Fiskesammensetning 360/540 liter

Har nå fått tilslag på et større akvarium. Selger opplyser at det er 360 liter, men sier også at målene er 150-60-60, noe jeg får til og bli 540 liter.
Uansett en bra handel, og jeg skal hente det til helgen.
Jeg trenger da selvfølgelig fisk til dette, og lurer litt på diverse om de går sammen og hvor mange arter jeg egentlig kan ha. Har satt opp en liste, med noe jeg kunne tenkt meg og noen jeg har. Har også fått tilslag på en 110 liter. Så da har jeg en del liter for oppdrettet fisk og med de karene jeg har fra før.

Listen ser slik ut som alternativ for en 540 liter:

- Kakadue-Ciklide
o Harem og teritorielle under lek. 23 oppdrett, ikke umulig.
? 24-28, 5-7,5, 60L

- Palettciklide
o Enkel å få i lek, litt aggressive da.
? 23-26, 5-8, 60L

- Sebrafisk
o Stimfisk, drettes i eget kar, kan jage annen fisk.
? 17-25, 6-8, 60L

- Corydoras …
o Aenus er lett og drette og lett og holde, flere fargevarianter. Stimfisk
? 23-28, 6-7,5, 80L

- Dvergacara
o Spiser mindre fisk/er rovfisk. 12 oppdrett virker lett
? 22-25, 6-8, 100L

- Stripet Øksefisk
o Sart art med prikkesyken, ikke drettet – men bør gå ann.
? 24-28, 5-8, 100L

- Grønn sverddrager
o Lett oppdrett, fin UTEN oransje, ved stim mindre aggressiv
? 20-28, 7-8, 120L

- Blå Gurami
o Aggressiv under lek, 2 hunner på en hann, 10 oppdrett
? 22-28, 6-8, 100L

- Smykketetra
o For liten? 3,5 cm
? 24-26, 6-7, 100L

- Leppegurami
o Liker gjemmesteder, ikke drettet
? 22-28, 6-7,5, 100L

- Brochis splendens
o Roter i plantene? Ellers grei, ikke for oppdrett
? 21-28, 5,8-7,5, 100L

- Siamesisk algespiser
o Lett stimfisk, vanskelig oppdrett
? 21-27, 6,5-7,5, 160L

- Seilfinnemolly (Poecilia kykesis)
o Litt av hvert rart, lett oppdrett. ?spiser planter?
? 20-30, 5-8, 150L

- Eplesnegle
o Må ha kalkholdig vann. (høy ph)

Har fra før av:

- Ancistrus SP
o Algespiser, leker i huler, lett og holde.
? 20-28, 6-8, 60L

- Dverggurami
o Kan være utsatt for sykdom ved stress, drettes greit.
? 22-28, 6,5-7,5, 60L

- Kuhlii ål
o Litt sky, stimfisk, ikke dretting
? 24-30, 5,5-6,5, 40L

- Kampfisk
o Hanner aggressive, lett i lek, kun enslige hanner, hun stort sett grei
? 24-30, 6-7,5, 60L

Det hele er litt rangert etter ønsker også, har skrevet listen med en del stikkord osv, mest for kladd og tenking til meg selv..
Kommer til og innrede med fin rådasand, røtter, planter og huler.

Spørsmålet mitt blir da:
Hvor mange av disse artene kan jeg ha?
Hvilke går ikke sammen? (Feks vil vel dvergacara ikke fungere så godt?)

Kom gjerne med tips til denne sammensetningen.
Vet at jeg ikke kan ha alle, men tips om hvilke, hvor mange og hvorfor ikke resten osv. Feks er det en god del guramier, og er jo ikke nødvendig med så mange av dem da de er relativt like, men et større oppsett har godt av flere alternativ...

Takker på forhånd til de som orker og sette seg litt inn i dette ganske omfattende spørsmålet

Ps: Gå utifra at det er en 540 liter, da det ser stort ut også på bilder.

Tror jeg ville byttet ut sebrafiskene med rødhodetetra, for jeg har hørt at disse stimer bedre. og jeg er hvertfall bestemt på at jeg skal ha en stor stim med kuhlii ål i mitt store akvarie når jeg starter opp igjen. Og da er det ikke sikkert at det blir så bra med pansermaller. Og jeg ville holdt meg til en eller to stimfisk arter i hvert vann sjikt. Og da er som sagt rødhodetetra på min liste. og kanskje sebrafisker. og palettciklider tror jeg også jeg ville vurdert sterkt, men fiskesammensetning er ikke noe jeg er god på så ikke hør for mye på det jeg sier
Mindre oppsett
Har nå forminsket oppsettet med et forslag under, har jeg plass til dette? Blir det for mye stimfisk?
Smykketetraen er vel den jeg lettest kan si nei til, må jeg ta bort flere?

