Akvarie i kjelleren

Hei
Går det ant å ha et akvarie i en kjeller uten varme?
Må det være heldekkende armatur eller kan det være halvdekkende elller hvadet no heter?

Takker for alle svar
Jon M
Hei Går det ant å ha et akvarie i en kjeller uten varme? Må det være heldekkende armatur eller kan det være halvdekkende elller hvadet no heter? Takker for alle svar

Kommer helt ann på hva temperaturen er der? Men jeg rekner med at det er kaldt i Nord om vinteren, så vinterstid må du ha en eller annen form for varmekilde.

Du kan selv velge om du vil ha heldekkende armatur eller evt dekkglass med lys oppå.
Tror temperaturen er lavere i Kongsberg om vinteren, enn den er i Harstad (har vært student i Harta ) Har nesten alle akvariene i en uoppvarmet kjeller, og det gikk akkurat sist vinter, varmekolbene slet litt når ute-tempen gikk under minus 15. Nå er snart "tv-stua" klar til innflytting av akvariene, så jeg regner med at vi nå velger å varme opp det rommet, ikke minst siden vi har ett kar som skal holde 29 grader, det hadde vi ikke siste vinter. Du har ikke en bod el.l, der det står f.eks en fryser? Det hjelper betraktelig på temperaturen, og da blir det en litt lavere strømregning.. Har dekkglass på alle mine akvarier, og det reduserer muligens varmetapet litt, siden det blir mindre "avdamping". Lysarmaturet vil jo også skape endel varme, så dagstempen i rommet burde bli brukbar, om det er lystoffrør el andre lyskilder som avgir varme. Sånn sett er sparepærer no- herk
det er en fryser i kjelleren.
og det blir ikke mindre en ca 4 grader der
4 grader er rimelig lav temperatur, tror ikke vår inne-temperatur gikk særlig under 12-14 grader, pga den nevnte fryseren.. Og det holdt bare akkurat.
tror ikke det er underti grader der til vanlig (tenkte litt feil)
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap