Huff, plages med denne gh og hk testen

Bruksanvisningen Står jo bare på tysk og fransk jo.. Fatter ikke bæra. Sto tegning på men den gjalt jo bare gh...Fatter ikke bæra jo. Prøvde å ta 5 ml vann og dryppa til vannet skiftet farge på både gh og kh. måtte bruke tre dråper på begge.. Men om jeg har gjort rett må gudene vite hehehe- Testen heter Tetra-test. Noen som har peiling på om jeg har gjort rett, og hvilke farge skal vannet evt bli??

Når du bruker gh testen så må du telle dråper. Først skal vannet bli rødt og så fortsetter du å ha oppi dråper helt til den skifter farge til grønt. Antall dråper fra du starta og til det ble grønt er gh verdien. Får du grønt med en gang har du o i gh. Det samme skal gjøres med kh bare andre farger.
Du har gjort riktig høres det ut som. Testresultatet du beskriver (farge-endringen inntraff på tredje dråpe) høres ut som et typisk norsk kranvann iallefall

Det høres altså riktig ut, for kranvannet i Norge har generelt en veldig lav kh og gh. Mellom 1 og 3 er det som gjelder for mange av oss. Det ligger på 2 her, mener jeg å huske.

KH test Tetra: farge-endringen går fra BLÅ til GUL.
GH test Tetra: farge-endringen går fra RØD til GRØNN.

Jeg har printet ut den engelskspråklige bruksanv. fra Tetra sine sider på nettet og puttet i testsett-esken min. Dessverre finner jeg ikke igjen de engelskspråklige på nett, ser ut som Tetra har endret lay-out på sidene sine helt og har "glemt" å få med engelske bruksanvisninger på dråpetester.
Så det vil si at Kh og Gh verdiene mine er på 3?
vero9ca
Så det vil si at Kh og Gh verdiene mine er på 3?

Ja, hvis fargeendringen inntrådte da du dryppet dråpe nr 3 oppi
Prøv en gang til, og rist forsiktig på glasset mellom hver dråpe og sjekk etter fargeforandring før neste dråpe dryppes i.

Her er bruksanvisningen, kanskje den blir leselig om du forstørrer den på pc'en din og printer ut? Jeg scannet den jeg har, og den er dessverre litt flekkete og velbrukt
Prøver igjen med bruksanv. vedlegg....
oki, løper og prøver på nytt...
Jepp. dråpe nr 3 så skiftet fargen. Jippi da er det perfekt inni der
DETTE ER EN KOPI AV BRUKSANVISNINGEN FOR TETRA KH og GH TESTENE!
Print ut (alle som har bruk for den) og putt i esken du har hjemme

---------------------------------------------------------

Instruction leaflet

Tetr.test GH (General Hardness) For Freshwater
Tetratest KH (Carbonate Hardness) For Fresh and Seawater

••••••
For the accurate determination of the general hardness (for freshwater) and carbonate hardness (for fresh and seawater).

Important: the Tetratest GH is suitable for testing water from freshwater aquariums and garden ponds.
Do not use for marine aquariums as the general hardness in seawater reaches levels above 300°dH.

The Tetratest KH is suitable for testing water from freshwater aquariums and garden ponds as well as from marine aquariums.

Why test?

Tap water and thus aquarium water demonstrate a var!ety of chemical characteristics depending largely on the water source. Two of the most important values of water quality are the general and carbonate hardness. The Tetrafest kits measure both of these values in German degrees of hardness dH.
The general hardness (GH) of the water is a measure of the dissolved calcium and magnesium salts.
These salts directly influence the metabolism of fish, plants and microorganisms. Water with a high calcium and magnesium salt content is referred to as hard and with a low content as soft. Most freshwater fish thrive at a general hardness level between 6° -160 dH. The carbonate hardness (KH) of the water is determined by the carbonate and bicarbonate content This measurement is particularly important as the KH and pH values are interdependent. The KH value is a measurement of the buffering capacity of the water. A sufficient carbonate hardness level will prevent a dangerous decrease of the pH level and an excessive acidification of the water.
A KH value of 3 - 10 °dH is recommended for most freshwater fish. Seawater fish require higher values between 8°-10°dH.

How to test:

Please read this section completely before starting the test.

1. Rinse the test vial with the water to be tested.

2. Fill the test vial to the 5 ml (cc.) mark with the water to be tested.

3. Hold the liquid reagent bottle upside down and add a drop at a time to the test vial.

4. Gently shake the vial after each drop and count the number of drops necessary to cause a color change.

5. GH: Color change from red to green.
KH: Color change from blue to yellow.

Note:
if the color change occurs right after the first drop, the level is between 0 and 1° dH

6. The number of drops added until the color changes, represents the level of hardness (German hardness), e.g. 3 drops = 3°dH. After each test rinse vial thoroughly with tap water. Note: The measuring accuracy increases if the test is performed with 10 ml of aquarium water (1 drop testing fluid = V2 ° dH). After the Test:
If the testing results reveal excessive hardness (GH or KH), this can be reduced by adding softer water, e.g. rainwater, distilled water, or water treated with a reverse osmosis unit. Water can also be softened by
filtering it through peat. The quickest and most simple method for reducing the carbonate hardness is to add TetraAqua ph-KH Minus.

In the case of too low a level of carbonate hardness (e.g. below 1 -2°dH) the water should be hardened by leaving it in contact with limestone or marble chipping or by adding TetraAqua pH/KH plus.

Always condition your clean replacement water with TetraAqua AquaSafe to neutralize any dissolved chlorine and heavy metals.

WARNING: Keep out of reach of children!
GH: Highly flammable! Contains Ethyl alcohol. Keep away from sources of ignition.

KH: Inflammable! Contains Ethyl alcohol.

Tetra GmbH
0-49304 Melle·
Tel. 05422/t054 •
www.tetrafish.com
Made in Germany
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap