- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Varmekolbe, hm?
Varmekolbe, hm?
Inaktiv bruker

Hei!
Jeg lurte bare på hvor mange som bruker varmekolbe nå på "sommeren"/høsten?
Grunnen til at jeg spør er at når jeg hadde min Akvastabil varmekolbe på 100W (skjønner kanskje nå hvorfor noen kaller dem Akva(u)stabil) innstilt på ca 24grader, så var karet stabilt på 27 grader ca. å slik kunne jeg ikke ha det, og når jeg skudde ner termostaten på under 20, syntes jeg ennda at det var ugjenvn varme i karet, så jeg tok faktisk bare ut hele varmekolben og har nå mål gradene hyppig og det viser seg at karet holder seg selv stabilt på 23-24grader. er det rett og slett nok varme i lyset?
eller er det min varmekolbe som er mongo?
Jeg lurte bare på hvor mange som bruker varmekolbe nå på "sommeren"/høsten?
Grunnen til at jeg spør er at når jeg hadde min Akvastabil varmekolbe på 100W (skjønner kanskje nå hvorfor noen kaller dem Akva(u)stabil) innstilt på ca 24grader, så var karet stabilt på 27 grader ca. å slik kunne jeg ikke ha det, og når jeg skudde ner termostaten på under 20, syntes jeg ennda at det var ugjenvn varme i karet, så jeg tok faktisk bare ut hele varmekolben og har nå mål gradene hyppig og det viser seg at karet holder seg selv stabilt på 23-24grader. er det rett og slett nok varme i lyset?
eller er det min varmekolbe som er mongo?
Postet 17.09.08 kl 13:47
Postet 17.09.08 kl 13:50
Inaktiv bruker

Tom KristiansenPå sommern bruker jeg ikke varmekolbe, men når det blir kaldere hjemme så bruker jeg de for å holde så stabil temperatur som mulig. For er sjelden jeg har 26 grader C i leiligheten min på vintern.
oki, men skjønner bare ikke at det skulle bli så varmt med den kolben på. hmm..
Postet 17.09.08 kl 14:18
Lyset kan avgi en del varme, så det kan være en av grunnene. Ellers vil jo karet holde omtrent samme temp som rommet det står i, om det ikke er varmekolbe i det. Så om du har 24 grader i rommet karet står i 24/7 365 dager i året så funker det jo å ha karet der selv uten varmekolbe om fiskene ikke skal ha høyere temp
Postet 17.09.08 kl 14:35
Jeg bruker enten JBL varmekolber eller Aquarium Systems. De sistnevnte er av helplast i svart, og er uknuselige, og tåler å stå over vann om man glemmer å plugge dem ut ved f.eks. vannbytte. Anbefales! De er ferdig kalibrerte fra butikk, og jeg har ikke opplevd noe tull med temperaturen på disse.
Jeg har begynt å sette inn igjen varmekolbene nå i høst, for jeg fjerner dem i sommerhalvåret. I en del akvarier trenger jeg ikke varmekolber uansett, mange akvarier er uten, fordi jeg har alle akvariene mine samlet i et rom. Og så mange akvarier med lys samlet på et sted avgir en god del varme... så temperaturen i rommet er nok til å holde temperaturen i karene fin. Men enkelte kar som står f.eks. nær vinduet (som er åpent på luftegløtt) trenger en varmekolbe siden de kjøles ned av kaldluften som kommer inn. Det samme gjelder de som står nederst i reolene. Det er alltid kaldest langs gulvet i et rom, ettersom kald luft synker og varm luft stiger. Dette har jeg forsøkt å jevne ut ved å ha en vanlig bordvifte stående på en hylle som sirkulerer luften i rommet.
Det kan skille så mye som 2 - 3 °C på akvariet øverst og nederst i en reol, dersom man ikke sirkulerer luften.
Jeg har begynt å sette inn igjen varmekolbene nå i høst, for jeg fjerner dem i sommerhalvåret. I en del akvarier trenger jeg ikke varmekolber uansett, mange akvarier er uten, fordi jeg har alle akvariene mine samlet i et rom. Og så mange akvarier med lys samlet på et sted avgir en god del varme... så temperaturen i rommet er nok til å holde temperaturen i karene fin. Men enkelte kar som står f.eks. nær vinduet (som er åpent på luftegløtt) trenger en varmekolbe siden de kjøles ned av kaldluften som kommer inn. Det samme gjelder de som står nederst i reolene. Det er alltid kaldest langs gulvet i et rom, ettersom kald luft synker og varm luft stiger. Dette har jeg forsøkt å jevne ut ved å ha en vanlig bordvifte stående på en hylle som sirkulerer luften i rommet.
Det kan skille så mye som 2 - 3 °C på akvariet øverst og nederst i en reol, dersom man ikke sirkulerer luften.
Postet 17.09.08 kl 14:44
Endret: 17.09.08 kl 14:46
Inaktiv bruker

mona oJeg bruker enten [URLBLOCK1] eller [URLBLOCK2]. De sistnevnte er av helplast i svart, og er uknuselige, og tåler å stå over vann om man glemmer å plugge dem ut ved f.eks. vannbytte. Anbefales! De er ferdig kalibrerte fra butikk, og jeg har ikke opplevd noe tull med temperaturen på disse. Jeg har begynt å sette inn igjen varmekolbene nå i høst, for jeg fjerner dem i sommerhalvåret. I en del akvarier trenger jeg ikke varmekolber uansett, mange akvarier er uten, fordi jeg har alle akvariene mine samlet i et rom. Og så mange akvarier med lys samlet på et sted avgir en god del varme... så temperaturen i rommet er nok til å holde temperaturen i karene fin. Men enkelte kar som står f.eks. nær vinduet (som er åpent på luftegløtt) trenger en varmekolbe siden de kjøles ned av kaldluften som kommer inn. Det samme gjelder de som står nederst i reolene. Det er alltid kaldest langs gulvet i et rom, ettersom kald luft synker og varm luft stiger. Dette har jeg forsøkt å jevne ut ved å ha en vanlig bordvifte stående på en hylle som sirkulerer luften i rommet. Det kan skille så mye som 2 - 3 °C på akvariet øverst og nederst i en reol, dersom man ikke sirkulerer luften.
Ok, men jeg tror jeg prøver å kalibrere den en gang til, ellers får jeg gå til innkjøp av en ny når kulda setter inn.
det er ikke så stort det rommet karet står i men har et vindu på gløtt hele tiden pga. en parabolkabel:P så det må jeg nok gjøre noe med når Kong kalde vinter trer frem. men så lenge jeg ikke har oppe døren ut i gangen blir det behagelig romtemeratur, da det står data, stor tv osv av elektroniske ting på nesten døgnet rundt
takker for hjelpen.
Postet 17.09.08 kl 15:36