- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Pestsnegler
Pestsnegler
Postet 23.09.08 kl 23:50
Postet 24.09.08 kl 00:51
Postet 24.09.08 kl 01:08
Postet 24.09.08 kl 01:12
Problemet med pestsnegler er at de ikke kjenner sin begrensning. De formerer seg i hundretall og overbefolker et kar på null tid.
De er ikke spesielt fine der de sitter i horder rundt på glasset. På det verste kunne jeg slamsuge opp et par hundre snegler i et akvarium...!
Ikke spesielt pent å se dem sitte i kolonier bortover plantebladene heller.
De kan dessuten klumpe seg så tett sammen i filtere, at de fører til filterstans eller at det stadig må renses og tømmes for snegler for å ikke tettes.
Bortsett fra det, så gjør jo egentlig pestsneglene nytte. De spiser alger, råtne plantedeler, matrester og annet avfall.
De er ikke spesielt fine der de sitter i horder rundt på glasset. På det verste kunne jeg slamsuge opp et par hundre snegler i et akvarium...!
Ikke spesielt pent å se dem sitte i kolonier bortover plantebladene heller.
De kan dessuten klumpe seg så tett sammen i filtere, at de fører til filterstans eller at det stadig må renses og tømmes for snegler for å ikke tettes.
Bortsett fra det, så gjør jo egentlig pestsneglene nytte. De spiser alger, råtne plantedeler, matrester og annet avfall.
Postet 24.09.08 kl 02:30
Dersom man ikke forer for mye vil de ikke formere seg noe særlig. Jeg har en populasjon av pestsnegler, og de gjør ikke noe skade på plantene og formerer seg ikke noe særlig.
Stort sett lar jeg dem være i fred, men en gang i blant når jeg ser noen av dem begynner å bli store forer jeg dem til botiaene.
Men de er faktisk nyttedyr også. De spiser alger og forrester. De kan brukes som en indikasjon på om man forer for mye eller ikke, ved å se hvilket tempo de formerer seg i.
Stort sett lar jeg dem være i fred, men en gang i blant når jeg ser noen av dem begynner å bli store forer jeg dem til botiaene.
Men de er faktisk nyttedyr også. De spiser alger og forrester. De kan brukes som en indikasjon på om man forer for mye eller ikke, ved å se hvilket tempo de formerer seg i.
Postet 24.09.08 kl 02:38
MvjnzDe kan brukes som en indikasjon på om man forer for mye eller ikke, ved å se hvilket tempo de formerer seg i.
Eller hva man fôrer med... Altså hvilken type fôr man gir. Noen er verre enn andre.
Det mest pestsnegle-fremmende fôret jeg har, er JBL Tabis. Det "støver" noe voldsomt når Coryene roter i det, og alt støvet daler ned på alt inventar i akvariet - til stor glede og nytte for pestsneglene. I perioder der jeg lar helt være å bruke de tablettene, minsker antallet pestsnegler. De blir nesten borte om jeg f.eks. utelukkende mater med røde mygglarver i lange perioder i strekk.
Postet 24.09.08 kl 02:56
Endret: 24.09.08 kl 02:56
De snegleartene jeg har hørt blitt nevnt som pestsnegle er, Vanlig damsnegle,
Vanlig skivesnegle og Sandsnegle. Er det flere arter som går under navnet, pestsnegle?
Selv er jeg ikke så begeistret for skivesneglen, men damsneglen og sandsneglen er beboere som er velkommen i mitt kar. Damsneglen kan få veldig fine farge og mønster varianter når de får litt størrelse, men blir heller ikke så stor at den føles unaturlig stor og stjeler fokus. Jeg er også enig i at det ikke er særlig delikat me snegler som grupper seg opp i store grupper.
Men det er vel en kunst å klare å få sneglene til å vokse opp men også holde dem i et "normalt" antall.
Jeg har hørt eplesnegler kan spise egg til andre snegler og fisker, men er det noen som vet om "Pestsneglene" også kan ta egg?
Vanlig skivesnegle og Sandsnegle. Er det flere arter som går under navnet, pestsnegle?
Selv er jeg ikke så begeistret for skivesneglen, men damsneglen og sandsneglen er beboere som er velkommen i mitt kar. Damsneglen kan få veldig fine farge og mønster varianter når de får litt størrelse, men blir heller ikke så stor at den føles unaturlig stor og stjeler fokus. Jeg er også enig i at det ikke er særlig delikat me snegler som grupper seg opp i store grupper.
Men det er vel en kunst å klare å få sneglene til å vokse opp men også holde dem i et "normalt" antall.
Jeg har hørt eplesnegler kan spise egg til andre snegler og fisker, men er det noen som vet om "Pestsneglene" også kan ta egg?
Postet 24.09.08 kl 10:05
Postet 24.09.08 kl 13:09
Postet 24.09.08 kl 13:45
Postet 24.09.08 kl 20:46
Postet 25.09.08 kl 15:36