Bedre mekanisk filter i ett juwel vision 450 kar.

Heisan
Har for ikke så lenge siden gått til innkjøpt av ett selskapsakvarie av typen Juwel Vision 450.

Ble ved innkjøpet overtalt til å "overdimensjonere" filteret i karet med ett utvendig Eheim 2028 Pro II. Likte personlig også tanken på ett utvendig filter kontra bare det innvendige. Siden det fulgte med ett innvendig filter også, er også dette tatt i bruk med 2 stk blåsvamper (1 grov og 1 fin), samt filtervatt.

I Eheim-filteret er brukt 2 kammer med Eheim Kuler, og ett kammer med "Makeroni", samt filtervatt.

Innsuget til Eheim-filteret er plassert i den svarte Juwel-kassen, sammen med varmekolben til Juwel, samt pumpen som følger med. Utblåsingen til Eheim-filteret er plassert i den andre enden av akvariet med det medfølgende hullete utblåsningsrøret øverst i karet på siden (Blåser mot midten, svakt skrånende nedover)

Har tatt i bruk 0,4-0,8 Råda-sand, som selv etter god vasking, avga MYE grums.

Dette tok meget meget lang tid før filterene klarte å fjerne, og det er her kjernen i mitt spørsmål er. Måten jeg har bygd opp filterne på mistenker jeg at det er for dårlig mekanisk filter til å fjerne de minste partiklene i vannet. Ser at det fortsatt er mye små-partikler i vannet som jeg kunne ønske forsvant fortere. Ser dette feks hver gang jeg luket planter, eller skiftet vann.

Misfornøyd som jeg er, skummet jeg igjennom forumet, på jakt etter bedre mekaniske filtre, og kom over denne artikkelen.

På sikt har jeg tenkt å ha voksne diskus i karet (4 stk), vil dette være en god løsning, eller vil det blir for mye sirkulasjon i vannet, slik at diskusen vil bli stresset?? Er ikke sikker på hvilken størrelse av Maxi-jet jeg hadde tenkt på, men en av dem i kombinasjon med JBL ProFlow Clear

Er jeg helt på jordet, eller høres dette ut som en fornuftig løsning?? Har ikke drevet med akvarier på over 25 år, så anser meg selv som totalt blank på området, men rimelig aktiv på å lese meg opp
Tenkte kanskje å slå ned utblåsningen på Eheim filteret, bakterinene vil da fortsatt få nok oksygen til å fortsette jobben??? Eller vil dette redusere kapasiteten til filtereret?

Er litt usikker på hvilken størrelse på Maxi-jet pumpen jeg burde gå for, men det er vel bare å velge den største for å få mest l/m igjennom filterpatronen?

Må være flere her som har gjort tilsvarende?
Eheim 2028 blir nok litt i minste laget for en 450l, selv om produsenten oppgir det til å takle opptil 600l. Så du har absolutt ikke overdimensjonert, jeg vil heller si underdimensjonert. Spesielt om du skal ha discus.

I en så stort kar så ville jeg enten valgt eheim 2080 evt fluval FX5, dette ville nok gjort susen. Du kan jo også sette inn en 2028 til.

Jeg kan legge til at jeg bruker en eheim 2028 i en 240l til info, og ville nok ikke brukt dette filteret i noe større kar enn 300l.
Hvorfor ikke sette Eheimfilteret i det andre hjørnet av karet, og bruke både Juwel og det Eheimfilteret du allerede har. Kan ikke skjønne at det blir for lite filtrering/kapasitet til karet ditt. Har selv et Trigon 350-liter med Juwelfilteret og Tetratec EX 1200, ingen problemer med det. Og som vanlig anbefaler jeg alle med Juwelfilter å bytte til Cirax.

Jon
Bruker begge filtre (Både Juwel og Eheim 2028).

Må si jeg ble litt overrasket av at dette er for lite, men det skal jeg ha i bakhodet.

Dersom jeg går for Cirax-pakkene til Juwel, skal jeg bruke kun dette sammen med Filtervatt på toppen, eller 1 stk sammen med blåsvamp??

Er det en ide og oppgradere fra den interne 1000 l/m pumpa til en som er 1500 l/m (så at dette lå delelista til Juwel)??

Liker at gode forslag her, kommer garantert ikke til å putte inn noen voksne diskus, før dette er på plass, og filtering er overdimensjonert!!

Blir nok muligens en ekstern pumpe til av typen 2028, om ikke det er andre gode forslag. Var i utgangspunktet levert med en Fluval FX5, men denne er så stor at den ikke passer i skapet under karet (Konefaktoren er MEGET viktig ).
Med to pumper er jeg vel også litt mer redundant i forhold at en av disse kan ryke uten at det medfører en katastrofe.
Vil påpeke at det også vil være kun voksne Diskus som eventuellt vil gå i karet.

Slik jeg har forstått (og lest) og blitt fortalt, "forurenser" disse mindre enn ungfisk, som MÅ mates oftere for at veksten skal være tilfredstillende.

Har også etter at jeg la inn den første posten, satt inn en brusestein, for å øke oksygen-innholdet i karet.

Andre ting jeg bør tenke på / forbedre?
Jeg har erfart med Ciraxkasettene at det lønner seg og ha 1 blåsvamp med filtervatten øverst for å få en bedre partikkelfiltrering. Jeg tror at det ikke er nødvendig med å øke juwelpumpa til 1500 l/t. Det er volumet på filtermaterialen som er avgjørende og ikke vanngjennomstrømningen. Og det er vel noe i det at jo saktere vannet strømmer gjennom filteret, jo bedre tid får bakteriene til å jobbe. Alt med måte selvfølgelig. Og når du både bruker Juwel Jumbofilteret og Eheim 2028 kan jeg fremdeles ikke skjønne at det er underdimensjonert filterkapasitet i karet ditt.

Jon
Hvis du får snudd begge utblåsrørene til å blåse skrått oppover, vil den bevegelsen i vannoverflaten dette skaper, være nok til at det blir tilstrekkelig med oksygen i karet ditt. Dessuten vil det redusere vannstrømmen betraktelig i midten av karet ditt, der discusen vil oppholde seg mest. Discus liker jo ikke for mye strøm.

Jon
Hvor mange Cirax "kassetter" kjører du med i Juwel-kammeret?

2 nederst + 1 i øvre med fin blåsvamp?

Blir innkjøp av slike kassetter imorgen!
Ja, det blir vel 3 ciraxkasetter og 1 blåsvamp + den hvite filtermatta.

Jon
Jon Bruce
Hvis du får snudd begge utblåsrørene til å blåse skrått oppover, vil den bevegelsen i vannoverflaten dette skaper, være nok til at det blir tilstrekkelig med oksygen i karet ditt. Dessuten vil det redusere vannstrømmen betraktelig i midten av karet ditt, der discusen vil oppholde seg mest. Discus liker jo ikke for mye strøm. Jon

Har brukt det utblåsningsbendet som følger med Eheim-filteret + fikk tak i en rørstump slik at jeg fikk koplet på selve utblåsningsrøret på bendet. Vinkelen på dette bendet peker lett skrånende nedover. Har vridd utblåsningsrøret i flere posisjoner, slik at det blåser nedover, rett frem og oppover. Dersom jeg vrir det slik at det peker oppover, spruter dette en del opp på armatur etc. dette er kanskje ikke så farlig??

Er det en ide å få tak i enda ett bend, slik at jeg får røret enda lenger ned på siden, og deretter peker det skrått oppover?

Er det mulig å kople på en slags "skummer" på det interne utblåsningsrøret, slik at luft blander seg med dette? Røret som følger med her peker vel bare rett frem, men det finnes kanskje noen deler som fikser dette.....

Regner også med at det er den fineste blåsvampen du mener som bør ligge øverst??

Tar imot alle tips angående filterne for å få en så optimal løsning som mulig.
Jeg er litt ukjent med Eheimfiltre, Har "bare" Juwel og Tetratec , Men jeg regner med at det er prinsippene er det samme mellom Tetratec og Eheim. Prøv å juster utblåsningsrørene så lite skrått oppover at det ikke spruter, men uansett er det mye bedre at strømmen/utblåset går rett fram.
Om du vil bruke grov eller fin blåsvamp øverst i juwelfilteret blir en smakssak, finsvamp gir bedre partikkelfiltrering og dårligere vanngjennomstrømning, jeg bruker den grove svampen, og har ingenting å utsette på klarheten i vannet
Luft
Hvis du savner luft i akvarie vet jeg om noe fint noe. SPESIELT til Juwel. På den utblåsningen til en svarte boksen så er det dette røret. Hvis du drar til din lokale dyrebutikk får du kjøpt en sånn litt rund ting, som fører vannet gjennom et mindre hull (altså mere strøm og bedre "fart"). På den du setter på utblåsningen er det også et luftrør som da stikker over vannoverflaten, og trekker inn luft. Da får du etter bare 30 sekunder akvarie fullt av små og stor luftpartikler både over og under, rundt og overalt i akvarie (i alle fall på min 180l).

Legger til bilder. Vanskelig å forklare og vanskelig å tyde på et bilde fra sony ericsson... Fint bilde av stua mi? Feil bilde. Var for kjapp
Jeg visste jeg hadde sett det ett eller annet sted. Tror jeg satser på denne løsningen, og dropper brusesteinen. Den pumper bråker noe så inni hel....
Får se og bestille denne fra en butikk, Online-butikken til Juwel skulle ha 39 Euro i frakt for en vare til 8!! Totalt nesten 50 Euro

Da blei det en litt for dyr plastslange...
Du skal i en dyrebutikk. Den koster 80 kroner..
Akva-Math
Du skal i en dyrebutikk. Den koster 80 kroner..

Var billigere å sjekke den interne pumpa, og se om det var en slik gummitapp til å fjerne. Denne fantes, så da var det bare å kutte til litt slange, finne en klemme til slangen (så den ikke ga for mye luft), og vende utblås oppover.

Funker bra, takk for hjelpen!!

PS
Oksygen-pumpa ble merkbart stillere ved å koble begge utblåsrør sammen i en split med en ventil, samt å stille denne til minimum. Mulig at jeg får FOR mye luft med begge disse på, mulig jeg slår av brusesteinen etterhvert.
Tilfeldig bekjentskap
© Jørgen Paulsen
Reklame for plussmedlemskap