Hvor mange fisker på 120l

vi har fått en del pes og lign på nettet de sisste dagene,satte opp dette akvariumet andre uka i August,tok det pø om pø,har nå,2 sølvhai,5 neontetra,10 stim(husker ikke navn)12 gyppi,2 slørhaler,2 botia(ikke prakt,men slange form)1 malle,2 blac molly,3 molly(husker ikke navn)2 andre uten navn,ca 40 stk,alle med god plass en så lenge,de var ganske små,har selvsagt vokst litt,jeg fikk opplyst anbefalt mengde,1 cm fisk pr l vann,eller stk pr l vann.

Og et kar på ca 19 l ,der har vi 1 stk hanne av kampfisk og 2 hunner + 1 lita malle,disse går helt greit sammen ,aldri vert noe slossing,hunnene har to huler som hannen ikke kommerinn i og blomster,

Begge to karene er det luft,lys,pumpe,blomster og huler,røtter og skjell.

Så til hetsen på nettby,jeg blir da beskylt for å vere dyreplager og det som verre er,skjønner ettervert at de i det store må ha mere plass,er ikke dum som enkelte påstår,har tatt prøver av ph og nitrid hver uke og alle er ok også co2.
Og som du sikkert har fått med deg er de fleste her(og sikkert de som har gitt deg denne "hetsen") kun interessert i at fiskene får det best mulig!(det er tross alt VI som har valgt å ta de inn i stua vår!)
Å ha alle disse forskjellige fiskene ilag er jo ikke bra, uansett om det "ser" sånn ut, for det er nok ikke så enkelt å "se" på en fisk at den trives sammen med naboen!
Les heller, om de fiskene du har, og ta til deg "næringa"!
Plussmedlem
gretto
jeg fikk opplyst anbefalt mengde,1 cm fisk pr l vann,eller stk pr l vann.

Fikk du opplyst dette i dyrebutikken?
Dette er en myte som ikke bør følges i det hele tatt.
Du må se an fiskens andre behov også når du kjøper fisk til en bestemt literstørrelse.
Og ville du puttet en sølvhai på 30 cm i 30 liter?
Eller 30 stk sølvhai i samme karet?
Ja jeg vill ikke nekte for det.. jeg ser du skriver mange forskjellige fiske arter her. og flere av dem bør ikke bo i samme kar da de krever forskjelige tempraturer, generelt blødt og hardt vann, og størrelse på kar.

Sølvhaien blandt annet er en stim fisk og stimfisk bør være mange flere en 2.
og den trenger mye større svømmeplass en 120 liter, 720er minimum.
gullfisk er en kaldtvansfisk, og skal derme ikke bo ilag med tropiske fisk.

Dette med 1cm fisk pr 1 liter vann er bare noe rør som henger tilbake ifra 70tallet. og det er helt feil. tenk deg en diger malle på 40-50 cmm skal den greie seg i et akvarie på 50 liter?
glem den hode regelen der, bruk heller sunn fornuft.

at du har fått beskjed om at du har alt formye fisk i ditt akvarie må jeg nok desverre si meg enig i.

når det gjelder kampfisk karet ditt på 19liter så kan det hende at det ikke går så bra med å 2 dammer der, jeg veit at det er mer vanlig å bare la fisken gå sammen i perioder , for så å skille hunnene vekk ifra hannen.
jeg synes også at 19liter er for lite kar, og ikke egnet til fisk. desverre.
det er vanskelig å få en god filter kultur i et lite kar, og vannveridene svinger fortere i et lite kar, en i et stort ett.
disse "svingningene" er jo heller ikke bra for fisk.
gretto
,jeg fikk opplyst anbefalt mengde,1 cm fisk pr l vann,eller stk pr l vann.

Vet ikke hvor du fikk opplyst dette, men glem det.
Det er en horribel regel uten noen rot i virkeligheten.

En 30 cm fisk i en 30 L likksom?
Dette ender ganske enkelt opp i rekka av historier der det kommer frem at enkelte butikker desverre går over lik for å selge fisk.

Meget dumt at de tenker så kortsiktig, for det er kun dem det går ut over i lengden når de anbefaler sammensetninger som garantert fører til totalt kræsj i lengden.
huff når jeg leser dette innlegget her tenker jeg på meg selv for 3-4 års siden.
jeg vil anbefale deg å skrive opp i en bok hvilken fisker du har og søk her inne etter vilken vannverdier di skal ha og hvilken land de kommer i fra og hvor stort kar de krever.
Skriv ned alt du finner om hver fisk en fiske art på hver side.
Når du har gjort det kan du sortere fiskartene som passer sammen og da kan du bestemme deg for hvilken arter du vil gå for, å selg resten av fiskene her på forumet.
Det gjorde jeg og i dag har jeg fisker i fra sør- amerika og malawi i forskjellige kar.
Finn deg en hovefisk å gå ut ifra denne.
En han kampfisk og to hunner i et så lite kar, kommer til å gå galt før eller senere. Det er det mange som har opplevd og har skrevet om. Det kan gå greit lenge, men før eller siden vil det "smelle". Det er ikke bare han som kan bli voldelig, det finnes også hunner som har drept en han.
Anbefaler deg å lese denne artikkelen
Her står alt vi som eier kampfisk trenger å vite.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap