Litt div. spørsmål ang. plaettciklider.

Jeg vet at det finnes drøssevis med tråder om paletter på forumet.

Men jeg har ikke lest noe om dette ennå. Så jeg spør heller:

Mine paletter (par) går fint i lag, har nå i de siste dagene drevet mye med "hagearbeid" utenfor hulen. Nå fra i går er hunnen nesten konstant inne i hulen, med hannen i nærheten. Hunnen er bare på korte turer for å få seg mat, for så øyeblikkelig returnere til hulen.

En annen ting er at hunnen var dyp rød på buken for noen dager siden, og "tjukk". Nå er hun nesten like tynn som hannen og rødfargen er falmet en smule.

Har hun da lagt egg? Hvor mye egg pleier de å legge sånn ca?

Går det ann å ta hulen opp for å "sjekke", eller må den ligge helt i fred?
(Spørsmålet høres sikkert helt brutalt ut.)
Heisann.. Da har du nok egg i hulen ja De kan nok legge ganske så mange egg. Vanskelig å si hvor maange egg som er der inne. De kullene jeg har hatt har det vært alt i fra 10-30 yngler til og begynne med. Men jeg har ikke gjort noe aktivt for at det skal overleve flest mulig. Dvs jeg har latt palettene ta seg av yngelpleien(noe de forøvrig er ganske flinke til). Da har det vokst opp 3-5 yngler hver gang, noe som egentlig er passe. Du må for all del ikke løfte oppp hulen. Det skal veldig lite til før Palettene spiser sine egne egg. Om de føler seg det minste utrygge så nøler de ikke med å spise eggene. Men om du lar de være i fred så får vi satse på at de føler seg så trygge at de lar eggene klekke Lykke til
En gang talte jeg noen egg jeg hadde tatt bilde av, og kom til ca 100. Noen ble selvfølgelig spist, men det endte med at jeg hadde så masse palletter at jeg til slutt ble lei alle sammen og solgte dem...
hehe. takker for svar. Blir nok lei paletter jeg og med tiden, men jeg fikk dette paret fra en som ikke kunne ha dem lengre. Så det er bare ett "lite eksperiment".

Digger fisker som driver med yngelpleie, og har sterk foreldrerolle.

begynner å bli passe lei av fisker som enten spiser sitt avkom rett etter fødsel eller glemmer dem etter 2-3 dager.. hehe
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap