Bruk av steiner

er det noen steiner som du ikke kan ha i akvariet??
jeg var åg fant noen steiner på en strand i går er de mulig å ha dem i akvariume??
kok de først sånn at du ikke drar med deg basselusker og dritt opp i akvarieT ditt..
Sjekk om de innholder kalk.
Har selv tilsatt stener fra naturen i våre kar, og det funker helt fint.

Pass bare på at stenene dine ikke glinser av metall (sølv og gull-aktige partier i stenene). Kan også være lurt å legge stenene i en bøtte varmt vann tilsatt salt for å fjerne eventuelle bakterier. Skrubb godt, og skyll stenene godt før du tilsetter de i karet.
Apistogramma
Har selv tilsatt stener fra naturen i våre kar, og det funker helt fint. Pass bare på at stenene dine ikke glinser av metall (sølv og gull-aktige partier i stenene). Kan også være lurt å legge stenene i en bøtte varmt vann tilsatt salt for å fjerne eventuelle bakterier. Skrubb godt, og skyll stenene godt før du tilsetter de i karet.

Hva gjør det om de har metaller i seg?
Metalliske partier i stenene vil løse seg opp over tid, og tilsettes i akvarievannet. Kan i uheldige tilfeller virke giftig på fisken.
oki vordan finner jeg ut om det er kalk i dem??
Apistogramma
Metalliske partier i stenene vil løse seg opp over tid, og tilsettes i akvarievannet. Kan i uheldige tilfeller virke giftig på fisken.

...menne, vi tilsetter jo ofte jern for plantene sin del..?
mr22
oki vordan finner jeg ut om det er kalk i dem??

ta litt edikk på steinen, og om det skummer/bruser etc. så er det kalk i de. om det bare er litt er det nok ikke noen fare, men blir det skumparty bør du stikke å finne noen andre steiner.
Steiner fra naturen er forøvrig stiligere enn sånne som man får på butikken

hva slags fisk har du forresten?
men du vil feks ikke ha kobber i vannet.. metall er ikke bare jern
Sanne
men du vil feks ikke ha kobber i vannet.. metall er ikke bare jern :)

men da er steinen heller ikke glinsende, mer rødorange
jeg har 2 sølvhaier har netop sjøpt meg nytt 110juvel å ville bare ha lit fisk i før jeg flytter neste uke så jeg vet ikke helt va fisk jeg skal ha oppi
@sterud: jeg mente hypotetisk, men sant nok :p
bedre føre var enn etter snar, mener nå jeg, det er jo tross alt levende vesener. steiner med kråkesølv er fine, men jeg har de heller ved siden av akvarie enn oppi
mr22
jeg har 2 sølvhaier har netop sjøpt meg nytt 110juvel å ville bare ha lit fisk i før jeg flytter neste uke så jeg vet ikke helt va fisk jeg skal ha oppi

okay
hvis steinen er rød/orange, inneholder den mye kobber (metaller av andre typer har jeg ikke erfart noe problemer med, men det er opp til hver enkelt om de vil ta sjansen). Hvite steiner innholder som regel mye kalk, men kan også være qartz et ufarlig mineral som blandt annet brukes for som batteri i klokker, Qartz er litt "glass aktig" kan man si. Sånn som de hvite steinene i grusen på gårdsplassen om du har det. Usikker på om det er kalk? da bruker du edikk metoden (ren edikk på en tørr stein, bruser det så kan den ikke brukes). steiner som tydelig inneholder "kråkesølv" er ikke bra fordi det inneholder kisel, ingen fare om det er LITT men ikke mye (døm selv:P).
Sanne
@sterud: jeg mente hypotetisk, men sant nok :p bedre føre var enn etter snar, mener nå jeg, det er jo tross alt levende vesener. steiner med kråkesølv er fine, men jeg har de heller ved siden av akvarie enn oppi :)

ser den:P men litt går bra. Selvfølgelig, er HEELE steinen dekt av dette med store flak bruker man den som brevpresse. Om det vare en noen små prikker (1mm) så hiv den oppi.. har noen steiner med dette som har liggi i akvariet i godt og vel et halvt år, og aldri hadt noe problemer
Tilfeldig bekjentskap
© Edward O. Murdy
Reklame for plussmedlemskap