- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Hjelp til 60l
Hjelp til 60l
Nå har jeg gått til anskaffelse av en 60L og skal bruke 30 literen min til en kampfisk.
60literen har pumpe/filter (hl-bt internal filter. HL BT400)
og lys (ett blått og et vanlig)
Filteret:
Skal jeg ha utspruten på filteret over vann? (dette bråker litt), eller er det best å ha den under vann?
Kan filteret stå på 24/7 uten at det er farlig? (er litt skeptisk jeg)
og når det skal renses, hva gjør jeg da? (skjønt det er noe med den svampen som ligger inni)
Ellers noen som har noe forslag til fisk?
60literen har pumpe/filter (hl-bt internal filter. HL BT400)
og lys (ett blått og et vanlig)
Filteret:
Skal jeg ha utspruten på filteret over vann? (dette bråker litt), eller er det best å ha den under vann?
Kan filteret stå på 24/7 uten at det er farlig? (er litt skeptisk jeg)
og når det skal renses, hva gjør jeg da? (skjønt det er noe med den svampen som ligger inni)
Ellers noen som har noe forslag til fisk?
Postet 22.09.08 kl 16:28
TeiaSkal jeg ha utspruten på filteret over vann? (dette bråker litt), eller er det best å ha den under vann?
Det er ett fett.
TeiaKan filteret stå på 24/7 uten at det er farlig? (er litt skeptisk jeg)
Ja.
Teiaog når det skal renses, hva gjør jeg da? (skjønt det er noe med den svampen som ligger inni)
Fyll brukt akvarevann på en bøtte. Kna filtermaterialet litt i dette vannet. Når det bare er litt "dritt" igjen i filtersvampen, er du ferdig.
Postet 22.09.08 kl 16:31
Postet 22.09.08 kl 16:34
Filteret må stå på 24/7, ellers dør bakteriene som bor der. Det er disse bakteriene vi vil - og må - ha i et akvarium fordi de bryter ned alt avfall slik at vannet ikke blir giftig.
Utblåset på filteret kan godt være under vann, men såpass høyt at du ser bevegelse i overflata. Dette bedrer oksygenopptaket og gjør at fisken har nok oksygen.
Du skyller bare svampen inni filteret når du merker at utblåsen er godt redusert. Da gjør du slik kampfisken beskriver: litt akvarievann i bøtta, og skvis svampen til den værste gørra er borte. Du vil ikke få vekk alt, siden de gode bakteriene bor i denne gørra.
Ellers vet du kanskje at et nytt akvarium (eller rettere sagt - et nytt filter) må kjøres inn i ca 4 uker før du kan ha i fisk. Dette fordi det tar såpass lang tid å bygge opp den gode bakteriekulturen. Under "artikler" på toppen av siden finner du nyttige ting å lese. Spesielt akvarieskolen og oppstart av akvarie kan være lurt å lese om du er ny med akvarium oginnkjøring, nitritt og slikt.
Ang. fisk er jo smaken som baken. Det beste er å bruke fiskebasen (under kunnskap) og søke etter fisk som trives i en 60 liter. Det beste er å velge fisk som dekker alle delene i akvariet; noen som trives på bunn, noen i midtskiktet og noen helt på toppen. Men husk at det er ikke ubegrenset hvor mye fisk du kan putte i en 60 liter
Utblåset på filteret kan godt være under vann, men såpass høyt at du ser bevegelse i overflata. Dette bedrer oksygenopptaket og gjør at fisken har nok oksygen.
Du skyller bare svampen inni filteret når du merker at utblåsen er godt redusert. Da gjør du slik kampfisken beskriver: litt akvarievann i bøtta, og skvis svampen til den værste gørra er borte. Du vil ikke få vekk alt, siden de gode bakteriene bor i denne gørra.
Ellers vet du kanskje at et nytt akvarium (eller rettere sagt - et nytt filter) må kjøres inn i ca 4 uker før du kan ha i fisk. Dette fordi det tar såpass lang tid å bygge opp den gode bakteriekulturen. Under "artikler" på toppen av siden finner du nyttige ting å lese. Spesielt akvarieskolen og oppstart av akvarie kan være lurt å lese om du er ny med akvarium oginnkjøring, nitritt og slikt.
Ang. fisk er jo smaken som baken. Det beste er å bruke fiskebasen (under kunnskap) og søke etter fisk som trives i en 60 liter. Det beste er å velge fisk som dekker alle delene i akvariet; noen som trives på bunn, noen i midtskiktet og noen helt på toppen. Men husk at det er ikke ubegrenset hvor mye fisk du kan putte i en 60 liter
Postet 22.09.08 kl 16:40
Postet 22.09.08 kl 16:57
Postet 22.09.08 kl 17:05
ElinHTåka vil legge seg den :) Fortere om du skylte grusen først. Gjorde du ikke det, vil det ta lengre tid, men det vil bli klart igjen. Du kan godt "mate de usynlige fiskene", dvs ha oppi noen flak med fiskemat selv om det ikke er fisk der. Dette gir bakteriene litt å jobbe med :)
Jeg skylte grusen i 5 omganger til jeg syntes vannet så helt rent ut meeen det var det vel kanskje ikke?
Mate dem? ja kanskje de blir glade da hehe
Jeg kjøpte meg hevert i dag, og GUD så mye dritt jeg fikk opp fra bollen min:P Fysj. Men eg lurer litt på hva jeg skal gjøre med plantene mine? Grusen er tydeligvis litt for grov for at de sitter ordentlig fast:/
Postet 22.09.08 kl 17:15
Postet 22.09.08 kl 18:05
Postet 22.09.08 kl 18:17
Postet 22.09.08 kl 20:13
Teia[QUOTE=Bjørn Harald Lyngstad]filteret MÅ stå på ALLTID ellers dør filterbakteriene
Hva skjer med filterbakteriene når jeg vasker filteret da? er det ikke i filteret de bor?
Du skal ikke vaske filteret heller, bare krøste filtersvampen/e forsiktig i en bøtte med akvarievann. De dør ikke så fort at dette har noen innvirkning, men snakker vi om timer så begynner det å bli kritisk.
Postet 22.09.08 kl 20:20
Okei da er jeg med
Hvordan skal jeg beplante akvariet? På dyrebutikkene her i byen, ser det bare ut som at de har 2 typer planter(som jeg har i bollen fra før) og det blir fort litt kjedelig.. Hvordan reagerer fiskene på falske planter? (må jo ha litt pynt der)
eller bryr de seg ikke om det er mye planter? Har jo sett en del akvarier uten planter.
Hvordan skal jeg beplante akvariet? På dyrebutikkene her i byen, ser det bare ut som at de har 2 typer planter(som jeg har i bollen fra før) og det blir fort litt kjedelig.. Hvordan reagerer fiskene på falske planter? (må jo ha litt pynt der)
eller bryr de seg ikke om det er mye planter? Har jo sett en del akvarier uten planter.
Postet 22.09.08 kl 21:13
Postet 22.09.08 kl 21:47
Postet 22.09.08 kl 22:10
Postet 23.09.08 kl 13:50