Varmekolbe til 375l.

Hei.
Lurer på kalla varmekolbe eg bør bruke?
om eg skal bruke 2? og kor mange watt?

Takk til Alle savar!

-RHG-
200-300 watt pr.kolbe, da har du mer enn nok.
Men du kan seff gå ned på watten så lenge du skal ha 2.
Jeg har en 300 watter til 375'en min og den er latterlig svær, faktisk så svær at jeg ikke har den i lenger. Jeg ville mye heller hatt to mindre som kunne stått rett opp og ned i akvariet.
en skal aldri plassere en varmekolbe rett opp og ned. Men i minst 45 graders vinkel, fordi varmt vann stiger og termostaten er som regel i enden da vil det varme vannet stige og da vil termostaten slå ut, hvis kolben ligger vannrett så vil termostaten slå ut mye senere og ikke pga av det varme vannet den selv har skapt.
Det problemet Dammed illustrerer, forsvinner dersom man plasserer varmekolben på det stedet i akvariet det er anbefalt å plassere dem: et sted med god sirkulasjon (som oftest er dette i nærheten av utblåset til filteret, eller et sted der filtersirkulasjonen treffer kolben). Det gjør at vannet rundt kolben hele tiden skiftes ut, og varmen fordeles bedre i karet.

sant det, har min egen kolbe rett ved innsuget til filteret, slik at vannet der forandrer seg hele tiden.
Dammed
en skal aldri plassere en varmekolbe rett opp og ned. Men i minst 45 graders vinkel, fordi varmt vann stiger og termostaten er som regel i enden da vil det varme vannet stige og da vil termostaten slå ut, hvis kolben ligger vannrett så vil termostaten slå ut mye senere og ikke pga av det varme vannet den selv har skapt.

Hadde jeg ikke tenkt på men jeg synes den er for stor uansett. Jeg målte kolben til 50 cm.

Når det er sagt så har jeg akvariet i stuen, den er ikke oppvarmet da varmepumpen er ødelagt og temperaturen i akvariet er likevel 27 grader. Så det er ikke så viktig med varmekolbe virker det som.
Bruker selv mange av jeger sine store kolber, selv i relativt små karr.
Legg kolbene langs bunnen, da slipper man å se de og det er jo veldig greit.
I de aller fleste karrene mine/våre så er kolbene lagt langs bunnen, på bakglasset seff.
Da kommer de 100% ut av synsfeltet, noe som er bra mener jeg.
Greit å få hjemt utstyret.
Uansett om det er en stabil tamp i karret uten varmekolbe, så annbefaler jeg virkelig deg å sette inn en kolbe uansett.
Da er du ihvertfall sikker på at tempen ikke faller under det den skal(jeg hadde ihvertfall gjordt det).
Bedre med store kolber i karrene sine, enn små som må jobbe som fy for åfå opp/holde tempen der den skal være.

Så kjøp en stor kolbe og legg den langs bunnen.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap