Død fisk i 54l

Hei

Jeg har akkurat satt opp en 54l som jeg skal bruke som karantene kar. Jeg må innrømme at jeg satt inn 4 guppyer (1 hann og 3 hunner). Karet hadde vært oppe gått kun et par døgn før jeg satte inn denne fisken (vet mange er imot dette men). Rimelig fort lå fisken oppe ved overflaten med sprikende gjeller.
1 tok jeg livet av i dag da den var nesten død, jeg skiftet halvparten av vannet, men de andre ligger fortsatt og gisper etter luft (ser ihvertfall slik ut).
Skulle enten tro at det var oksygenmangel elle nitritt, men har testet for nitritt og det ser ok ut.
Akvariumet ellers er nesten uten innredning. Kjører med et innvendig elite filter + varmekolbe.

Har noen en ide om hva som er gått galt, karet har tross alt bare vært oppe og gått i 2-3 dager og kun 1 dag med fisk.
Høres ut som det er noe i karet som ikke burde være der...
Forgiftning av noe slag.

Har du vasket karet med såpe eller lignende før du satte karet i gang?
Nei har ikke vasket karet med noe, men er enig at det kan ligne på en forgiftning. Hva det kan være aner jeg ikke da det egentlig ikke finnes noe i akvariumet bortsett fra varmekolbe, filter og bitte litt planter.
Ammoniakk?

Filteret da, hadde det vært i bruk før dette? Gammel svamp inni?
mona o
Ammoniakk? Filteret da, hadde det vært i bruk før dette? Gammel svamp inni?

Filtret her helt nytt og har vel null bakteriekultur, kan dessverre ikke teste for ammoniakk, men er det trolig at det er tilstede i så store mengder.
Hvis jeg har fått ammoniakk hva er det beste å gjøre da?
Nå er 2 til døde dette er jo merkelig, 3 av 4 døde innen 24 timer etter at jeg puttet de akvariet
Ja, dette er merkelig.
Alt er jo nytt her (og ubrukt?)
Skulle ikke tro at det kunne ha blitt ammoniakk i karet etter bare et par dager.

Grusen da? Er den ny eller brukt? (Antar at plantene dine er plantet i noe bunnlag...)
Grusen er hentet fra det andre karet, men der er jo alt fryd og gammen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap