Nybegynner med 60 liter - hjelp

River bare glatt av meg noen spørsmål her og satser på noen gode svar:

Fyllte tanken i går, vannet er enda grumsete i dag. Pumpa spøtter ut luft i vannet, og grumset kan se ut som miksoskopiske luftbobler.
Skal pumpa gå fra første dag og hvor lang tid tar det før vannet blir klart? Har en pumpe beregnet opp til 90 liter. Hvilken styrke bruker jeg til et 60 liters kar?

Hvor lenge må jeg vente før jeg går til innkjøp av fisk? Noen sier et par dager, andre sier fler uker. Blir ikke klok av svarene.

Kan hobbybutikken teste vannkvaliteten? Gratis?

Noen som er kjent med om hobbybutikken tar i mot yngel hvis det går over styr? Jeg hadde engang en guppy som fikk 104 unger. Altså 104 unger fra én fisk. (trodde ikke det gikk an..)

Tenker Black Molly og Guppy i lag. Er det en god kombo og hvor mange av hver?

Takker for tilbakemeldinger!

Les "akvarieskolen" under "artikler".

Ha gjerne full styrke på pumpa, den er ikke så kraftig akkurat
Noen butikker tar imot yngel, men tror de "ser ann" hvem som vil selge. Og det varierer fra butikk fra butikk.. noen steder kan du kanskje bytt i planter/ annet, kanskje få en symbolsk sum.
Men som regel er vel det viktigste å slippe avlive?

Har sett plakat i noen butikker at de tar 30- 50 kr for vanntest, har enda ikke opplevd å måtte betale. Men jeg handler i de samme butikkene alltid og er nok en "stamkunde".. kanskje det har noe å si?
Uansett er det beste å kjøpe de viktigste testene selv (dråpetester!). Plutselig trenger du å sjekke nitrit en søndag formiddagen, gjerne en søndag hvor mandagen etter er helligdag og butikker har stengt
Vasket og skyllte du sanden eller grusen før du hadde den i akvariet?
Den er skitten og full av støv i posen, så man bør skylle den ganske mange ganger i kaldt vann i dusjen (i en bøtte) før man har den i akvariet
Har du levende planter i akvariet enda? Hvis ikke, kan du tappe ned alt vannet og fylle opp på nytt med kaldt vann. Det burde hjelpe litt på svevestøvet i vannet.

Du bør vente fire uker før du setter fisk i akvariet. Ellers har det lett for å bli en kamp mot nitrittforgiftning.

En artikkel om guppy finnes her, i tillegg til en artikkel om oppstart av akvarium Les dem, så skal du se at noen av dine spørsmål blir besvart En annen ting du bør sette deg litt inn i, meget klokt å gjøre er litt om vannverdier i et akvarium. What to do and what not to do.
Jada
skyllte sanden, men kanskje ikke godt nok tydeligvis.

Er det dumt av meg å plukke ut allt og starte pånytt igjen?
Tømme hele greia liksom?

Kan det hjelpe å bytte noe av vannet og må jeg da etterfylle med AquaSafe og EasyBalance i samsvar med antall liter jeg bytter?

Skjer det da noe drastisk med de bakteriene som visstnok skal dannes i filteret?

Evnt kan du rote i sanda og bytte vann i akvariet..

Hvis du søker på aquasafe er inne får du mange meninger, tror de færreste bruker det jevnlig.
Hvis du da ikke VET du har masse klor, metaller ol i vannet? Brønnvann?

Aquasafe- søk
Hvis du startet opp med vann i går, så er det ingen bakterier å snakke om enda uansett. Det tar 33-35 dager før nitritt-syklusen er fullført og filteret har dannet en bakteriekoloni som tar seg av giftstoffer i akvariet ditt.
Du trenger ikke plukke ut alt. Bytt bare alt vannet, slik det nå står. Men plantene liker vel ikke kaldt vann på 10-12 °C, så de bør du kanskje legge i en bøtte med en skvett vann så lenge (inntil vannet i akvariet er på 18°C eller mer.)

Du kan droppe den derre EasyBalance. Det er humbug solgt på flaske til en sinnsyk literpris! Det har ingen som helst funksjon.

Aquasafe kan du bruke om du vil, men så lenge det ikke er fisk i akvariet behøver du den absolutt ikke. Det har en viss misjon om det er klor i drikkevannet, men fler og fler vannverk har gått bort fra dette og driver antiparasittbehandling og bakteriebehandling av vannet med andre metoder, bl.a. UV-lys filtrering.
Jeg bruker vannforbedringsmiddel i blant, særlig vår og høst, da virker det som vannverket tilsetter noe som får fiskene til å klø etter et vannbytte. Aquasafe kan nok hjelpe mot det i starten, når alt er relativt nytt.

KristianClutch
skyllte sanden, men kanskje ikke godt nok tydeligvis. Er det dumt av meg å plukke ut allt og starte pånytt igjen? Tømme hele greia liksom? Kan det hjelpe å bytte noe av vannet og må jeg da etterfylle med AquaSafe og EasyBalance i samsvar med antall liter jeg bytter? Skjer det da noe drastisk med de bakteriene som visstnok skal dannes i filteret?
Bakteriene er i filteret, og ikke i vannet, så sånn sett går det bra..bytt nesten alt vannet hvis du ikke har planter, ca. halvparten hvis du har Du kan jo evt. drite i aquasafe og easybalance, og så få testet vannet, så hvis du trenger det kan du tilsette vannforbedringsting da..?

Hvis du har slamsuger hjelper det kanskje å slamsuge grusen..
Det ordner seg sikkert
Har jeg forstått det rett
at de bakteriene ikke kommer på plass før det er fisk i tanken?
Så før den tid kan jeg bytte vann og styre villt?

Jo, bakteriene kommer før det er fisk i akvariet. Det er fordi det er biologisk materiale i et akvarium. F.eks. visne planteblader og annet som kan brytes ned. Dette gir filterbakteriene "mat" og gjør at nitrittprosessen starter. Et godt tips er derfor å ikke fjerne visne planteblad o.l. som du ser i disse ukene uten fisk, de hjelper nemlig til å "mate" filterets bakterier og få i gang en skikkelig bakteriekoloni som "spiser" nitritt (nitritt er svært giftig for fisk). Du kan faktisk øke forurensningen med vilje, slipp ned et flak eller to med fiskefôr et par ganger i uka, og la det ligge. Når det brytes ned, får filterbakteriene ekstra mye å bryne seg på Gir en fin bakterieflora i filteret.

Et godt råd er: du bør kjøpe deg en nitritt dråpetest, og følge med på nivået i vannet. Ingen vits å teste før det nærmer seg 14 dagers drift, for før denne tid er det ingenting å finne. Men rundt 14 dager etter oppstart "eksploderer" plutselig nitrittnivået. Hold øye på det, men bytt ikke vann (siden det ikke er fisk der). Fortsett bare å måle daglig, og så skal du se en morsom, interessant og lærerik utvikling. Etter ca 30-34 dager skjer det en mirakuløs endring; nitritten fordufter, helt av seg selv Da har du en bakteriekultur i filteret, og du kan kjøpe deg to-tre fisker. Et godt råd er å ikke sette inn mer enn 2-4 nye fisk pr uke, slik at filterbakteriene rekker å øke i antall etterhvert som mengden avfall øker (hver fisk både bæsjer og tisser, samt fôringen).

Jeg vet du sikkert er utålmodig etter å sette inn fisk. Men tålmodighet lønner seg virkelig når det kommer til akvariedrift!
Jeg sier ikke at dette er måten det skal gjøres på, men dette er måten det burde gjøres på. Minst mulig problemer og minst mulig risiko for nitrittforgiftning og død blant fiskene dine
Tusen takk
for svar. '

Jeg var kanskje for snar nå, men har bytta ut halvparten av vannet og tanken ser mye bedre ut. Var sikkert for lite skylling av sanden.

Hvis det ikke blir helt bra, bytter jeg ut alt i morra
Kjøpte
nitrit test i dag for å teste det minste akvariumet på 30 liter som jeg aldri har "brydd meg om" i den forstand. Her har jeg bare fyllt i vann og sluppet fisker oppi uten å vite at det var en hel vitenskap med vannverdier og ting og tang.

Nitrit verdien var helt fin den, så da har Mollyparet det fint hvis det ikke er flere viktige ting jeg har oversett.

Venter på smått, dama er helt sprengt over magen Tenker barna skal få gå i 30-litern til de blir større. Foreldrene skal i den nyeste tanken på 60.

Noen som vet omtrentlig hvor mange yngel en molly får?

Er det andre tester som er helt nødvendige nå i startfasen av ny tank?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap