Hei! fersking med håp om innspill før oppsett av akvarium :)

Hei!

Jeg er ny innen denne hobbyen -så ny at jeg ikke har begynt enda Men har gått lenge og tenkt tanken på akvarium og vært bla her på AF og tittet.
Jeg hadde tenkt å starte med noe lite og bare ha et par guppyer, men endte opp med å kjøpe et kar på 100L forrige dagen med alt av tilbehør, bortsett fra fisker og planter. Har sittet i mange timer og surfet opp fisker (Kan jo ha litt flere enn bare guppyer nå ) og planter.

Spekulerer i om jeg skal ha en liten stim med guppyer og en med endlers guppyer, og kanskje et par seilfinnemollyer, men vi får se. Og selvfølgelig Ancistrus, av den lille typen, kanskje gjerne to stk.

Av planter har jeg tenkt å ha lettstelte planter, gjerne noen som hjelper mot evt algevekst. Så da står Vasspest, skruvaselina, algekule og E. Guruayensis på lista også jeg har veldig lyst å prøve meg på en miniCuba da denne er så kul, selv om den kanskje er litt vanskelig (?)

Fikk med grus til karet (uranus tror jeg den het), men er veldig usikker på om jeg vil ha denne da den ser veldig mørk og skarp ut. Tenkte først på svart sand av noe slag, men er redd dette kan bli for mørkt, og etter å ha surfet på uttallige bilder av de flotte akvariene her så frister lys sand mer. sand, grus.. der er den første utfordringen før oppsett, for jeg vet ikke hva jeg vil. Jeg vil gjerne ha sand, men har hørt at "støvsugingen" kan bli litt vanskelig og at det anbefales å ha snegler -men at disse igjen kan formere seg raskt og at det da er anbefalt å ha sneglespisende fisker i. Botianene er jo da kjempefine, men siden disse kan være aggressive må små fisk i stim er jeg redd de kan være bøllete mot guppyene.. har også tenkt tanken på en eplesnegle uansett substrat, men disse er jo for store til å jobbe nede i sanden. Noen som har noen innspill her?

Tenkte også å ha noen kokosnøtter og røtter i karet som skjulested for de fiskene jeg tilslutt ender opp å ha i. kangskje ha litt mose til å dekke disse.

Jeg har tenkt å vaske akvariet imorgen og se på plassering av termometer, varmekolbe og filter, og ikke minst se om jeg skjønner hvordan filteret skal settes sammen. Ble veldig skuffet og ikke minst litt nervøs over at bruksanvisningen som fulgte med viste seg å være en forenklet versjon av alle akveriebøkene jeg lest og ikke en ordentlig veiviser til selve utstyret jeg har kjøpt. Må vel innom Tropehagen zoo og høre med de, vil jo at utstyret skal være i orden til jeg får levende vesener på plass
Også tenkte jeg å putte i sand og røtter og slike ting, fylle med vann og planter også la dette stå slik at vannverdiene kommer seg. Evt ommøblere litt på selve innredningen før fiskene kommer på plass. Jeg er derimot litt forvirret på dette punktet, for såvidt jeg har skjønt vil algevekst mest sannsynlig oppstå nå, men noen steder har jeg lest at ved å ha snegler og/eller ancistrus vil disse motarbeides.. men vil disse trives i et akvarium som ikke er eeh hva heter det.. innsatt? (terminologien min må tydeligvis utbedres innen denne hobbyen skjønner jeg ).

Åi dette ble et langt innlegg sent på natten, men jeg har så mange tanker og spm til denne spennende hobbyen og vil jo gjerne at ting skal være på plass og tilrette for fiskene før de tas i hus
Så flott at du har satt deg litt inn i tingene, og velkommen til hobbyen Guppy er en utrolig vakker fisk. Husk at de formerer seg mer enn kaniner og at det bør være minimum 3 hunner pr. hann (innpåslitne gutter, vet du...)
Eplesneglene blir ikke for store for karet ditt. Ancistrus kan du også ha. Det er ikke så mange Botia du kan ha i en 100l, men Striata og Dvergbotia kan gå. Disse er overhodet ikke aggressive. (OBS: Minimum 5 stk. Botia er stimfisk.) Men da du ha sand, og ikke grus. Vær ellers nøye med å kjøre inn karet (uten fisk. ca. 4-5 uker), da får du en langt bedre start på hobbyen enn om du forhaster deg.

Lykke til
Hei! Ja, ang formeringen hadde jeg i utgangspunktet tenkt å bare ha hanner, men tipper mer mot å ha begge kjønn, og har ikke tenkt å ha noen utslitte hunner så de blir i overtall da ja ;D

og tusen takk for innspill av sneglespisende fisker, nå blir det sand
-Puh! deilig å ha den delen klar, for da kan jo morroa virkelig begynne

Og innkjøring av karet skal innfries -ser på dette som en fin mulighet til å revurdere evt innredning og bruke tiden til å lese mer om de kule dyrene jeg kan ha

Du kan forresten ikke ha eplesnegler og botia sammen. I noen tilfeller går det bra, men ofte vil botiaene mobbe sneglen til døde.

Huffda, men dersom jeg kan ha sandsnegler så trenger jeg ikke eplesneglene. Takker for tips
Du bør også være obs på at vanlig guppy og endlers kan finne på å krysse seg. Greit om du beholder alle avkom selv, det kan fort bli veldig mange, men er problematisk om du vil selge de. Det er en fordel å holde artene "rene" og ikke lage hybrider. Om mange gjør det så vil det jo ikke finnes "rene" arter til slutt.

Tipser om artiklene som du finner under Akvarieskolen i Artikler her øverst på siden. Spesielt Om oppstart og Vannverdier kan være verdt å få med seg som fersk akvarist.

Gratulerer med akvariet forresten
aah,såklart, det skal jeg ta til etterretning

Kjempeflott å få slike tips før jeg setter igang -tusen takk
Tenkte jeg skulle slenge meg på også

Har du sand bør du ha sandsnegler. Disse er det for sand i akvarium som meitemark er for jord. Snur og vender og lufter sanda slik at plantene har det bra. Sandsnegler formerer seg fort, men de holder seg stort sett nede i sanda, og du ser ikke så mye til de. Fordelen er at de er enkle å plukke opp når du føler du har for mange.

Det er (min mening) ikke nødvendig med botia/sneglespisende fisk om man har sanssnegler. Men liker man botia, så for all del!

Et alternativ til sandsnegler er varmekabler. Disse silikoneres fast på bunnglasset og gir akkurat nok varme til at vannet sirkulerer gjennom sanda og gjør sandsneglene unødvendige. Varmekablene varmer ikke nok til at du slipper varmekolbe.

Anbefaler absolutt sand, enten du velger varmekabler eller sandsnegler som "løsning". Med sand har du mye større valgmuligheter i forhold til hva slags fisk du kan ha, siden all fisk som lever på bunn foretrekker sand fremfor grov grus. Mye pes å bytte fra grov grus til sand etter at akvariet er i gang fordi du plutselig fant ut at du vil ha corydoras eller kuhlii eller dvergciklider eller noe annet
jeg har varmekabler i et av karene,
og der kryr det av sandsnegler...

så min erfaring er at kablene tar ikke livet av sandsnegler...
jeg har endlers guppy yngel som du kan få kjøpe om du er intr, de er vel snart 4 mnd nå og har fått masse farge....
Enig der, burde absolutt velge sand. ALLE fisker liker sand, men ikke alle liker grus. Litt kjipt dersom du finner ut senere at du vil ha fisk som krever sand. Er en del arbeid å bytte substrat i et kar som er fullt innredet og bebodd av fisk

Jeg mener dessuten at sand er mer naturlig. Hvor ofte ser du elver og sjøer med grusbunn lissom Mye vanligere med sand.

Sandsneglene ser du ikke mye til, det er sant det. Jeg oppdaget plutselig en sandsnegle i et av karene mine, og da var det 3 måneder siden jeg hadde puttet oppi nye planter fra butikken, så jeg hadde hatt en koloni i 3 måneder uten å se snurten av dem
Hildrum76
jeg har varmekabler i et av karene, og der kryr det av sandsnegler... så min erfaring er at kablene tar ikke livet av sandsnegler...

Nei, jeg sa aldri at varmekablene tar livet av sandsnegler... men har du varmekabler trenger du ikke å putte oppi sandsnegler i utgangspunktet, siden varmekablene gjør den jobben sandsneglene skulle ha gjort
ElinH
[QUOTE=Hildrum76]jeg har varmekabler i et av karene, og der kryr det av sandsnegler... så min erfaring er at kablene tar ikke livet av sandsnegler...

Nei, jeg sa aldri at varmekablene tar livet av sandsnegler... men har du varmekabler trenger du ikke å putte oppi sandsnegler i utgangspunktet, siden varmekablene gjør den jobben sandsneglene skulle ha gjort

beklager jeg leste litt fort her i stad...
min feil....

;o)
Så utrolig gøy med så mye respons

Mvjnz: Veldig enig der, så jeg er kjempefornøyd med at jeg skal ha sand, håper bare jeg får byttet grusen imorgen

ElinH: Japp -skal ha sandsnegler -de er jo så fine og flittige, og en kjempefin "unskyldning" til å ha botiaer

Hildrum76: Takker for tilbud, skal tenke på det, men jeg må tilbake til tenkeboksen for fiskevalg føler jeg før jeg bestemmer meg (vil ikke blande guppyer og endlers guppyer da de blander seg med hverandre ). Skal kontakte deg så snart puslebitene er på plass
Hei igjen!

Det går sakte med å få opp akvariet. Har ringt biltema hver dag i over to uker nå, siden jeg vil ha lys fin sand og de tydeligvis har den billigste.
Men de har fått en feilproduksjon som visstnok er ren kvarts, som de håper på å selge så snart de har fått merkelapper til å ha på.
Nå har jeg begynt å bli litt utålmodig og sjekket lys sand på dyrebutikkene, men da må jeg ut med 500,- for 20 kg og det frister lite mtp at jeg kan få 25kg til 59,- på biltema.
Men en fyr på dyrebutikken nevnte at det ikke måttevære sand med kalk i (det har jeg fått med meg, men siden biltema sin blåsesand har vært nevnt på denne siden flere ganger, så regner jeg med at denne var fri for kalk) og at det ikke måtte være kvarts.

Jeg har hørt fra flere hold at det burde gå fin med ren kvarts, men for sikkerhets skyld lurer jeg på hva dere erfarne akvarister har å si om denne saken?
Biltemasanden er helt trygg og fin til akvariebruk.

Jeg vil annbefale at du putter et tynt lag med kaktusjord helt i bunnen før du putter i sand. Dette vil fungere som næringsdeponi for plantene.

Siden du har fin sand oppå, vil jorden holdes på plass så du ikke får algeoppblomstring pga. overskuddsnæring.

Dersom du syned det er spooky med jord i bunnen, kan du bruke næringstablettter som du dytter ned ved røttene.

Du kan ha både sandsnegler og eplesnegler sammen. Skulle det bli for mange snegler etterhvert, finnes det egne jegersnegler som holder bestanden i sjakk.
Botia bør igrunnen ha større kar. De bør holdes i en gruppe og kan bli ganske store etter hvert som tiden går.

Ville holdt meg til Endlers guppy. De er IMHO penere enn kulturguppy.
Ser ikke noe veldig galt i å holde endlers og kulturguppy sammen, såsant man ikke selger yngelen videre som Endlers.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap