Hardt vann

Hei,

Etter en hektisk karriere som algedyrker (....) i tenårene har jeg nå tatt opp akvarieinteressen igjen. Har nettopp startet opp et 110-liters og lurer på følgende:
Vannet fra kranen er bløtt - måler GH til 3. I akvariet ligger GH på 15!
Bruker grovkornet grus (Husker ikke merkenavn, men det er en serie som har planetnavn som angir kornstørrelser).
Har en ganske stor rot i karet.
Har ca 25 planter.
Bruker en enkel CO2-reaktor.
Har 6 Black Molly.
Vannverdier (KH-6, Ph-7,0, CO2-12ppm)
Hva er det som gjør vannet så hardt i akvariet?

Spm 2: Jeg kan sikkert leve med hardt vann og ta hensyn til det i videre anskaffelser, men har 5 flotte Mayaka fluvitalis som jeg tror foretrekker bløtere vann.

Hva vil dere med erfaring foreslå at jeg gjør? Karet har gått en knapp uke så det er vel ikke fornuftig å begynne med vannskifter og slikt allerede nå?

Takknemlig for alle forslag og innspill.
Jeg tror det er grusen din som sender GH rett i taket.

Sjekk denne linken, der står det om diverse grustyper, og forfatteren har målt vannverdier som PH, GH og KH etter en tid. De grustypene med "planetnavn" ser ut til å forhøye GH.

Så om du tar jobben med å bytte til en type grus som ikke påvirker vannverdiene i noen særlig grad er du kvitt problemet

Vannbytter vil bare midlertidig løse problemet, GH vil gå opp igjen senere. Slike svingete verdier stresser fisken veldig, og bør unngås
I dette tilfellet ville jeg bekymret meg langt mer for ammoniakk og etterhvert nitritt fremfor GH. Vannbytter bør du så absolutt gjøre hyppig. Daglig i dette tilfellet. Filteret ditt er ikke klart enda.
Helt riktig som tender sier

Vannbytter må du helt klart regne med (men ikke pga GH-verdien).

Leste nok litt selektivt, og la ikke merke til at du hadde satt inn fisk allerede...
Takk for kjapp og nyttig respons. Jeg måler daglig amoniakk (foreløpig 0) og NO2 (0,05), men det kommer vel en "eksplosjon" når som helst.
Men det jeg ikke helt forstår er vannbytte kontra filterinnkjøring/bakterier. Er det ikke slik at vannbytter vil forsinke utviklingen av gode bakterier?
Ehhh... No2 0,05 er en liten eksplosjon. Du måler med dråper?
Ok. Ja, måler med dråper. (sett fra Red Sea)
Stein L
Men det jeg ikke helt forstår er vannbytte kontra filterinnkjøring/bakterier. Er det ikke slik at vannbytter vil forsinke utviklingen av gode bakterier?

Jo, forsåvidt. Men i og med at du allerede har fisk i karet, må du tenke på fiskens helse først og fremst. Og de er slett ikke interessert i giftstoffer, uansett hvilket stadie filteret ditt er i. Og da er det kun vannbytter som hjelper
Skjønner. Har allerede rukket å både bli fascinert av og glad i de små mollyene mine jeg, så om de får det bedre med vannskifter så blir det slik. Hvor mye vann bør jeg skifte daglig til nivåene blir bedre?
Med målbar nitritt i karet hadde jeg valgt å bytte 30% daglig til nivået var på 0. Det kan tyde på at du har stigende nitritt (mtp hvor lenge du har hatt fisk i karet) så noen dager kan det være nødvendig med 2 vannbytter. Dette kan være litt av en tålmodighetsprøve men så fort nivåene synker, så synker de fort. Og da kan du begynne å nyte denne fantastiske hobbyen
Tilfeldig bekjentskap
© Mark Sabaj Pérez, ANSP & All Catfish Species Inventory
Reklame for plussmedlemskap