- Kakadue-Ciklide 1x hann 2x hunn
- Palettciklide 1x hann 1x hunn
- Sebrafisk 10x
- Corydoras Aenus 8x
- Stripet Øksefisk 8x
- Grønn sverddrager 6X
- Blå Gurami 2X
- Smykketetra 2x hann 6x hunn
- Ancistrus SP 2x
- Kuhlii ål 10X
- Kampfisk 3x hunner
Jeg ser at veldig mange av disse ikke passer sammen når det gjelder krav til vannverdier. De forskjellige preferansene til artene finner du i Fiskebasen.

To ciklidearter kan muligens gå siden karet er såpass stort om du innreder slik at de kan lage hver sine revir, men ikke når en av artene er palett. Denne vil bli ekstremt aggressiv når den har egg og unger, og det har den nesten konstant. I tillegg må du regne med at palettene napper finner både på guramier og kampfisk. Om du holder en trio med kakaduer vil disse også kreve ganske stort bunnareal. Hunnene holder nemlig egne revir på rundt 30-40 cm i diameter og da trenger de litt plass.

Om du holder en av ciklideartene så kan det tenkes at det går bra å holde coryer sammen med de, ellers ikke. Det får jo ikke noe særlig plass til å bevege seg om hele bunnen er okkupert av ciklidene. Det kan til dels gå hardt utover finner og øyne om de ikke har seg unna når det er egg og unger på gang.

Kampfiskhanner kan også skape problem, enten ved at den selv er aggressiv mot de andre beboerne eller blir nappet selv. Hunner er vanligvis lettere å ha med å gjøre.

Anbefaler at du i første omgang sjekker ut vannverdiene og ser hva du står igjen med da. En del arter kan leve i verdier utenom det anbefalte, men kan da få kortere levealder og være mer utsatt for sykdom. Kort sagt, de vil ikke trives optimalt.
Ok, takk for tips. Kan da ta palettcikliden i et annet kar. Må jo kjøpe flere kar da, hehe. Kommer også kun til og holde hunner av betta splendens, da hannen bør gå alene... Så kan jeg heller flytte over en hunn for dretting siden.

Kom til følgende oppsett:
Temperatur: ca 25 grader.
Hardhet: prøve og holde fra 5-8.
Ph: Prøve og holde rundt 7.

Da kan jeg ha følgende fisk:
Stripet øksefisk
Sebrafisk
Blågurami
Smykketetra (Dverg)
Betta Splendens
Corydoras Aenus
Ancistrus sp
Kakdue-Ciklide

Spørsmål:
Hva synes dere om det oppsettet?
For mye stimfisk?
Kanskje kutte ut stripet øksefisk?
Vil dette oppsettet gå greit tror dere?

Har som Bjørn også nevner lyst på kuhlii ål oppi der, men ikke ideelle vannforhold og mye bunnfisk for det tror jeg.
Dette ser ut som en veldig bra sammensetning

Det som skjer når man har mange stimer er at det fort kan virke litt rotete. Nå er ikke smykketetraene kjent som spesielt gode stimere heller, men de er jo utrolig pene. Skulle jeg fjernet en av de så ville jeg tatt ut sebrafiskene. Dette fordi de er veldig aktive fisk som trives med god sirkulasjon, noe en del av de andre fiskene ikke liker fullt så godt. Dessuten holder disse til i øverste del av karet og vil forstyrre øksefiskene og muligens også guramiene. Det skal sies at jeg ikke har prøvd kombinasjonen, jeg bare støtter meg til det jeg har lest.

Kan også tipse om at øksefiskene bør i til slutt og gi dem godt med flyteplanter selv om de selvfølgelig må ha litt fritt svømmerom også. Jeg har dvergøksefisk og jeg har lagt merke til at de lett stresses når jeg endrer på ting i overflaten, og stressede øksefisk er mottagelige for hvitprikk. Derfor anbefaler jeg altså at du venter med den til alt har roet seg og eventuelle flyteplanter har fått vokst. De er morsomme fisk og fyller ut et område i karet det ellers ikke er så mange andre arter som passer. Dekkglass er et must med disse i karet, men det regner jeg med du har fått med deg

Om du litt etter litt fyller opp med disse artene, venter til de har vokst seg til og blitt kjønnsmodne, så kan du eventuelt se om det er plass til flere individ/arter da. Da jeg startet gjorde jeg den tabben at jeg fyllte altfor mye fisk i karet. Det så jo så tomt ut. Tenkte jo ikke over at fiskene som selges i butikkene er ungfisk og at de vil vokse en del etter at de havner i karet. Et halvt år etter oppstart hadde fiskene vokst og jeg angret nok litt da
Forresten, om du setter opp et eget kar til kampfiskhannen så kan du jo holde kuhliiene sammen med ham, om karet er stort nok selvfølgelig.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap