Dei ti enkleste fiskane å derrete lurar eg på. hva er in liste?

lurer på vilken fisker som er enklest å drette på, topp 10.
guppy må vel være #1 der. platy, molly og diverse andre levendefødere regnes også som veldig lette
Palettciklide er vel heller ikke verdens vanskeligste å få yngel på.
Det er 62 medlemmer på AF som har registrert oppdrett på scalare.
Det er akkurat 100 medlemmer som har reg. oppdrett på Corydoras aeneus.

(288 medlemmer på Ancistrus sp, 496 medlemmer har registrert oppdrett på guppy og 184 på Palettciklide)
Sebra ciklider er også ekstremt lette å få yngel på. 84 medlemer som har registrert oppdrett. Og det er sikkert et mye høyere tall vist du tenker på alle som ikke har registrert
Det er jo litt variert etter hvordan du snur og vender på det. Har du rett miljø og vannverdier er det større sjangs for at en får yngel. Så er bare å finne det som passer deg og så spørre litt rundt.

Men det må være levendefødere som er enklest å drette for de bare plopper ut unger.
Ciklider generelt er enkle.

sebra ciklide
juvel ciklide
orochronic mossambicus ciklide
elfenben ciklide

ja ciklider i det hele tatt, men kommer litt ann på hvor stort kar du har eller har tenkt deg. Ciklider trenger litt plass da, 200L+++ vil jeg anbefale. Men tenker du mer på mindre karr, f.ek fra ca 100L og nedover vil jeg anbefale levendefødere som

guppy
platy
molly
sverddragere

corydoras er også fisk du lett får egg og yngel på. Her yngles det ca 2x pr mnd. Corryene vil på lik linje som ciklidene ha sand substrat. Mvh Leif
Det spørs jo hva som skal være enkelt. Opdrett, god helse, eller fòring/vannkvalitet?

Jeg synes ikke guppy nødvendigvis har noe særlig god helse, men de formerer seg lett, og er enkle å tilfredstille i mat-veien.
Palettciklider formerer seg svært lett, har ofte god helse, men trenger godt fòr (proteiner) og er litt sære i forhold til andre fisk. Er ideelle å ha ett par sammen med en vennligsinnet stim.
Venusfisker og flere danio-slag er lette fisker å avle på dersom man følger riktig prosedyre, er tolerante når det gjelder vannverdier, og har som regel god helse. Enkle i mat-veien.
Tilfeldig bekjentskap
© Jørgen Paulsen
Reklame for plussmedlemskap