Feil pumpe eller...

Jeg var å fikk meg et nytt akvarium forrige helg. Det har vært akvariumdager her også fikk jeg i meg et RESUN SM 800 og de kunne fortelle meg at det var rundt 80 liters, men da jeg søkte på nettet så er det et 115 liters. Det kan faktiskst stemme for når jeg fylte det opp med vann så tok jeg ei 10 l bøtte og fylte 11 bøtter.

Det som er problemet er at i den akvariumpakken så inneholdt den ei pumpe som tar oppte 90 liter og som sirkulere 200 liter i timen. Men jeg ser at akvariumet begynner allerede å få alger.

Bør jeg dra tebake te butikken å få byttet ut pumpa?
Alger kan du få om du har en pumpe som er mer en stor nok, men den pumpen du har høres veldig liten ut. Normalt vil en ha en pumpe som duger til et kar på 200-250 liter i et kar som er 110 liter.Spørs jo på belastningen osv.
man har en "tommelfinger"regel ang pumper, og det er at de bør ha en minimums gjennomstrømning på 3 ganger vannvolumet, dvs at du bør ha en pumpe som minimum "blåser 300-350 L/T.
Så ja pumpen din er for liten.
Jeg skal gå tebake te butikken å få ei ny pumpe. Men jeg var innom tidligere og tok med pumpa og sa at den var feil. Da fikk jeg beskjed om at jeg kunne ikke få ei ny pupme pga at det var kampanje og at det var bare den og ei pumpe igjen som var te 60 l.

Så hva skal jeg gjøre?

Hva kommer av at det kommer så fort alger etter bare 6 dager? Det er jo helt nyoppstarta og jeg har aldri vært borti at det har kommet så fort tidligere.

Pumper som følger med slike pakker er ofte for små iflg "3ganger- regelen". Tror neppe butikken vil bytte den, du må nesten kjøpe en ny eller sette inn en til.
Hvor mye lys har du på?
Treffer sollys karet?
Nei sollyset treffer ikke karet. Jeg har 2 lysrør i karet og det står på rundt 10-12 timer.
Du kan la lyset være på i 8 timer daglig. Har du mange planter forresten? og bruker du gjødsel av noe slag? Flere planter = mindre alger.
Hei
Katrine
Jeg var å fikk meg et nytt akvarium forrige helg. Det har vært akvariumdager her også fikk jeg i meg et RESUN SM 800 og de kunne fortelle meg at det var rundt 80 liters, men da jeg søkte på nettet så er det et 115 liters. Det kan faktiskst stemme for når jeg fylte det opp med vann så tok jeg ei 10 l bøtte og fylte 11 bøtter. Det som er problemet er at i den akvariumpakken så inneholdt den ei pumpe som tar oppte 90 liter og som sirkulere 200 liter i timen. Men jeg ser at akvariumet begynner allerede å få alger. Bør jeg dra tebake te butikken å få byttet ut pumpa?


Ja,kjøpte samme akvarie pakken.
Fikk samme problem...
jeg bare bytta ut den pumpa med utvendig
Tilfeldig bekjentskap
© Heidi Ingdal
Reklame for plussmedlemskap