Oppstart av 110-liter

Hei!

Nybegynner som nettopp har kjøpt meg et 110-liter Juwel Jeg vet veldlig lite, men har lest nok her til at jeg har fått kjøpt inn det riktige utstyret, fyllt opp akvariet satt i gang pumpen, "møblert" og plantet litt..

Nå lurer jeg på hva slags fisk som kan trives best i mitt akvarium. Noen tips? Har ingen spesielle preferanser, fisk som har gode forutsetninger for å trives sammen i et 110-liters og gjerne litt fargerike Har foreløpig plantet 10 planter og satt inn en stor og fin mangroverot...

Et spørsmål til; Det ene lysrøret blinker veldig. Jeg strammet det godt til da jeg tenkte det var det som kunne være feilen. Da forbedret det seg i en halvtime før det begynte å blink igjen. Ser ut som et diskotek der inne, og slik skal det garantert ikke være. Nå tør jeg ikke ha det på i fare for at noe kan skje. Er det rett og slett ødelagt?

Håper noen tar seg tid til å svare på sprøsmålene mine
hvilken fisker har du tenkt deg ut...?

her er noe jeg har ofte brukt å gjort...

er det en fisk jeg vil ha feks kampfisk

søker jeg opp på kampfisk
leser alt om den.
så står det noe smart på venstre sia på skjermen
"andre har fisken sammen med"
titt på den lista, men vær obs noen fisker passer aldeles ikke sammen
feks gullfisk og discus, gullfisk skal ha kaldt vann og discus skal ha varmt vann..

noe sønnen min gjorde her om dagen var å notere ned navn på de fiskene han ville ha samt vennverdi og temp. og hvor mange liter den passer i..
det med lysrøret ville jeg gått tilbake der jeg kjøpte den og fått den reklamert..
Her er en liste over fisker som går i 100 liter!=) Velg og vrak, men husk å sjekke om fiskene du bestemmer deg for går sammen med tanke på aggresivitet og vannverdier.
Om akvariet er nytt så er det garanti på lysarmatur og lysrør. Er det kjøpt brukt kan det hende både lysrør og eventuelle tennere er moden for utskifting. Les gjerne i Akvarieskolen under Artikler her øverst på siden. Spesielt om oppstart og vannverdier er verdt å få med seg som fersk akvarist.

Når det gjelder å velge fisk har du allerede fått flere gode tips. Du kan gjerne legge inn listen du ender opp med her slik at du får eventuelle tilbakemeldinger på hvilke kombinasjoner som kan gå og hvilke som absolutt ikke går. Det viktigste er å sjekke minimumsbehovet de forskjellige artene har til akvariumsstørrelsen samt at de går overens når det gjelder vannverdier, men aggressivitetsnivået er ikke så lett å vite så da er det greit å spørre en gang for mye enn at det går galt.
Kjøpte akvariet nytt fra forhandler, så blir vel å reklamere på lyset.. Så går det nok i orden tenker jeg

Nå har jeg forsøkt å finne ut hvilke fisk jeg vil ha, men synes det er litt vanskelig. Hart tidligere hatt akvarium (bortsett fra at da var det ikke jeg dom tok meg av det, så lærte ingenting) og da hadde vi perlegurami som jeg synes er en nydelig fisk. Jeg ville gjerne hatt de, men ser at basen foreslår minst 120 liter.. Vil de ikke kunne trives i 110 liter eller kommer det ann på hvilke og hvor mange andre fisk man holder dem sammen med? Ellers har jeg sett på enten palettciklide eller dvergscalare..

Og hvordan er det, bør jeg velge en av disse som "hovedfisk" og så finne noen mindre fisk de passer med? Evt en algespiser også?
Perleguramien legger seg nok ikke på rygg av et manko på 10 liter, men nå har du jo også kunne tenkt deg paletciklide eller dvergscalare.

Hvilke fisk de vil trives med kommer ikke an på akvariestørrelsen, men på lynnet til artene.

Om du vil ha en art som hovedfisk, og noen andre fisker de passer med, kommer an på din smak. Bare pass på at du har plass til alle.
Om du vil ha algespiser eller ikke er også opp til deg, det finnes jo mange forskjellige fisker som spiser alger og, så vil du ha finner du nok en fin art som passer deg=)
Det er veldig smart å velge en hovedfisk slik du er inne på, og så føye til andre som passer sammen ut fra det.

Personlig så synes jeg kanskje 110 liter blir litt i minste laget for perleguramier, ihvertfall om du holder et par. Hannene kan være veldig hissige når de går i lek og da kan det lett gå ut over hunnen om karet ikke er stort nok. Det finnes en del andre guramier som lettere kan holdes i et mindre akvarium, men en del av de er vanskelige å holde enten fordi de er svake og skjøre av seg (for eksempel dverggurami) eller fordi de krever spesielle vannverdier (for eksempel sjokoladegurami). Selv er jeg svak for denne, men den krever at vannet holdes optimalt og den kan også være hissig under lek.

Om du velger palettciklider så vær klar over at disse er veldig aggressive ovenfor andre fisk når de har egg og unger, og det har de ofte. Det vil si at man bør unngå å holde fisk i bunnsonen sammen med disse. For eksempel så vil nok pansermaller få juling. I og med at karet ditt ikke er av de aller minste så er det ikke noe i veien for at du kan holde en form for stimfisk sammen med de.

Et par dvergscalarer kan muligens holdes i et så lite kar, men ut fra det jeg har hørt/lest så anbefales det egentlig at de får litt størrelse på karet og de vil gjerne gå i stim, ihvertfall når de er unge. I tillegg så kan de være vanskelige å få tak i enkelte steder.

Om du velger to pardannende fisk, altså et par, som hovedfisk så kan du ha en stim med mindre stimfisk i tillegg. Dessuten kan du fint holde et par algespisere som for eksempel ancistrus sammen med de. Disse er også lette å få til å yngle om du synes det er morsomt.
Tante Astrid
Det er veldig smart å velge en hovedfisk slik du er inne på, og så føye til andre som passer sammen ut fra det. Personlig så synes jeg kanskje 110 liter blir litt i minste laget for perleguramier, ihvertfall om du holder et par. Hannene kan være veldig hissige når de går i lek og da kan det lett gå ut over hunnen om karet ikke er stort nok. Det finnes en del andre guramier som lettere kan holdes i et mindre akvarium, men en del av de er vanskelige å holde enten fordi de er svake og skjøre av seg (for eksempel dverggurami) eller fordi de krever spesielle vannverdier (for eksempel sjokoladegurami). Selv er jeg svak for [URLBLOCK1], men den krever at vannet holdes optimalt og den kan også være hissig under lek. Om du velger palettciklider så vær klar over at disse er veldig aggressive ovenfor andre fisk når de har egg og unger, og det har de ofte. Det vil si at man bør unngå å holde fisk i bunnsonen sammen med disse. For eksempel så vil nok pansermaller få juling. I og med at karet ditt ikke er av de aller minste så er det ikke noe i veien for at du kan holde en form for stimfisk sammen med de. Et par dvergscalarer kan muligens holdes i et så lite kar, men ut fra det jeg har hørt/lest så anbefales det egentlig at de får litt størrelse på karet og de vil gjerne gå i stim, ihvertfall når de er unge. I tillegg så kan de være vanskelige å få tak i enkelte steder. Om du velger to pardannende fisk, altså et par, som hovedfisk så kan du ha en stim med mindre stimfisk i tillegg. Dessuten kan du fint holde et par algespisere som for eksempel ancistrus sammen med de. Disse er også lette å få til å yngle om du synes det er morsomt.

Takk for fint svar med gode tips
Båndguramien så jo ut som en nydelig fisk. Du sa den trenger optimale vannforhold, tror du en engajsert nybegynner kan klare dette? Vet du om de er lette å få tak i på dyrebutikker? (Oslo)
Tror du i såfall det hadde fungert med et par båndgurami, et par ancistrus (evt andre algespisere som liker seg på bunnsjikt?) og en stim med mindre fisk?
Synes det er vanskelig å finne stimfisk.. Noen tips?
Jeg synes rødmunntetra er veldig fin, den har du plass til i karet ditt også. Ellers har jeg falt veldig for moskito rasbora, men den tror jeg er vanskelig å skaffe. Har hittil bare sett den i en dyrebutikk i Trondheim, men du bor jo i Oslo, så hvem vet?=)
Maretard
Jeg synes rødmunntetra er veldig fin, den har du plass til i karet ditt også. Ellers har jeg falt veldig for moskito rasbora, men den tror jeg er vanskelig å skaffe. Har hittil bare sett den i en dyrebutikk i Trondheim, men du bor jo i Oslo, så hvem vet?=)

De var veldig fine begge to Hvor stor stim ville du hatt når det da ville være 4 større fisk (2 i bunnsjiktet vel og merke) i 110l? Og vet du om det er viktig med sammensetning av antall hunner/hanner med disse små stimfiskene?
Kjønn er veldig vanskelig å skille på små stimfisk, og for så vidt jeg vet er det vanlig å bare plukke opp dem man får i hoven i butikken, jeg regner med at det går bra uansett hvor mange av hvert kjønn det er.

Med stimfisk anbefaler man minimum 10-15 tror jeg, og jeg mener du kan ha såpass mange, men eksakt hvor mange du kan ha i karet vet jeg ikke, så det overlater jeg til noen andre å svare på.
Med gode vannforhold så menes det at den tåler dårlig nitritt og vil helst ikke ha for mye nitrat i vannet heller. Dette kan være vanskelig å oppnå helt i begynnelsen med et nyoppstartet akvarium. Det tar gjerne noen måneder før karet blir helt stabilt og man lærer seg hvor mye (det vil si lite) man kan mate osv. Om du venter med akkurat denne til den verste innlæringsperioden (for deg) er over så kan du nok greie å gi den de forholdene den vil ha. Vet at den av og til finnes på bestillingslistene så om ikke butikken har den inne så kan de helt sikkert bestille den for deg. Om du må vente litt er bare bra slik at karet får kjørt seg godt inn og det uansett anbefales å fylle opp karet forsiktig til å begynne med.

Det passer utmerket med et par sånne, et par algespisere (og jeg anbefaler fremdeles ancistruser, de er bare skjønne) og en stim med mindre fisker.

Rødmunnstetra er nevnt. Ellers så er det for eksempel, kardinaltetra, neontetra, dronningrasbora, stjernedanio osv osv. Det er så mange å velge i at det er vanskelig å plukke ut noen. Her er resultat av et søk jeg gjorde med utgangspunkt i de verdiene båndguramien helst vil ha.
Er enig med Maretard. Du kan nok ha rundt 15 av de små og ca 10 av de litt større stimfiskene, men da tar jeg i betraktning at du har de 4 andre fiskene også (2 ancistrus og 2 gurami).
Tante Astrid
Med gode vannforhold så menes det at den tåler dårlig nitritt og vil helst ikke ha for mye nitrat i vannet heller. Dette kan være vanskelig å oppnå helt i begynnelsen med et nyoppstartet akvarium. Det tar gjerne noen måneder før karet blir helt stabilt og man lærer seg hvor mye (det vil si lite) man kan mate osv. Om du venter med akkurat denne til den verste innlæringsperioden (for deg) er over så kan du nok greie å gi den de forholdene den vil ha. Vet at den av og til finnes på bestillingslistene så om ikke butikken har den inne så kan de helt sikkert bestille den for deg. Om du må vente litt er bare bra slik at karet får kjørt seg godt inn og det uansett anbefales å fylle opp karet forsiktig til å begynne med. Det passer utmerket med et par sånne, et par algespisere (og jeg anbefaler fremdeles ancistruser, de er bare skjønne) og en stim med mindre fisker. Rødmunnstetra er nevnt. Ellers så er det for eksempel, kardinaltetra, neontetra, dronningrasbora, stjernedanio osv osv. Det er så mange å velge i at det er vanskelig å plukke ut noen. [URLBLOCK1] er resultat av et søk jeg gjorde med utgangspunkt i de verdiene båndguramien helst vil ha.

Ok, men det skal jeg nok klare.. Er en tålmodig sjel og har virkelig bestemt meg for å gjøre dette ordentlig Når jeg om noen uker forhåpentligvis har fått gode vannverdier og er klar for fisk i karet, hvor mange bør jeg starte med?
Du kan for eksempel starte med ancistrusene, (eller eventuelle andre algespisere om du velger det) eller gruppen med stimfisk. Husk at ancistrus bør være rundt 4 cm eller større. Mindre eksemplar kan ha problemer med overgangen til et nytt miljø. Vent så et par uker for du putter opp i neste pulje osv. Grunnen er at bakteriene i filteret trenger tid til å tilpasse seg den økte belastningen. Vær sikker på at filteret er innkjørt før du putter i fisk, vanligvis tar det en 4-5 uker. Test jevnlig for nitritt (dråpetest) slik at du raskt kan skifte ut noe av vannet om det skulle bli utslag.

Husk å "mate" filterbakteriene under innkjøringen slik at de tåler belastningen når det kommer fisk i karet. Det gjøres enkelt ved å gi litt fiskemat et par ganger i uken. Eventuelle planterester eller annet organisk avfall kan også få ligge under innkjøring.

Om du ikke har fått med deg akvarieskolen under artikler her øverst på siden så anbefaler jeg at du ihvertfall leser gjennom om oppstart og vannverdier.
Tante Astrid
Du kan for eksempel starte med ancistrusene, (eller eventuelle andre algespisere om du velger det) eller gruppen med stimfisk. Husk at ancistrus bør være rundt 4 cm eller større. Mindre eksemplar kan ha problemer med overgangen til et nytt miljø. Vent så et par uker for du putter opp i neste pulje osv. Grunnen er at bakteriene i filteret trenger tid til å tilpasse seg den økte belastningen. Vær sikker på at filteret er innkjørt før du putter i fisk, vanligvis tar det en 4-5 uker. Test jevnlig for nitritt (dråpetest) slik at du raskt kan skifte ut noe av vannet om det skulle bli utslag. Husk å "mate" filterbakteriene under innkjøringen slik at de tåler belastningen når det kommer fisk i karet. Det gjøres enkelt ved å gi litt fiskemat et par ganger i uken. Eventuelle planterester eller annet organisk avfall kan også få ligge under innkjøring. Om du ikke har fått med deg [I]akvarieskolen[/I] under [I]artikler[/I] her øverst på siden så anbefaler jeg at du ihvertfall leser gjennom [I]om oppstart[/I] og [I]vannverdier[/I].

Ok!
Ja, har lest alt jeg har kommet over om oppstart og vannverdier så har fått med meg dette Må bare takke deg og andre som har svart masse for gode tips! Det har vært til stor hjelp
Du bør nok skifte til nytt rør ja.
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA 2012
Reklame for plussmedlemskap