Hjelp alger

Tips til hvordan man får bort alger alle sider er nesten helt grønne,og da mener jeg skikkelig grønn altså..
Hvor mange timer i døgnet har du akvarielyset på? Og hvor ofte bytter du vann?

Du kan benytte en dott vanlig, hvit filtervatt til å gni vekk algene på glassets innside. Riv av en dott på str med hånden din, og gni i vei. Det går lett av.

Men hvis du ikke gjør noe med årsaken til at akvariet ditt er dekket av grønne alger, så kommer de jo fort tilbake. Det er derfor viktig å finne grunnen, og derfor spurte jeg om de to tingene i innledningen av innlegget mitt.
Grønne alger
Jeg hadde også dette problemet nå etter sommeren. Jeg er ingen ekspert, men etter det jeg har forstått fra det jeg har lest, har det vært for mye lys på akvariumet mitt. Sola sto nok litt for godt på der. Det jeg gjorde for to uker siden var å slamsuge opp masse sand som var grønt, skrubbe alle stener osv. Rev opp plantene og fjernet det grønne så godt det lot seg gjøre. Litt Javamose som var grønt, lot jeg ligge i mørket i en skål med vann, det samme med noen flyteplanter. Har vært en uke på ferie også nå, og da lot jeg lyset stå av. Alt så bra ut da jeg kom hjem igår. Så jeg får håpe det holder seg sånn, og at jeg har blitt kvitt de ekle algene.
Tilfeldig bekjentskap
© Cathrin RIse
Reklame for plussmedlemskap