Kan nitrittet komme tilbake?

Lurer på hvis en har hatt en såkalt "sylinder vase" gående i 3 uker, og i går byttet ca halvparten av filtermateriale i luftfilteret, og denne jobben ble gjort i det samme vannet som er i sylinderen (bare i en bøtte)

tingen er at 24-36 timer etter at dette har stått å putret videre, har kanskje bare etterfylt en halv liter med rent vann.

Men når jeg nå måler nitritt i vannet så ligger den på den ant lyseste fargen på tetra sitt dråpetest. dette er altså lyseorange. 0.3 ml/l eller noe.

Så jeg lurer på kan nitrittet komme tilbake bare fordi det jeg gjorde med filteret? at jeg da har fjernet litt for mange av di snille bakteriene?

Men tenker bare på at det er det samme vannet som er i vasen fra før, filteret ble tatt ut og ordnet i en bøtte med alt vannet som var oppi fra før? så disse bakteriene burde jo fremdeles være her?
Ja, du har nok fjernet de bakteriene som var i den filterdelen du byttet ut. Dette filteret har jo ikke så stor kapasitet så de gjenværende bakteriene i den andre delen greide antagelig ikke å ta unna nok. Vil tro at det retter seg ganske raskt i og med at du allerede har en fungerende del. Hvis ikke får du være flink å bytte en del av vannet daglig frem til du har null nitritt, dvs det er ikke nødvendig om det ikke er levende vesen der

Nå vet jeg ikke om du i tillegg renset den delen som stod igjen, men om du ved en senere anledning har tenkt å bytte ut en del av filteret så la den andre delen stå urørt. Likeledes så er det unødvendig å tilføre noe av det grumset som blir i vannet. Det er nok en del bakterier der, men også mye avfall som belaster filteret ekstra.
OT, men hvorfor i alle dager byttet du halve filtermaterialet etter kun tre ukers drift?
Tror han hadde et kullfilter oppi der..
ikke noen levende vesen oppi men nitrittet forsvant etter en dag igjen

nei hadde ikke kull, det var bare for at jeg ville ha grov blåsvamp oppi sammen med vatten.
ingenting er bedre enn å se når tetradråpetesten blir gul, i begge karene

hva er "neste" stadie da? før vannet blir optimalt?
Ha et-eller-annet levende oppi, sånn at filterbakteriene har noe å leve av, evt fore bittelitt sånn at filteret får "mat" til du får reker, f.eks
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap