Noen som har fartstid med kuhlii ål?

Hei!

Har nå hatt mine Kuhlii ål en ukes tid, og har sett litt på hvordan dem oppfører seg, men idag.. idag skjønner jeg ikke noe.

hadde vannbytte i karet(112l) på fredag der jeg byttet 30%, og har sett at ålene blir litt hyper etter vannbytte( kaldt vann rett fra hageslangen )
Men etter at jeg byttet 10 liter idag, så virker liksom 4-5 av dem helt "besatt".
Ser ut som di klikker, sømmer frem og tilbake langs frontglasset, men ikke som vanlig. Nå kan di kanskje snu etter noen cm svømming, og da mener jeg panisk helomvending.

Har ikke gjort noe annet spesielt oppi karet enn å klippe litt planter.

Prøvde å mate dem litt med pellets og det virke som det var bare at di var sultne for alle la seg ned får å spise. (Hvor mange pellets trenger jeg å mate med til 10stk) men etter etpar minutt var ikke dette intressant lengre og det fortsatte.

har målt verdiene og kan ikke se noe forandring på noen.

Blir jo litt bekjymret når en kikker inn og det ikke ser ut som di trives.
Har kun ål i karet får tiden.
Høres ut som den klassiske Botia-dansen. Jeg hadde ikke bekymret meg noe særlig, om jeg var deg
tender
Høres ut som den klassiske Botia-dansen. Jeg hadde ikke bekymret meg noe særlig, om jeg var deg :)


hehe, kunne du forklart litt bedre?
Sakset fra Emma Turners artikkel om Botia:

"Når du har introdusert Botia i akvariet (eller hvis du endrer innredningen i et eksisterende akvarium) er det vanlig at de utfører det Botiaentusiaster kaller ”Botiadansen”. Da stimer de opp og ned i hjørnet eller på siden i akvariet i en voldsom fart. Dette roer seg normalt sett etter noen dager, etterhvert som de blir kjent med sine nye omgivelser. Det er imidlertid ikke sannsynliggjort at dette alltid er en stressreaksjon. Tvert i mot er Botia kjent for å utføre ”Botiadansen” i kar hvor de har bodd i årevis. Jeg ser ofte at min gruppe med 40 praktbotia gjør dette om kvelden når jeg har ”moonlight” på. Vanligvis danser de når det nærmer seg fôring, og de er åpenbart veldig oppstemt. Det virker på meg som om det i dette tilfellet bærer preg av sosialisering innad i gruppen. De skumper litt borti hverandre og lar alle de andre få vite at ”jeg eksisterer”! De virker glade og trygge i denne situasjonen…"

Botiadansen er en av de morsomste grunnene til å holde denne arten, etter min oppfatning

Hele artikkelen finner du her
Morsomt

Så Kuhlii ål er i samme familie?
iDuddits.
Morsomt:) Så Kuhlii ål er i samme familie?


Ja.

Noe av det kuleste (høhø) med Kulii- åler er når de oppfører seg helt motsatt av beskrevet her.
Har noen feite slyngler som ofte legger seg som slakt over f. eks et pumpefeste. 2- 3 i en gruppe, ser ut som de er hengt til tørk.
MC Darup
Noe av det kuleste (høhø) med Kulii- åler er når de oppfører seg helt motsatt av beskrevet her. Har noen feite slyngler som ofte legger seg som slakt over f. eks et pumpefeste. 2- 3 i en gruppe, ser ut som de er hengt til tørk.


Også det helt typisk Botia oppførsel
men hvor mye skal jeg mate disse ålene? og hvilket type fòr bruker dere?
Flakfor,frossentfor,pellets,agurk,squash,banan,melon... kort sagt; altetende. Veldig greie skapninger å ha med å gjøre
tender
Flakfor,frossentfor,pellets,agurk,squash,banan,melon... kort sagt; altetende. Veldig greie skapninger å ha med å gjøre :)


Agurk var di slettes ikke intresserte i:P

men la oss si daglig dose med pellets? så jeg ikke overfòrer dem:P
He-he... ca 15 min fra jeg postet innlegget til du hadde konstatert at de ikke var interessert. Dette er sky fisk Men fisk er også individuelle. Vi mennesker liker heller ikke det samme, selv om vi tilhører samme arten. Pellets er, som jeg skrev, utmerket. Det viktigste er å variere kosten. Bare prøv deg litt frem
tender
He-he... ca 15 min fra jeg postet innlegget til du hadde konstatert at de ikke var interessert. Dette er sky fisk :) Men fisk er også individuelle. Vi mennesker liker heller ikke det samme, selv om vi tilhører samme arten. Pellets er, som jeg skrev, utmerket. Det viktigste er å variere kosten. Bare prøv deg litt frem :)


Beklager litt dårlig forklart, men altså *smiler* jeg prøvde agurk for noen dager siden, og da lå den der ca. en dag før jeg tok den ut
Da prøver du bare noen av de andre alternativene Sjelden friske fisk sulter seg ihjel. Og spesiellt ikke Botia... Glupske matvrak!... Det er normalt vanskeligere å finne ut hva de ikke spiser.

Syntes egentlig ikke at di er serlig glupske, iallefall ikke på pelletsene jeg gir dem, di går heller i oppløsning enn at di spiser dem opp.

iDuddits;
du trenger ikke sitere alle innlegg du svarer på. Er ikke mye tvil om hvem du snakker til eller hva du snakker om i denne tråden
Det skjer mye om natten som du ikke får med deg. Spesiellt med nattaktive fisk Men Kuhlii har veldig liten munn, så det er ikke alltid så lett å se at de har spist på pelletsene. Eller agurken for den saks skyld. Når jeg gir Praktbotiaene mine en agurkbit, så ligger det igjen ganske så mye dagen etter, selv om jeg vet at de har forsynt seg godt. Og de har laaaangt større magamål enn f.eks Kuhlii ål.
MC Darup, Beklager.. blir bare litt ivrig av og til (ofte)
Skal prøve å styre meg
Nei, det er ikke akuratt bleiflabb vi snakkes om

La oppi en eplebit nå, var det eneste jeg fant i farten, får se om di liker det
Kan godt være at eple faller i smak. Har faktisk ikke prøvd det selv, du får si ifra hvordan det blir mottatt Men som "hovedfòr" ville jeg nok holdt meg til standard fiskemat
Tilfeldig bekjentskap
© T.K.
Reklame for plussmedlemskap