- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Piraya med bøyd gjellelokk, hva er galt?
Piraya med bøyd gjellelokk, hva er galt?
Har en stim med piraya, men den minste (han har ikke vokst) har venstregjellelokk bøyd ut på tuppen, så om han svømmer "vekk" fra meg, så kan jeg se rett inn, og gjellene er blodrøde, de ser veldig friske ut, men de er kanskje ikke det?
Hva kan jeg gjøre? Er det så farlig? Han puster like bra som alle andre, ikke noe raskere eller tregere, han har vært slik ganske lenge.
Hva burde jeg gjøre?
Hva kan jeg gjøre? Er det så farlig? Han puster like bra som alle andre, ikke noe raskere eller tregere, han har vært slik ganske lenge.
Hva burde jeg gjøre?
Postet 17.09.08 kl 16:43
Postet 17.09.08 kl 17:05
Kan muligens være en skade eller misdannelse. Her er en tråd som omhandler det siste.
Postet 17.09.08 kl 17:57
Postet 17.09.08 kl 18:05
Jeg bytter 30-50% vann i uka og slamsuger to ganger i uka.. Er nokså sikker på at det ikke er noen form for forurensing.. Det er bare denne ene fisken, jeg blir litt redd jeg, kan dette smitte? Må jeg avlive den? Har jeg virkelig ikke hjerte til. Det er søte lille pirayaen min. De andre er jo dobbelt så store, kanskje han blir mat snart?
Postet 18.09.08 kl 00:36
VincentJeg bytter 30-50% vann i uka og slamsuger to ganger i uka.. Er nokså sikker på at det ikke er noen form for forurensing..
Jeg er redd "nokså sikker" ikke holder Når man har så grisete fisker som piraya, bør man samtidig ha en beholdning vanntester. Nitritt, nitrat og ammoniakk. Ph også.
Har du testet vannet i det siste?
En annen ting jeg kom til å tenke på når du skriver dette med bøyd gjellelokk, er at en del fisk faktisk blir født med dette som en medfødt misdannelse. Ofte et resultat av innavl. Har lest at f.eks. scalare-kull ofte rammes av dette pga mye selektiv avl.
Jeg har sett det hos et kull av mine egne ciklider.
Men du virker ganske sikker på at denne gjellelokk-defekten ikke har vært der hele tiden, men oppsått nylig, så da tenkte jeg først at "en medfødt defekt er vel utelukket". Men så tenkte jeg videre.... Om ikke fisken da har hatt defekten hele tiden (medfødt), men at den ikke har blitt synlig før nå siden fisken har vokst, men gjellelokket på ene siden ikke helt har "hengt med" i veksten...?
For når jeg tenker meg om, kunne jeg faktisk ikke se gjellelokk-defekten på mine Apistogramma-yngel før de var flere måneder gamle. Plutselig en dag så jeg at 5 -6 stykker av dem hadde defekt gjellelokk på ene siden.
Kan hende det er noe lignende med din piraya? Du skriver at den er liten, så det kan jo være at den nå har blitt så gammel at defekten plutselig er synlig?
Postet 18.09.08 kl 02:03
Endret: 18.09.08 kl 02:05
Postet 18.09.08 kl 07:07