Har jeg yngelspisere ellers?

annet enn sjokolademalla, er der flere som blir å sette en stopper for yngeltankene mine...har scalare, thomasiciklide, palettciklide, praktbotia (små enda) cory sodalis, otocinclus og guppy...skal jeg bare gi opp tanken på at fiskene mine skal kunne leve i harmoni å få barn i dette karret?
Yngel ligger særdeles dårlig an i det karet. Bl.a Scalare og Praktbotia elsker yngel. Generellt er regelen: passer det i munnen er det mat
Alle fisk takker ja takk til et måltid yngel er jeg redd. Ciklidene bedriver jo yngelpleie og prøver å passe på barna sine, men i en tank med andre ciklider skal de slite... De andre fiskene vil også prøve å få tak i en smakebit eller tre.

vet ikke hvor stort akvariet ditt er, men dersom det ikke er veldig stort, tror jeg coryene dine vil få veldig bank om ciklidene begynner å leke. Coryer har ikke begrep om revir, og samme hvor mye de blir jagd vekk fra ei hule, tar de en runde i karet og kommer tilbake.
okey, men da er plutselig ikke sjokolademalla et problem lenger, hvis alle spiser hverandre da gir jeg opp..men bare ett til, noen som har observert om sjokolademalla spiser otocinclusene? de er jo så små enda 3 cm og tynne...
satser da på at coryene mine vil lage bebiser, for de eggene tar man jo ut og skal ikke pleies av foreldrene...skal guppy-yngel pleies av foreldre eller kan jeg redde dem med å ta dem ut?
Guppy-yngel trenger ikke foreldrene sine overhodet. (tvert imot egentlig. De gjør alt de kan for å unngå at foreldrene spiser dem)
Du kan jo skaffe deg et yngelkar på 30 liter eller noe sånt? Dit kan du redde små fiskeyngel som trenger å unnslippe sultne, store munner
Både Corydoras og guppy-yngel kan bo i en 30 liter i de første ukene, så lenge du har et yngelvennlig filter og skifter vann ofte. Men andre yngelkull som kan bli ganske store (palettciklider f.eks.) bør man nok kanskje ha et større yngelkar til.

Svampfiltere drevet av luftpumpe er helt yngelsikre. Evt kan du ha et Eheim Liberty Hang-on filter, der kan man bare tre en terning svamp over innsugsrillene, men da kan man ikke ha dekkglass. Eller jo, man kan ha det, men det må tilskjæres spesielt så hang-on filteret får plass.
Yngelspørsmål :)
har akkurat satt opp et 50 liter jeg hadde stående, for den ene guppyen min ser veldig klar ut til å føde, å så så det ut som noe stakk ut av henne en stund full panikk... skal yngel ha lys hele døgnet, har lest mye om at folk lar lyset stå på når fiskene har yngel...har ikke dekkglass til dette akvariet. men har ikke en pumpe enda, har bare en sånn luftpumpe, pynteskjell ting....går det bra hvis jeg skifter vann hver dag til jeg har fått pumpe? yngel fra palettene og thomasiene blir jo vanskeligere siden de legger egg og jeg da må vente til de er klekket, og de blir jo antagelig spist lenge før klekking.... eller kan jeg ta ut eggene fra dem og, og ha dem over i yngelkar og de vil klekkes?
Yngel trenger natt, de også, altså ikke lys hele døgnet. Når man lar lyset være på, er det for å gi foreldrene en sjanse til å se evt eggtyver, siden de i mørke ville sovnet..

Pumpe med dekorasjon er sikkert greitt, yngel pleier ikke å være så kresen på utstyret (mange av mine har klekket i isbokser, null problem..) Daglige vannbytter derimot, er de veeeldig nøye med. Ciklider (som pallett og tomasi) er gjerne flinke foreldre, men noen ganger er det rett og slett ikke mulig for dem å få være i fred med yngelen i selskapskar. Da kan man ta ut eggene og la dem klekke i eget kar. Kan "slå tilbake", siden yngelen da ikke får den opplæringen de skal ha for å forberede egen lek og yngelpleie, når de en gang blir voksne. Noe er jo instinktivt, og yngelen kan bli gode foreldre, på tross av "menneskepleie" i egen oppvekst. Noe som kan være lurt å ta med seg når man vurderer å ta vare på eggene er om man faktisk kan bli kvitt ungfisk, når den tid kommer? Kanskje litt kynisk, men det er jo ikke sånn gjerne, at man har et uendelig antall kar man vil fylle opp, så man bør være rimelig sikker på at man kan få gitt bort/solgt ungfiskene.

Anbefaler deg uansett til å la filteret i 50 literen bli godt innkjørt, før du satser på klekking/yngel oppi der. Et alternativ; Bruk filtergugge fra "gammelfilteret" i det store karet, la den nye filtersvampen bli skikkelig gjennomtrekt av denne massen, og gi filteret en kick-start, da kan karet brukes etter noen timer/neste dag. Ha bittelitt for i karet, sånn at filterbakteriene har litt å jobbe med. Blir bare plunder om du har yngel i 50l, og så skal starte filtert, mens de er oppi der. Yngelpleie krever litt i utganspunktet... Hvis du lar evt egg klekke i andre, små beholdere med luftfilter, så kan de være oppi dem, med gode vannbytterutiner, til 30l er optimal til dem Dvs at om det er egg idag, så kan du "kjøre boks" ihvertfall to uker, sånn at du har tid til å både bestille og få et nytt filter, pluss på pangstartet det, og da er du igang.. Er litt greitt å ha litt kontroll over antall klekte yngel, og å få se at de faktisk vokser bra, før man "mister" de i en 50l, de er gjerne ørsmå..

Lykke til.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap