Forslag til antall og type fisk/planter

Har nettopp kjøpt vårt første 60liters ferskvannsakvarium, og har vurdert å ha et Sør-Amerikatema.

Har sett på disse fiskene:
5 Neontetra
5 Cardinaltetra
1 Ancistrus
3 Apistogramma (sommerfugl?)
2 øksefisk eller
2 black molly

Noen synspunkt? Trenger forslag til planter, for det har vi virkelig ikke peiling på!

På forhånd takk for all hjelp og alle synspunkt!
øksefisk er en stimfisk og det samme er tetraene. Med andre ord du har for få individer av vært fiskeslag. Øksefisk trenger forøvrig en del svømmeplass hvis jeg husker riktig så vet ikke helt om de egener seg til et så lite kar.

Jeg ville personlig gått for dette (la til et par andre dyr):

1 Ancistrus
1 Farlowella gracilis
1 Hypancistrus zebra
3 Mikrogeophagus altispinosus (sommerfugl cikliden)
12 neon tetraer/cardinal tetraer/molly
3 eplesnegler

Gunni
Har nettopp kjøpt vårt første 60liters ferskvannsakvarium, og har vurdert å ha et Sør-Amerikatema. Har sett på disse fiskene: 5 Neontetra 5 Cardinaltetra 1 Ancistrus 3 Apistogramma (sommerfugl?) 2 øksefisk eller 2 black molly Noen synspunkt? Trenger forslag til planter, for det har vi virkelig ikke peiling på! På forhånd takk for all hjelp og alle synspunkt!:)

Hvorfor ikke velge enten ti neon- eller ti kardinaltetra så du får en skikkelig stim? Det blir heller ikke seende så rotete ut som det gjør med litt av hver.
Øksefisk er også stimfisk og fortjener å være mer enn to, disse hopper også fælt så tett dekkglass eller lystopp er et behov.
Et par dvergciklider av en eller annen sort passer fint - jeg tror jeg bare ville hatt én hann og én hunn på et så lite bunnareal.
Som Vipsen er jeg enig i at det er bedre å velge en stim av en av tetraene enn å ha to forskjellige. Når det gjelder apistogramma så er 60 liter veldig lite for mange av artene. Om det er sommerfuglciklide du mener så kan det gå med et par av disse. Dette er en parfisk så å holde tre, slik Dammed foreslår, vil nok gå hardt utover den som blir til overs. Øksefisk er stimfisk og bør helst være en 8-10 for best trivsel, men 60 liter blir nok i minste laget for disse. Black molly krever helt andre vannverdier enn de andre fiskene. Anbefaler at du sjekker ut de forskjellige artene i Fiskebasen (under Kunnskap her øverst på siden). Legg spesielt merke til minimumskrav til akvariestørrelse og anbefalte vannverdier.
Tusen takk for hjelpen! Det er veldig mye å lære.. men gleder meg til å komme igang! Noen som har forslag til planter?
Faktisk så er ikke 10 kardinaler så mange heller, jeg har dette, men skal skaffe 10 til, for å få en virkelig vakker stim.
Har kommet frem til en foreløpig plan nå:
12 kardinaler
1 Ancistrus
2 Sommerfuglciklider
1 Betta Splendens

Noen som har erfaringer med sommerfuglciklide og kampfisk sammen?

Er dette en bra mengde fisk?

Har ca 50% grus og 50% fin sand på bunnen
Vanlige sverdplanter og noen lavere, mørkere jeg ikke vet hva heter
Hule av naturstein og noen flere steiner til pynt
Rot skal kjøpes imorgen
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap