Discus i 60-liter?

Er helt fersk på dette. Har et 60-liters akvarium. Og jeg lurer på om det blir for lite hvis jeg får meg Discus?
Og hvilke fisker vil evt. passe til disse?
Ja, det blir for lite. Du har kanskje ikke lest i fiskeprofilen på diskus? Der står svaret. Du finner profilen til diskus i fiskebasen HER. Der står anbefalt akvariestørrelse, inkl minstestørrelse, og en god del annen info.
fogpro
Og hvilke fisker vil evt. passe til disse?
Det lurer jeg også på...
Noen tips hvilke fisk som kan passe til dette Akvariet da? Har ikke helt bestemt meg enda.
Hva med et par av Sjakkbrettciklide? Rolig og behagelig til å være ciklide Pen også!

Har lyst å kjøpe meg noen selv Det var derfor det første som falt meg inn når du spurte.
fogpro
Noen tips hvilke fisk som kan passe til dette Akvariet da? Har ikke helt bestemt meg enda.

Hvis du går inn på fiskebasen og legger inn fra 20 liter til 60 liter vil du finne de som passer i ditt akvarie. Da er det bare å velge og vrake ..neontetra er min soleklare favoritt, bare et tips;P
Sterud
[QUOTE=fogpro]Noen tips hvilke fisk som kan passe til dette Akvariet da? Har ikke helt bestemt meg enda.

Hvis du går inn på fiskebasen og legger inn fra 20 liter til 60 liter vil du finne de som passer i ditt akvarie. Da er det bare å velge og vrake ..neontetra er min soleklare favoritt, bare et tips;P
Alle tips mottas med takk. Har forsøk å søke. men er enda usikker. Det er jo enkelte som ikke går ilag med andre osv. og det stod lite eller ingenting om akkurat det skjønner du.

Synes det er lurt å lese i basen, sjekke hva andre har sammen og så komme med en "drømmeliste" for tips fra andre.
Husk å se etter samme vannverdier.

(Når du søker i basen kan du krysse av for flere faktorer, bla verdier, vanskelighetsgrad, temperatur). Det gjør det lettere å finne fisker som passer sammen.
Her ser du oppsettet i lillekaret mitt. Fungerer veldig bra.

Jon

Slike oppsett liker jeg og, Mr Bruce.
En type hovedfisk, litt tetra for dekor og en ryddehjelp eller to.
Litt OT kanskje, men det tok meg nesten 10 mndr, før det endelige oppsettet kom. Det er jo et typisk nybegynnerproblem å bestemme seg i det hav av valgmuligheter vi har av fisk.Jeg tror det har hvært 11-12 forskjellige fiskeslag på korttidsbesøk i karet før det ble slik det er i dag. Du husker kanskje gibbicepsen, MC Darup?

Jon

Ikke så veldig OT siden det handler om oppsett av mindre kar, og ting man bør tenke gjennom

Nei, husker ikke en spesiell gibbi- historie.. men vet at maaaange har gått i gibbi- fellen.
mona o
Hva med et par av [URLBLOCK1]? Rolig og behagelig til å være ciklide :-) Pen også! :) Har lyst å kjøpe meg noen selv:-) Det var derfor det første som falt meg inn når du spurte.

I følge fiskebasen trenger denne 100 liter...
Inaktiv bruker
Mvjnz
[QUOTE=mona o]Hva med et par av [URLBLOCK1]? Rolig og behagelig til å være ciklide :-) Pen også! :) Har lyst å kjøpe meg noen selv:-) Det var derfor det første som falt meg inn når du spurte.

I følge fiskebasen trenger denne 100 liter...

Den infoen som står der er vel veiledende og ingen fasit. Men for best mulig tilrettelegging for fiskens opprinnelige miljø er den nok en rettesnor.
Men for å sette det på spissen når man leser i fiskebasen, så skulle det ikke vært mindre beholdere enn 1000 liter for hvert fiskeslag en dyrebutikk har i sortimentet sitt.
De fleste kara med tetraer inneholder 100 vis av fisk og det kommer hele tiden ny påfylling.

En annen ting er at svært mye av akvarifisk er avlet frem kommersielt og fisken kjenner ikke noe annet liv enn å leve som sardiner på boks.
Dvs stappa fullt og lagvis.
kairo
En annen ting er at svært mye av akvarifisk er avlet frem kommersielt og fisken kjenner ikke noe annet liv enn å leve som sardiner på boks. Dvs stappa fullt og lagvis.

Det er ikke nødvendigvis så relevant hva fisken "kjenner". Fiskene har instinkter som har gått i mange generasjoner, og den oppførslen vil være der samme hva karstørrelsen er, men en bedre størrelse gir den mer spillerom.

Som oftest går det bra med 100 liters fisker i 60 liter, hvis de fiskene som går sammen er deretter. Fiskebasen er veiledende som nevnt oppfor.
Hva med noen levendefødere som f.eks Guppy, Platy, Black Molly eller Endlers Levendefødere? de føder levende unger så det er ikke så vanskelig å få oppdrett på de

Mvh: PK
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Gradin
Reklame for plussmedlemskap