- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Størrelser på akvarier
Størrelser på akvarier
Jeg er syk !!!
Jeg er smittet av litersyken !!
har klart meg med 63 literen i mange år, og i begynnelsen av månden kjøpte jeg en til 63 liter.
Men etter å ha tilbrakt ørten timer her inne på forumet, så har jeg innsett noe - jeg har blitt ett offer av litersyken.
Men da dukker to problemer opp - 1 : Plass. og 2: penger.
For å ta det første først: Hvor stor plass tar et akvarium som er hakket større? Må man da opp til 100 liter?
Og hvor mye må man regne med å betale for et slikt ett?
Sukk og stønn, må nok klare meg med disse to en stund til, men jeg har utrolig lyst på noe større som jeg kan ha større fisker oppi.
Jeg er smittet av litersyken !!
har klart meg med 63 literen i mange år, og i begynnelsen av månden kjøpte jeg en til 63 liter.
Men etter å ha tilbrakt ørten timer her inne på forumet, så har jeg innsett noe - jeg har blitt ett offer av litersyken.
Men da dukker to problemer opp - 1 : Plass. og 2: penger.
For å ta det første først: Hvor stor plass tar et akvarium som er hakket større? Må man da opp til 100 liter?
Og hvor mye må man regne med å betale for et slikt ett?
Sukk og stønn, må nok klare meg med disse to en stund til, men jeg har utrolig lyst på noe større som jeg kan ha større fisker oppi.
Postet 15.09.08 kl 17:58
Velkommen inn i litersykens verden. =) Vi er mange som er smittet av den syka, ja. Hehe. Nå er det ikke så mye større fisk du kan ha i en 100l kontra en 63l, så jeg anbefaler deg å vurdere plass til en 200-250l (hvertfall Den er ikke mer enn 1m lang, og egentlig ikke så vanskelig å få plass til. Har hørt om folk som har flyttet ut møbler for å få plass til akvarie.
Hvis du kikker deg litt rundt på bruktmarkedet, så er det mye bra å få tak i til en billig penge. Hvertfall vis du bor sør for Trondheim. Vi har selv kjøpt de to største karene brukt, og har gjort noen bra kjøp. Men klart, man må være litt bevisst på hva man kjøper. Lykke til, uansett størrelse du velger. =)
Hvis du kikker deg litt rundt på bruktmarkedet, så er det mye bra å få tak i til en billig penge. Hvertfall vis du bor sør for Trondheim. Vi har selv kjøpt de to største karene brukt, og har gjort noen bra kjøp. Men klart, man må være litt bevisst på hva man kjøper. Lykke til, uansett størrelse du velger. =)
Postet 15.09.08 kl 18:13
Du MÅ nødvendigvis ikke opp i 100 liter, det finnes mange størrelser fra 64 til 100 liter, og alle tar forskjellig plass med tanke på hvor brede, lange og høye liter.
Jeg tror at for en brukt 100 liter uten noe utstyr blir vel rundt 1000 kroner, følg med på rubrikkannonsene og kanskje finn.no framover etter gode tilbud.
Jeg har foreksempel fått et brukt akvastabilkar på 80 liter med lystopp, varme, utvendig filter og litt dekorasjoner og hover og slamsuger til 500 kroner=)
Jeg tror at for en brukt 100 liter uten noe utstyr blir vel rundt 1000 kroner, følg med på rubrikkannonsene og kanskje finn.no framover etter gode tilbud.
Jeg har foreksempel fått et brukt akvastabilkar på 80 liter med lystopp, varme, utvendig filter og litt dekorasjoner og hover og slamsuger til 500 kroner=)
Postet 15.09.08 kl 18:17
Postet 15.09.08 kl 21:44
Inaktiv bruker
velkommen til oss gærne litersyke folk her inne kan du lære mye, som i artikler på akvarieskolen, finner du mye fint å lære om nye ting
var jeg DEG, vil ikke befale, men å dytte plass til et på 200 å oppover gjør susen, da får du plutselig mulighet til masse nye ting, å da får du VIRKELIG mye spennende
var jeg DEG, vil ikke befale, men å dytte plass til et på 200 å oppover gjør susen, da får du plutselig mulighet til masse nye ting, å da får du VIRKELIG mye spennende
Postet 15.09.08 kl 21:54
LauraKraftHar hørt om folk som har flyttet ut møbler for å få plass til akvarie. :) =)
Hrmm... Kastet ut spisestua for å få plass til 600'n min... Bygget om seksjonen litt for en 110. Lille kommoden gjorde jeg ikke noe med, for der var det plass til en 32liter på toppen.. Men utover nå sliter jeg nok litt..
Postet 15.09.08 kl 22:01
Inaktiv bruker
jeg hev ut en 2 seter for å få plass til en 160 liter like ved 375 litern:P bare spør loffa:P
Postet 15.09.08 kl 22:02
Juwel sin 180 liter er 1 m bred. Det samme er 160 literen men den er litt lavere. De forskjellige karene er ofte forskjellig bygd med forskjellige mål. Jeg har en 350 liter som er 97x97cm. Denne tar bare opp hjørnet mellom sofaene i stuen. Kikk litt på nettbutikkene på mål ol. på karene så kan det hende du finner noe du har plass til.
Postet 15.09.08 kl 22:49
Må si meg enig med LauraKraft. Det er ikke så store forskjellen på en 60L og f.ek en 80L når det gjelder valg og str på fisk du kan ha. Selv er jeg bitt av litersyken forlengst og er på oppei 17 karr tror jeg det er nå. Skal du ha levendefødere, små ciklider evt annen små fisk er det greit med et lite karr, men ønsker du som jeg gjore noe større malawi, ciklider etc må du nok opp i minimum 2-300Liter. Var ganske heldig med mitt 500L karr. Det er 2m langt og fikk med innvendig pumpe, dog noe for liten, toppglass, sand og løst lysarmatur. Fikk dette for 1000.- kroner. I dag har jeg 2 innvendig og 2 utvendig pumper grunnet en del store fisk. Bl anne store ciklider, malawi, mossambicus, maller (store) en øre ål og litt annet småtteri. Kunne tenke meg et til, men da regner jeg med at en skillsmisse hadde ligget i luften om det kom ;- (
En bør bruke litt tid på å tenke igjennom hva type fisk en vil ha, og hvor stort karret MÅ være. Har en ikke råd, sparer en bare litt lenger, slik jeg gjore og blir bare glad for resultatet en valgte. Jeg mener også at jo større karret er, mindre arbeid er det med det. Ønske deg lykke til med karr og med litersjuka. Den kan ikke kureres. Mvh Leif
En bør bruke litt tid på å tenke igjennom hva type fisk en vil ha, og hvor stort karret MÅ være. Har en ikke råd, sparer en bare litt lenger, slik jeg gjore og blir bare glad for resultatet en valgte. Jeg mener også at jo større karret er, mindre arbeid er det med det. Ønske deg lykke til med karr og med litersjuka. Den kan ikke kureres. Mvh Leif
Postet 15.09.08 kl 23:22
Postet 15.09.08 kl 23:28
Postet 15.09.08 kl 23:44
Endret: 15.09.08 kl 23:47
Postet 16.09.08 kl 01:49
Postet 16.09.08 kl 01:56
Inaktiv bruker
LoomisHar Bartesam oppstått fra det døde, Leif? ;)
nei ikke akkurat:P men han fikk min barteSVEIN, med litt av en skog på nesa:P
fikk å fikk da men, han nekta jo å FÅ den:P han skulle betale sin pris:P
Postet 16.09.08 kl 15:01