Hvilken pumpe skal jeg velge?

Jeg kjøpte aquael unimax 250 i den tro at den skulle være bra, men etter bare to mnd tid er jeg virkelig lite fornøyd.
Pumpa virker som nå når den først har gått tett, går tett igjen med engang. Er bare ei uke siden jeg renset den og likevel er vannstrømmen svak.
Den var oxo et helsikke å få rensket med en masse løse deler som forskyver seg i hue og r....

Vil derfor satse på å kjøpe ei bedre pumpe (utvendig) og har litt sansen for eheim, men har fått høre at det er vanskeligere å få tak i delene til disse.

Så nå sitter jeg her da og titter på utvalget hos webzoo å lurer, hvem er best?
Siden jeg skal gå fra nåværende kar på 200l, til et på 375l om ikke altfor lenge (håper jeg) har jeg vurdert å kjøpe ei pumpe for 600l. Vil dette bli for heftig?
Har coryer med mat som gjerne støver masse og lett tetter pumper.

Ønsker innspill fra andre som har utvendig pumpe de er meget fornøyde med.
Hvorfor ikke se på tropefisk sitt utvalg. Dem har jo de 3 mest vanlige, Fluval, Eheim og Tetratec, og så får du bare la lommeboka avgjøre. Jeg har selv en Tetratecpumpe, og har ingenting å utsette på den. Men selvføllgelig, det finnes dyrere og bedre? pumper.
Jeg vil anbefale Tetratec 1200, et billig og lydløst alternativ. Og så kan du bytte filterinsats etter lyst og pengebok etterhvert.
Jon

Galemor
Jeg kjøpte [URLBLOCK1] i den tro at den skulle være bra, men etter bare to mnd tid er jeg virkelig lite fornøyd. Pumpa virker som nå når den først har gått tett, går tett igjen med engang. Er bare ei uke siden jeg renset den og likevel er vannstrømmen svak. Den var oxo et helsikke å få rensket med en masse løse deler som forskyver seg i hue og r.... Vil derfor satse på å kjøpe ei bedre pumpe (utvendig) og har litt sansen for eheim, men har fått høre at det er vanskeligere å få tak i delene til disse. Så nå sitter jeg her da og titter på [URLBLOCK2] å lurer, hvem er best? Siden jeg skal gå fra nåværende kar på 200l, til et på 375l om ikke altfor lenge (håper jeg) har jeg vurdert å kjøpe ei pumpe for 600l. Vil dette bli for heftig? Har coryer med mat som gjerne støver masse og lett tetter pumper. Ønsker innspill fra andre som har utvendig pumpe de er meget fornøyde med.

Fjern den orginale svampen som medfløger pumpen, og bytt den ut med annet filtermedium.
Da kan jeg garantere at pumpen ikke går tett.
Har selv "lille"broren til pumpen din, unimax 150.
Den har vi brukt i mange år, og den fungerer greit, men har seff fjernet den orginale svampen.
Pumpen reingjøres ca 2 ganger i året.
Jeg er jo fluval"fanatiker og annbefaler helt klart FX5, ingen over og ingen ved siden av.
Takker ikke nei til hjelp til å finne det rimelsigste stedet å kjøpe heller ;D
Renset det øverste savmplaget i pumpa na og jeg kan faktisk ikke se forskjell, altså ingen bedring. (møkkapumpe)
Galemor
Takker ikke nei til hjelp til å finne det rimelsigste stedet å kjøpe heller ;D Renset det øverste savmplaget i pumpa na og jeg kan faktisk ikke se forskjell, altså ingen bedring. (møkkapumpe)

Noe må jo være galt med pumpen.
Er gjennomstrømningen veldig redusert i forhold til hva den var når du kjørte igang pumpen, så må jo et eller annet blokkere vanngjennomstrømningen.
Enig at merket ikke er det beste, men vi har kjørt med lillebroren i flere år i et karr, og den går som en "klokke". Bare litt stress i få den igeng etter rensing.
Hadde aldri kjøpt dette merket selv jeg, vi fikk den med når vi kjøpte et brukt karr.
Men de er mer enn bra nok til små karr, 100-180 l karr.
verdt å ta en tur på tropehagen kansje? de har halv pris på utvendige am-top i september.. vet jo at det ikke er så mange dager igjen men.. Jeg har selv brukt disse pumpene å synes de er knall-gode, veldig lik eheim 2028 filtersvamper o.l passer om hverandre. Jeg har kun brukt de største, altså 3338 å er storfornøyd med de. ikke bråker de å de gjør "jobben" sin vel så godt som eheim 2028 (jeg har selv begge,eheim 2028 å en am-top 3338 i "stue-akvariet" å er like immponert over am-top som over eheim..) Mener å huske at am-top`en koster ca 1400kr til vanlig å halv pris av det er jo 700kr å det må jo være en rimelig pumpe 8-) å det er jo den størtse modellen 3338, mener de har 2 mindre pumper også..
Hvor mange liter en den beregnet på da??

