- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Har fiskene mine lagt egg mon tro?
Har fiskene mine lagt egg mon tro?
Hei, lurer på om dette er egg! Plutselig så sitter det en ca 30 rare greier klistret til ruten på akvariet.
Det er sort prikk med noe flagrene greier bak. (dårlig forklart, jeg vet)
Kan det være noen av mallene mine som har lagt egg?
Jeg har Corydoras maller, tetraer, og eh...husker ikke hva de heter men det er sånne sugefisker samt praktbotiaer.Disse legger vel egg?
(Har andre fisk også og disse er levendefødere så de får ofte unger- Molly og Guppy!)
Er det egg jeg har fått?
Hva gjør jeg for å ta vare på dem?
Blir de spist av de andre fiskene om jeg ikke fjerner dem til et annet akvarium? (har 22 liter med perfekt vann uten fisk i)
Evt hvordan fjerner jeg disse?
Takker for svar
Det er sort prikk med noe flagrene greier bak. (dårlig forklart, jeg vet)
Kan det være noen av mallene mine som har lagt egg?
Jeg har Corydoras maller, tetraer, og eh...husker ikke hva de heter men det er sånne sugefisker samt praktbotiaer.Disse legger vel egg?
(Har andre fisk også og disse er levendefødere så de får ofte unger- Molly og Guppy!)
Er det egg jeg har fått?
Hva gjør jeg for å ta vare på dem?
Blir de spist av de andre fiskene om jeg ikke fjerner dem til et annet akvarium? (har 22 liter med perfekt vann uten fisk i)
Evt hvordan fjerner jeg disse?
Takker for svar
Postet 11.09.08 kl 17:39
"Med noe flagrende greier bak..."? Jeg vet ikke helt... hvor lenge har de sittet der? Har du bilde?
PS! En metode å bruke for oppdrett av Corydoras finner du her.
PS! En metode å bruke for oppdrett av Corydoras finner du her.
Postet 11.09.08 kl 17:44
Endret: 11.09.08 kl 17:45
Hei mona
Hei og takk for svar!
Ja, ehhh...jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det annet enn at det henger noe greier bak den sorte prikken!
De dukket plutselig opp i går. Først trodde jeg det var snegler, men det er det ikke. Det er ikke "vanlige" alger heller!
Kameraet mitt er ødelagt så jeg får desverre ikke tatt bilder av disse skapningene.
Skal se på linken du gav meg
Ja, ehhh...jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det annet enn at det henger noe greier bak den sorte prikken!
De dukket plutselig opp i går. Først trodde jeg det var snegler, men det er det ikke. Det er ikke "vanlige" alger heller!
Kameraet mitt er ødelagt så jeg får desverre ikke tatt bilder av disse skapningene.
Skal se på linken du gav meg
Postet 11.09.08 kl 17:56
Hvis de dukket opp i går, er det ikke Corydoras egg iallefall. De bruker noen dager på å klekke, og uansett klekker sjelden alle på en gang. Da kan man i en kort stund kanskje se at halen stikker ut av egget, før yngelen greier å bryte seg helt løs og suse avgårde fra eggeskallet.
Men som sagt; dukket de opp i går, er det absolutt ikke Corydorasegg, for de har aldri noe som flagrer Uten bilder er det dessverre vanskelig å si hva det kan være for noe.
Men som sagt; dukket de opp i går, er det absolutt ikke Corydorasegg, for de har aldri noe som flagrer Uten bilder er det dessverre vanskelig å si hva det kan være for noe.
Postet 11.09.08 kl 17:59
Postet 11.09.08 kl 18:05
Endret: 11.09.08 kl 18:05
Postet 11.09.08 kl 18:07
Hei igjen
Hmmm, ja de dukket opp i går helt plutselig!
La oss si at det er egg av noe slag, ødlegger jeg dem om jeg tar dem opp å legger dem i det andre akvariet? Vet du hvordan jeg skal ta de opp skånsomt?
Har aldri hatt fiskeegg før skjønner du, men masse Molly og Guppyer da - men de er jo levendefødene.
Har googlet litt på nett og fant noen egg som ligner på det "greiene" jeg prøver å forklare hvordan ser ut! (se bildet)
Det du ser bak "rundingen" er det jeg kaller "flagrende greier"
Takk for svar og bilder fra begge to
La oss si at det er egg av noe slag, ødlegger jeg dem om jeg tar dem opp å legger dem i det andre akvariet? Vet du hvordan jeg skal ta de opp skånsomt?
Har aldri hatt fiskeegg før skjønner du, men masse Molly og Guppyer da - men de er jo levendefødene.
Har googlet litt på nett og fant noen egg som ligner på det "greiene" jeg prøver å forklare hvordan ser ut! (se bildet)
Det du ser bak "rundingen" er det jeg kaller "flagrende greier"
Takk for svar og bilder fra begge to
Postet 11.09.08 kl 18:14
Endret: 11.09.08 kl 18:17
Postet 11.09.08 kl 18:19
Hei,hei jon
Jon BruceDette ligner vel mest på ubefrukta egg med begynnende muggtråder. Noen av corydorasegga mine så jo slik ut før jeg fjernet dem. Men, jeg kan jo ta feil. Jon
Akkurat ja! Hm...Hvordan er det da tror du, finns det egg som kanskje er et sted i akvariet mitt som er befruktet? (jeg kan ikke noe om eggleggere)
Dersom det er riktig det du sier, hva skal jeg gjøre da - fjerne dem?
Dersom det er befruktede egg - hvordan fjerner jeg dem til et annet akvarium med perfekt vann uten fisk?
Som jeg tidligere skrev så er kameraet mitt blitt ødelagt, men legger ut et meget dårlig bilde tatt med mobilkameraet. Det jeg ikke vet hva er er mellom tetraen og mollyen.
Postet 11.09.08 kl 18:42
Corydorasegg kan du finne på alle glatte overflater i karet, blader, glass, pumper, varmekolber, termometer, steiner osv. osv. Eggene er klebrige i et døgns tid, og da er det mulig å rulle dem forsiktig over på en finger og få dem hastig over i det andre karet, gjerne rett på glasset. De ubefruktede/mugne egga sugde jeg rett og slett opp med sprøyta til labsettet og ned i utslagsvasken. De befruktede egga vil jo bli mørkere/champgnefarget etter et par dager mens de ubefruktede vil forbli hvite. Men du må ikke vente til du ser forskjell før du flytter eggene, flytt alle med en gang du ser dem og fjern de ubefruktede eggene fra klekkekaret.
Lykke til.
Jon
Lykke til.
Jon
Postet 11.09.08 kl 18:56
Postet 11.09.08 kl 19:00
Coryegg
Nytt medlem takker kjempemasse. Heldigvis fikk jeg reddet 6 av kanskje 10 egg som satt på glasset nå i morges. Barbene oppdaget dem samtidig, så hånden min var kjapp nedi karet da jeg så en av dem som hadde begynt å gumle i vei.
Postet 29.01.15 kl 11:55