Pumpe til 375 liter

Er det noen som vet om et Boyu SP-102II innvendig filter vil holde til et 375 liters akvarium? Det står ikke noe på det om hvor stort akvarium det passer til, bare at vannsirkulasjonen er 1600l/t, noe som vil være litt over 4 vannbytter i timen.

Noen som vet?
Du er vel klar over at fabrikantene opplyser om pumpekapasitet på bare selve pumpa, dvs. uten filterboksen. Du kan nesten dele den oppgitte kapasiteten på 2 når filteret er ferdig oppsatt. Men du kan jo prøve filteret, og ta hyppige dråpetester for å se om vannverdiene stabiliserer seg på riktig nivå.

Jon
Ok, det visste jeg ikke.
Ser bare at pumpekapasiteten er høyere enn den eheim oppgir for pumper til tilsvarende kar Har en gammel pumpe i det karet nå som bråker en del, så tenkte å fase over til denne over en periode..
Jeg ville aldri basert meg på kun et innvendig filter til et så stort kar... Sett på Eheim 2028 feks?
Nope. Det jeg har fulgte med da jeg kjøpte akvariet, og har vært i bruk der ganske lenge uten problemer tydeligvis.
Har en Eheim 2113 stående også som ikke er i bruk, kan jo kanskje bruke en kombinasjon av dem? Da har jeg jo litt redundans om det skulle bli noe problem.. Må bare skaffe meg filtervatt og sånn til det.
Bør vel ikke være noe problem å ha to filtre?
Dette? Er anbefalt opp til 250 liter - har aldri brukt det i noe mer enn 160 og synes det var passe - ville ikke brukt det på noe større.

Du får tenke på hva du skal ha i karet og hvor stor belastning det vil være, ellers er det vel 'bedre' med to filter enn ett siden man da kan rense dem på forskjellige tidspunkt.
Ja, tenkte å kombinere dem. Ihvertfall frem til jeg får kjøpt meg et større filter en gang neste lønning :P
takk for svar
Lurer også på om jeg skal fylle det tomme fjellet mitt med filtervatt og pumpe vann gjennom der, vil ikke det hjelpe på en del også? Er ca 2 liters volum i den steinen, og jeg bør ha nok av vanndyttekraft tilgjengelig.
Hva slags vatt skal jeg kjøpe da? Sånn som ser ut som skumgummi eller sånn som ser ut som vatt?
Mange misforstår dette med l/t og filtervolum. L/t sier deg kunn hvor mange liter vann den pumper. Og er egentlig helt uvesentlig ang hvor mye filtervolum man har. Filtervolum/kapasitet er det som er viktig. Hvor stort filtervolum du har i de innvendige pumpene vet jeg ikke, sannsynligvis alt for lite. Vil ikke annbefale noe mindre en en 2026 til nød, helst 2028, avhengig av belastningen karet får. Det finnes mange andre merker også, bla Tetra sine utvendige filter, som er noe rimeligere. Gode filter disse og.
Ok, det er godt å vite.
Det er viktig at det er gjennomstrømning i filtermaterialet ikke sant? I tilfelle jeg skal fylle filtervatt i bakgrunnen..
Ja sirkulasjoin av vann må du ha i et hvert filter. Stopper vannstrømmen opp over lengre tid vil det ta livet av filterbakteriene. Om du bygger deg et filter bak bakgrunnen vil jeg annbefale blåsvamp. Du har kanskje sette denne artikkelen
Jeg har også 375 liters akvarium og en innvendig Bouy pumpe som liksom skal pumpe 700 liter i timen. UV- delen kan jeg aldri tenke meg fungerer (det er riktignok lys), filtreringern er elendig og den pumper ikke nærheten av (hva Eheim hadde kalt) 700 liter i timen. Men billig var den!

Som back-up er den ok men det er denne som gjør den egentlige jobben hos meg.
Jeg lagde meg filter selv jeg da, beskrivelse med bilder ligger her:

er vel kanskje noen som har interesse av å gjøre det samme
Muligens noe overkill, men kjører Eheim 2260 på 325 literen her :p
Bedre med for mye enn for lite. Har forresten fått kommentarer på at jeg må bruke blå skumgummi istedenfor filtervatten, så blir vel en tur for å kjøpe det i morra.. er dyrt men
Bruker kun sand for tiden, enkelt og billig, engangs investering
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap