- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Ålreit, nybegynner for andre gang :)
Ålreit, nybegynner for andre gang :)
Skal hente et 100liters kar i morgen.. Slik jeg har forstått det, så har dette akkurat blitt tømt. Alt vannet jeg skal ha oppi blir fra et annet akvarie..
Så er spørsmålet; vil dette forkorte prosessen med nitritt og andre bakterier?
Er så utålmodig som det går an, men jeg vil jo at fisken skal ha det bra
Jeg startet opp et 240liters for et halvt år siden, brukte bare "brukt" vann i det til å begynne med. Da hadde jeg nesten ikke nitritt i det hele tatt, men jeg tror ikke det er så veldig normalt
Er det noen som har erfaring med dette? Jeg har lest at flere har skylt et brukt filter i vannet for å kick-starte det hele, men funker det like bra med bare brukt vann?
Så er spørsmålet; vil dette forkorte prosessen med nitritt og andre bakterier?
Er så utålmodig som det går an, men jeg vil jo at fisken skal ha det bra
Jeg startet opp et 240liters for et halvt år siden, brukte bare "brukt" vann i det til å begynne med. Da hadde jeg nesten ikke nitritt i det hele tatt, men jeg tror ikke det er så veldig normalt
Er det noen som har erfaring med dette? Jeg har lest at flere har skylt et brukt filter i vannet for å kick-starte det hele, men funker det like bra med bare brukt vann?
Postet 16.09.08 kl 16:28
Det vil ikke funke i det hele tatt med bare brukt vann.
Det vil derimot funke helt greit hvis du bruker et filter som har vært i konstant drift fram til du setter det i karet ditt. Evt. kan du hente slam fra et filter som er i bruk, men denne metoden er noe utrygg, da sirkulasjonsstopp eller kulde på en evt transport av dette kan drepe bakteriene.
Har du et kar i drift hjemme, eller i nabolaget? Isåfall kan du løse problemet
Det vil derimot funke helt greit hvis du bruker et filter som har vært i konstant drift fram til du setter det i karet ditt. Evt. kan du hente slam fra et filter som er i bruk, men denne metoden er noe utrygg, da sirkulasjonsstopp eller kulde på en evt transport av dette kan drepe bakteriene.
Har du et kar i drift hjemme, eller i nabolaget? Isåfall kan du løse problemet
Postet 16.09.08 kl 16:53
Endret: 16.09.08 kl 16:54
Postet 16.09.08 kl 16:54
Postet 16.09.08 kl 16:56
Postet 16.09.08 kl 16:58
Postet 16.09.08 kl 17:01
Funka hos meg.
Har starta to kar med filterslam fra innkjørt kar,har testa for nitritt jevnlig men har aldrig hatt utslag.Så lykke til hilsen færskingen.
Postet 16.09.08 kl 19:43