Ja kan godt være det er noe som blokkerer den, men den er ikke akkurat lett å holde på med, så jeg vet ikke, jeg kan ikke se noe. Jeg renset slangene sist og likevel hjalp det ikke stort.
heisann, 3338 er beregnet til akvarier på 600-700ltr å er på 1200ltr pr time.. Dette er i alle fall det produsenten lover 8-) men det finnes også mindre å rimeligere varianter som 3337 å 3336.. disse er ikke jeg kjent med da jeg kun har brukt 3338`en å er som sagt veldig fornøyd med den 8-)
heisann jeg har en 3337 i mitt kar på 200 liter,
skulle jeg hatt i en nesten 400 liter så har jeg uten tvil tatt 3338..

syns ikke 3337 er så kraftig, syns den går tregt (altså utstrømmingen)
men, det skremmer meg ikke til å kjøpe en 3338 til min 300 liter..

gubben skal ha tetratec ex 1200 til sin 240 liter..

smak og behag..
Jeg var ganske fornøyd med pumpen i begynnelsen og den gikk i ca 2mnd uten å gå tett, men nå som det er økt belsatning på filteret siden jeg har en større gruppe coryer virker den "sliten" rett og slett.

Har sjekket rotoren, ikke slim eller annet som kan senke den.
Nei nå gir jeg snart opp, fiskene henter oksygen i overflaten fordi det knapt kommer vann ut av pumpa og i tillegg har jeg nå skiftet ut svampen med en grovere type.
Men jeg byttet ut innholdet i en av kurvene fra keramikkrør (grove) til en finere type og hadde da en kurv ekstra som jeg fylte med efhisubstrat. Lurer på om det kanskje må gjøres om igjen.
Huff kommer sliten hjem fra jobb og når jeg møter fisker som gulper luft i overflaten fikk jeg bare lyst til å grine. Hadde/ har ikke mye lyst til å holde på med pumpe nå. Er en grunn til at jeg holder stell og slikt til helga når jeg har masse tid og kan kose meg med det.
Synd du ikke får denne pumpa på stell da, men kan jo tyde på at pumpa ikke tåler belastningen i karet.
Bare å innvestere i større filter da eller minske belastninga.

Jeg bruker eheim 2224 i en 112l og eheim 2028 i 240l, og tar en liten rens sånn ca hvert halvår. Bytter finvatten etc og renser slanger.
Ellers null vedlikehold.
Ja må være noe der, Blir skikkelig frustrert, for alt jeg vet er det en blokade et sted jeg ikke finner osv. Hjelper jo lite at det er en så ubrukelig instruksjonsbok. Den er nøye og slikt, men så nøye at det blir et eneste rot.
Man klør seg i hodet og skjønner fremdeles ingenting, leser på engelsk, leser på svensk og kommer kanskje et beibi steg videre. Nei er nok prøve pg feile metoden som må til.
Endelig
Sånn, etter å ha kjøpt ny pumpe virker denne igjen. Typisk, kom på å at det kanskje ikke var i pumpa feilen lå. Så jeg tok ut slangene og renset der jeg fikk til, tror kanskje jeg fikk ut en propp for nå strømmer det bedre enn på lenge.
Føler meg ikke helt sikkert da, så sirkulasjonspumpa er på fremdeles og satt skikkelig fast så den ikke skal løsne, til å bevege i overflaten. Endelig får fiskene nok oksygen i vannet igjen.
Det synes, de svømmer ivrige rundt nå, istad lå dem som kollapset langs bunnen og gispet. Coryene gikk i skytteltrafikk opp til vannoverflaten med jevne mellomrom og jeg fikk helt vondt av å se på dem.

Må nok ta ett vannbytte, sikkert lite bakterier som har overlevd den dårlige gjennomstrømningen.
Vil bare takke for alle tips og råd, håper pumpa er like fin når jeg våkner imorgen.
Tilfeldig bekjentskap
© Ola Hårek Rokoengen
Reklame for plussmedlemskap