Alt begynner å fuske!!! =o

For ett års tid siden kjøpte jeg meg et kjempefint
akvarium på dyrebutikken i Askim

Jeg kommer hjem med akvarium, ordner akvariet med: grus, vann osv.
Jeg setter ned varmekolbe og pumpe, tar i ledningen... også bråker pumpen helt forferdelig!

Akvariet står på rommet mitt og jeg klarte såvidt å sove der inne!

Omkring en uke etter drar vi tilbake til dyrebutikken med pumpen.
De kjente ikke merket på pumpa engang!
Så de sa jeg skulle får en ny pumpe da...
Jeg fikk en fluval 3+, og den ble jeg fornøyd med!

Noen måneder etter begynte varmekolben å fuske med temperaturen!
Jeg hadde stillt den på 26 grader.
En dag var den på 22... og den neste var den på 29!!

Jeg fikk også byttet denne da,
men denne nye varmekolben begynner nå og fuske også!!!!!

Jeg er så frustrert!
Hva bør jeg gjøre??
Dette blir bare så teit! Unge meg på 12 år!
Hva bør jeg si til dem i Dyrebutikken?

dette er en elektrisk artikel.. så da har du vel garanti=)
Ingen spørsmål er dumme.. blir bare smartere av det vettu.. bare gå ned å klag du.. referer til forbrukerloven=)
har du kvitering eller garanti lapp får du nok ny
hva slags varmekolbe er dette?
Sterud
har du kvitering eller garanti lapp får du nok ny:) hva slags varmekolbe er dette?

EHEIM Jager Aquatics

100 - 150 liter. (Jaja. det synes jeg var litt rart! Til en 90 liter!!)

100 W

18 - 34 °C

fresh

marine

EHEIM Jager Aquatics

Hvordan måler du temeraturen, er dette et thermometer som er i akvariet hele tiden ?

Hvordan er det med lyset i varnekolben, er det alltid på eller slukker det av og til ?

Jeg ser du har Eheim Jäger varmekolbe. Det mange ikke vet med denne varmekolben, er at den IKKE er kalibrert til riktig temperatur fra fabrikkens side! Det må DU gjøre når du får den. Ellers varmer den jo bare helt på måfå og slår seg av og på etter tilfeldigheter.

At kunden selv må kalibrere den til å gi riktig temperatur, står faktisk i brukanvisningen... Men den er det vel få mennesker som leser, hehe
Takk Mona,

Jeg så ikke på dette som en feilkilde. gikk ut fra at dette var kaliberert fra fabrikk.

(Har aldri hatt en Eheim varmekolbe).
mona o
Det mange ikke vet med denne varmekolben, er at den IKKE er kalibrert til riktig temperatur fra fabrikkens side! Det må DU gjøre når du får den. Ellers varmer den jo bare helt på måfå og slår seg av og på etter tilfeldigheter.

Ja. hehe. Jeg leste ikke bruksanvisningen. Det burde jeg ha gjort!!

Har du den varmekolben Mona?
For om du har den kunne du kanskje fortelle meg litt om
hvordan man "kalibrerer til riktig temperatur"?!

Til Sterud: Det var ikke med kvittering.

Nei, jeg kuttet ut å kjøpe Jäger varmekolber for et par år siden, nettopp fordi det er sånt pes å kalibrere dem før man kan våge å bruke dem Jeg tror andre må hjelpe deg med forklaringen på kalibreringen av dem.

Jeg bruker stort sett Aquarium Systems varmekolber, ferdig kalibrerte fra fabrikken De er av svart hardplast, helt uknuselige, og tåler å stå over vann under vannbytter.
Putt den i en bøtte med litt kjølig vann og la den stå en stund til den har varmet opp vannet til feks 25 grader. Viktig at den står en stund og varmer altså og, selvfølgelig, termometer i bøtten slik at det går an å sjekke hvor varmt vannet er. Når termometeret viser 25 grader drar du ut den tappen midt oppe på kolben. På nyere kolber er denne blå. Vri på hjulet til den viser 25 grader og dytt inn tappen igjen. Voila, ferdig kalibrert
Og kalibrere en jeger kolbe er enkelt.
Se på termometeret i karret, viser det f.eks 24 grader, så stiller du kolben på 24 grader, drar opp knappen på toppen og skyver den ned igjen og vips så er kolben kalibrert. Kontakten på kolben skal tas ut av stikk kontakten før kalibrering.
Etter det så stiller du kolben på de gradene du vil ha, og da skal den være nøyaktig.
Bruker selv jeger kolber, og mener de er de beste.
Ok. Tusen Takk for svar!!!
Skal gå å prøve det nå. =)
Gikk det bra? Er kolben nøyaktig nå?
Hei!
Driver å kalibrerer nå:

Den er i en bøtte med lunkent vann

Ledningen står i

Varmekolben står på 25

Termometetet står på 23

Gjør jeg ting riktig?
Skal jeg ta opp den blå knappen når termometeret viser 25 grader?
Også med en gang putte vermekolben oppi akvariet igjen?

(På bildet viser termometeret 25 grader fordi den blir varm når jeg holder den.)
Du gjør det veldig tungvint.
Står termometeret på 23 grader, ja da stiller du kolben på 23 grader, drar ut knappen og trykker den inn igjen, med stikk kontakten fra koblet.
Vips så er du ferdig.
Trenger ikke gjøre det så tungvint som det du gjør, ingen som hadde kjøpt jeger kolber da, vis man måtte gjøre det slik.
Kalibrering er noe man gjør med kolben i karret, det tar ca.20 sekunder.
Men Tante Astrid sa jo at jeg skulle setten den i en bøtte med vann!

Nå tok jeg ut stikk kontakten:

Vannet var på 28 grader.

Jeg satte varmekolben på 28 grader.

Tok den blåe knappen opp og ned igjen.

Så satte jeg varmekolben i akvariet igjen og tok i ledningen.

Var dette riktig nå?

Nesten, men ikke helt. Når du vet hvor varmt er og varmekolben har sloknet, det vil si at den ikke lyser lenger, tar du opp den blå knappen før du vrir på hjulet med tallene på. Sett pilen på den temperaturen som termometret viser, så trykker ned igjen den blå knappen. Når du nå vrir på hjulet vil du også stille hvor varmt vann du skal ha i akvariet.
Tuaen takk for denne infoen. fikk med 3 jeger varmekolber til karetjeg kjøpte brukt og skal til å bruke de nå. Takk for alt dette. Det kommer til å hjelpe meg godt
Så jeg skal ta ut ledningen før jeg tar opp den blå knappen og vrir?
jeg er ganske sikker på at om du tar ut ledningen så må du kalibrere den på nytt.

Ville nok bare gjort det i akvariumet. Still evt kolben på en grad mer enn det er i akvariumet og la det stå og varme, når du ser at det har blitt en grad mer, så gjør du slik Nils sa, men aldri rør ledningen.
Tilfeldig bekjentskap
© Finn Falkenhaug
Reklame for plussmedlemskap