- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Palettciklide og guppy sammen?
Palettciklide og guppy sammen?
Har idag vært å kjøpt noen guppy, to hunner og en hanne til mitt 70-liter. Har fra før av bla en palettciklide hann i akvariet, han er alene, har prøvd med en hunne også men begge gangene har han vært aggressiv og tatt livet av de. Når jeg slapp oppi guppyene synes jeg han var litt frampå og han svømmer etter de og "napper" etter de. Vil han komme med å fortsette med dette, eller er det bare i begynnelsen? bør jeg fjerne palettcikliden så han ikke tar livevet av guppyene?
Postet 17.09.08 kl 18:26
Palettciklider vil nok kunne plage livet eller finnene av guppyer, ja.
Fiskesammensetning er lurt å planlegge nøye for å kunne holde noenlunde fred i karet. Høres ut som om du har vært ekstra uheldig med din paletthann. Jeg vet iallefall at jeg ville ha kvittet meg med ham, men det spørs jo hvem av dem du er mest glad i da...
Fiskesammensetning er lurt å planlegge nøye for å kunne holde noenlunde fred i karet. Høres ut som om du har vært ekstra uheldig med din paletthann. Jeg vet iallefall at jeg ville ha kvittet meg med ham, men det spørs jo hvem av dem du er mest glad i da...
Postet 17.09.08 kl 18:38
palettcikliden har jeg iallefall sett for meg at ikke vil ha noen partner, og nå ser jeg at han har blitt aggressiv ovenfor de andre fiskene også ikke bare guppyene, så han ble vel litt stresset... da er avliving neste vei? hvordan gjør man det? har kun en 18 liter han evnt knne blitt flyttet over i men det blir vel bare å plage han..
Postet 17.09.08 kl 19:35
Postet 17.09.08 kl 19:37
Postet 17.09.08 kl 21:04
ok, kjøpte mine palettciklider for ikke lenge siden og har hatt dem uti sammen med div fisker, også guppy og det går helt fint. men det jeg gjorde da jeg kjøpte dem var å ta meg tid i butikken til å se hvilke som gikk overens, og fant en hann og en hunn som ikke jaget på hverandre, tok med en ekstra hunn så han hadde valget åpent, men før de var ute av posen var paret dannet og ene hunnen hadde søt rød buk. plasserte da den resterende hunnen som de to bare jaget på i et annet kar. de jager jo litt hit og dit på de andre fiskene men ikke noe uvanlig mye. så det du evt kan gjøre er å være sikker på at det er en han du har og så kjøpe han en gruppe hunner 3 feks og la han velge for så å ta ut de han ikke vil ha å gi dem bort eller selge dem.
Postet 17.09.08 kl 21:23
AggiMen hvem vil vel ta imot en fisk som utgjør en trussel for de andre fiskene? Det ville ikke [B]jeg [/B]gjort iallefall...
Det er mulig det Aggi; og kanskje det ikke er mulig å få til. Men å ty til avlivning av en frisk fisk som første utvei, synes jeg er helt feil, og ganske uetisk. Paletter er ganske populære, så det er ihvertfall verdt å prøve..
Postet 17.09.08 kl 21:40
Postet 17.09.08 kl 23:56
En mulighet som jeg bruker for å få palettene mine til å gå sammen, er at du kan putte hannen din i 18 literen, og la hunnen finne seg til rette i 70 literen. Så kan du putte hannen tilbake. Det pleier å funke for meg.. Jeg har fått et fullvoksent palettpar til å yngle i en 64 liter.. Det viktigste er at hannen og hunnen er ca samme størrelse, men hannen skal helst være litt større. Vet du hvor gammel paletthannen din er?
Jeg har også hatt guppy og paletter sammen i 112 literen min, og det gikk fint.
Jeg har også hatt guppy og paletter sammen i 112 literen min, og det gikk fint.
Postet 17.09.08 kl 23:59
Endret: 18.09.08 kl 00:01
AggiI såfall ville jeg ikke omplassert den til et kar med fisk den kan få has på. Det er jo også bortkastet å miste en haug med andre fisk, bare fordi man skal være snill med den ene... ;P
Sant nok Men i og med at paletten er plassert i en "konstruert setting", bør man ihvertfall prøve noe annet enn avlivning først. Jeg gjorde selv en stor tabbe ved å plassere skunkbotia sammen med andre fisker. Da jeg kjapt så at dette var katastrofe valgte jeg å innrede et eget kar for dem. Det var jo ikke skunkenes skyld at de oppførte seg som... ehh.. skunker. Det enkleste og (billigste) hadde vært å avlive dem. Det var mitt eneste poeng
Postet 18.09.08 kl 00:02