Ominnrede innkjørt kar

Eg har et 58L som har vore oppe å gått i 5 mnd no. Eg har imidlertid lyst til å ominnrede det. Dvs ta ut grusen og putte i sand og sette inn stein og skjell i staden for "no fishing" skiltet og sånn anna jalladekorasjon...
Spørsmålet er korleis eg går fram reint praktisk? Ka gjer eg av fiskene og kan eg bruke opp igjen vannet? Eller må eg kjøre det inn på nytt etterpå??
Det er ikke vannet som er kritisk ved innkjøring - det er filteret og bakteriene som bor der.

Jeg har gjort det du beskriver; full ominnredning med bytte til sand i et innkjørt kar.

Jeg har en 50 liters balje som jeg brukte. Tappet den full av vannet fra akvariet (mitt er en 110 liter, så ca halvparten av vannet ned i baljen). Håvet fiskene over i baljen, og puttet plantene nedi der også. I tillegg puttet jeg filteret ned dit og lot det stå på. Er filteret skrudd av i en lengre periode dør bakteriene og da risikerer du nitritt. Så filteret må stå på i en bøtte eller noe mens du holder på.

Deretter tappet jeg ut resten av vannet, hadde en (ny og ren!) slik sandkasse-spade som jeg brukte for å få ut grusen. Deretter fylte jeg karet halvfullt med nytt, rent vann, satte på varmekolbe for å få riktig temp, fylte på med sand, innredet. Fisk og resten av det "gamle" vannet hadde jeg i tilslutt før jeg plasserte filteret tilbake. Da ble det ikke annet enn et litt stort vannbytte for dem
Jeg har tenkt å gjøre noe slikt selv også, tror det fungerer fint så lenge man tar vare på mest mulig av vannet.
Hmm, får ha halvparten av vannet med fisker, planter og filter i en balje då. Høres ut som en god plan. Var redd for at eg måtte kjøre det inn på nytt..
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap