- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Alger i innkjøringsfase
Alger i innkjøringsfase
har et 110 liters akvarium med utevendig pumpe som har stått med uten fisk nå i 2 uker. det har nå kommet endel alger på alle plantene. er det noe som er vanlig og som jeg bare skal la være frem til det kommer fisk oppi? eller må jeg gjøre noe tiltak?
jeg burde vel uansett vente noen uker til før jeg tar fisk oppi...
burde jeg gjødsle?
jeg burde vel uansett vente noen uker til før jeg tar fisk oppi...
burde jeg gjødsle?
Postet 25.09.08 kl 11:32
Postet 25.09.08 kl 11:50
Siden det er kommet alger, tyder det på at du enten har et overskudd av næring i vannet (har du gitt noen form for plantegjødning?) eller at du muligens har lyset på for mange timer i døgnet.
Hvor mange timer om dagen er lyset på?
Hva slags plantegjødsel du skal bruke for å hjelpe plantene i gang, avhenger av hva slags planter du har. Noen planter trekker næringen opp fra bunnlaget gjennom røttene, andre suger næring fra vannet.
Har du en liste over plantene i akvariet ditt, eller evt bilder?
Hvor mange timer om dagen er lyset på?
Hva slags plantegjødsel du skal bruke for å hjelpe plantene i gang, avhenger av hva slags planter du har. Noen planter trekker næringen opp fra bunnlaget gjennom røttene, andre suger næring fra vannet.
Har du en liste over plantene i akvariet ditt, eller evt bilder?
Postet 25.09.08 kl 11:52
mona oSiden det er kommet alger, tyder det på at du enten har et overskudd av næring i vannet (har du gitt noen form for plantegjødning?) eller at du muligens har lyset på for mange timer i døgnet. Hvor mange timer om dagen er lyset på?
jeg tror kanskje det kan være et problem... har ikke fått kjøpt noe timer ennå, men det står vel i gjennomsnitt på en 10-12 timer hver dag.. men det varierer litt...det får ikke direkte sollys.
mona oHva slags plantegjødsel du skal bruke for å hjelpe plantene i gang, avhenger av hva slags planter du har. Noen planter trekker næringen opp fra bunnlaget gjennom røttene, andre suger næring fra vannet. Har du en liste over plantene i akvariet ditt, eller evt bilder?
jeg har 2 hygrophila polysperma
2 echinodorus bleheri/vanlig sverdplante
2 cryptocoryne wendtii "mi oya"
Postet 25.09.08 kl 12:12
10 timer lys er fint, 12 timer er maks. Du bør kanskje holde deg på 10 timer lys pr dag siden du har et algeproblem i emning.
Nå er det ganske vanlig at man får litt alger i starten, inntil akvariet er i balanse. Så det gjelder å smøre seg med tålmodighet
Av de plantene du nevner, er Hygrophilaen en plante som suger næring fra vannet, og de to andre fra røttene. De to bør derfor få noen plantenæringskuler stukket godt ned i grusen/sanden rundt røttene. En eller to pr plante. [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=893&HKatID=]Laterit-kuler[/URL] er flott næring.
Det høres ut som du kanskje har litt lite planter i en 110 liter. Det er veldig smart å starte med mange planter, for da slipper man gjerne unna en del algeproblemer. Kjøp gjerne flere hurtigvoksende stilkplanter, for de suger opp overskuddsnæringen i vannet slik at algene ikke får så godt næringsgrunnlag.
Nå er det ganske vanlig at man får litt alger i starten, inntil akvariet er i balanse. Så det gjelder å smøre seg med tålmodighet
Av de plantene du nevner, er Hygrophilaen en plante som suger næring fra vannet, og de to andre fra røttene. De to bør derfor få noen plantenæringskuler stukket godt ned i grusen/sanden rundt røttene. En eller to pr plante. [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=893&HKatID=]Laterit-kuler[/URL] er flott næring.
Det høres ut som du kanskje har litt lite planter i en 110 liter. Det er veldig smart å starte med mange planter, for da slipper man gjerne unna en del algeproblemer. Kjøp gjerne flere hurtigvoksende stilkplanter, for de suger opp overskuddsnæringen i vannet slik at algene ikke får så godt næringsgrunnlag.
Postet 25.09.08 kl 12:21
Endret: 25.09.08 kl 12:22
Postet 25.09.08 kl 12:28
Et godt tips er å jevnlig sjekke rubrikk-annonsene her på Akvaforum! Det er alltid noen som har rimelige planter til salgs, og som oftest får man mye mer for pengene enn man får i butikk
Hold et øye med annonsene og slå til når du finner noe du liker
Hold et øye med annonsene og slå til når du finner noe du liker
Postet 25.09.08 kl 12:32
Endret: 25.09.08 kl 12:32
Postet 30.09.08 kl 15:15
Postet 30.09.08 kl 19:08
det var godt å høre! da skaø jeg prøve å ta de, kjøpe flere planter og smøre meg med tålmodighet videreTante AstridDu kan bare fjerne det du får til manuelt. En grei måte å få akkurat denne algen opp av akvariet er å "rulle" den inn på en rund børste eller lignende. Hadde masse av denne algen selv da jeg startet opp asiakaret, men den forsvant da plantene kom skikkelig i gang med veksten.
Postet 30.09.08 kl 21:58