen.
Postet 11.09.08 kl 07:29
det kommer jo helt an på fisk og hva du selv ønsker.
jeg bruker selv 2 pumper i mitt "hovedkar" på 540liter. da jeg ønsker litt pumpekraft. jeg sirkulerer vel ca 2200liter i timen.
Dette kan være formye for noen fisker, og alt for lite for andre som elsker sterk strøm.
uansett kan det være lurt å ha 2 varmekolber. selv har jeg bare en. men skulle en av dem streike har du en i reserve. pluss at 900liter er mye vann å varme opp..
pumpa som ken anbefaler kjenner jeg ikke til men den duger helt sikkert bra den.
jeg bruker selv 2 pumper i mitt "hovedkar" på 540liter. da jeg ønsker litt pumpekraft. jeg sirkulerer vel ca 2200liter i timen.
Dette kan være formye for noen fisker, og alt for lite for andre som elsker sterk strøm.
uansett kan det være lurt å ha 2 varmekolber. selv har jeg bare en. men skulle en av dem streike har du en i reserve. pluss at 900liter er mye vann å varme opp..
pumpa som ken anbefaler kjenner jeg ikke til men den duger helt sikkert bra den.
Postet 11.09.08 kl 08:25
Hei OdaV.
Som Ken skriver, du trenger det samme som til et mindre kar - bare i mye større målestokk.
Her er en kopi av min "handleliste" fra da jeg kjøpte inn min 720 liter for snart ett år siden. (selskapsakvarie)
Akvarie; 720 liter, merke Akvastabil med aluminiums rammer. (grått)
Mål; 200x60x60 cm. ca. 95 kg i egenvekt.
Dekkglass i tre deler.
Filterpumpe; Eheim professionel 3 filter 2080. (utvendig)
Vanngjenomstrømmning på 1700 L\T og filterbeholder på 25 liter. Filtret har en biologisk filterkapasitet på 13 liter.
Strømforbruk på 45 watt. Utvendige mål HxBxD = 567 x 330 x330 mm
Varmekolbe; Jäger Eheim Varmekolbe 250 Watt x2
Lysarmatur; Heldekkende med fire rør. 200x60 cm, aluminiumfarget.
Eco-Coolwhite 840 - 58W x1, Power-Glo 58W x1 og Eco-daylight 865 - 58W x2
Luftpumpe; Eheim Air 400. (to utganger)
Bunnlag; Engelsk sjøgrus, 2-3 mm.
Røtter; Mangrove.
Bakgrunn; påmalt.
Diverse planter.
Underlag; Thermounderlag spesielt beregnet til akvarie som beskyttelse imellom glassbunnen og grus.
Annet; Skiferhuler. Ulike steiner. Torpedo ubåt. Tetra Aquasafe. (bruker kun denne ved oppstart, ikke ved vannbytte)
Aqualine Busche Terralit. (plantenæring bunnlag)
For drift; Slamsuger/slangesystem for vannbytte. Bøtter.
Utstyr for test av vannverdier. Flytende jerntilsettning. (for plantene) Flytende plantenæring. eSHA Optima. (vitaminer) Hov x 2. Algeskrape. "Medisinskap". Digital temperaturmåler. Gh-salt. (har for bløtt vann i springen)
*Akvariet er innebygd i vegg og har egen bygget benk å stå på.
*Pumpa var mer enn bra nok. Men jeg valgte likevel også sette inn min utvendige Eheim 2026 i tillegg.
*Kjøpte inn to varmekolber - men har bare hatt bruk for å ha en i drift.
* Er meget fornøyd med det valgte utstyret, alt har fungert fint.
mvh
Som Ken skriver, du trenger det samme som til et mindre kar - bare i mye større målestokk.
Her er en kopi av min "handleliste" fra da jeg kjøpte inn min 720 liter for snart ett år siden. (selskapsakvarie)
Akvarie; 720 liter, merke Akvastabil med aluminiums rammer. (grått)
Mål; 200x60x60 cm. ca. 95 kg i egenvekt.
Dekkglass i tre deler.
Filterpumpe; Eheim professionel 3 filter 2080. (utvendig)
Vanngjenomstrømmning på 1700 L\T og filterbeholder på 25 liter. Filtret har en biologisk filterkapasitet på 13 liter.
Strømforbruk på 45 watt. Utvendige mål HxBxD = 567 x 330 x330 mm
Varmekolbe; Jäger Eheim Varmekolbe 250 Watt x2
Lysarmatur; Heldekkende med fire rør. 200x60 cm, aluminiumfarget.
Eco-Coolwhite 840 - 58W x1, Power-Glo 58W x1 og Eco-daylight 865 - 58W x2
Luftpumpe; Eheim Air 400. (to utganger)
Bunnlag; Engelsk sjøgrus, 2-3 mm.
Røtter; Mangrove.
Bakgrunn; påmalt.
Diverse planter.
Underlag; Thermounderlag spesielt beregnet til akvarie som beskyttelse imellom glassbunnen og grus.
Annet; Skiferhuler. Ulike steiner. Torpedo ubåt. Tetra Aquasafe. (bruker kun denne ved oppstart, ikke ved vannbytte)
Aqualine Busche Terralit. (plantenæring bunnlag)
For drift; Slamsuger/slangesystem for vannbytte. Bøtter.
Utstyr for test av vannverdier. Flytende jerntilsettning. (for plantene) Flytende plantenæring. eSHA Optima. (vitaminer) Hov x 2. Algeskrape. "Medisinskap". Digital temperaturmåler. Gh-salt. (har for bløtt vann i springen)
*Akvariet er innebygd i vegg og har egen bygget benk å stå på.
*Pumpa var mer enn bra nok. Men jeg valgte likevel også sette inn min utvendige Eheim 2026 i tillegg.
*Kjøpte inn to varmekolber - men har bare hatt bruk for å ha en i drift.
* Er meget fornøyd med det valgte utstyret, alt har fungert fint.
mvh
Postet 11.09.08 kl 08:26