Kan de tre artene være sammen?

Jeg lurer på om

2 Kakadueciklide
2 Boliviansk Sommerfuglciklide
2 Sjakkbrettciklide

kan være sammen i en 93 liter?
Alle tre artene synes jeg er utrolig vakre! =)
Har de noen spesielle krav?
Jeg har:

PH: 7.0
GH: 6.0
Temperatur: 25

Håper på gode svar =)
Nei, når det blir yngel så blir det trangt og det kan gå utover liv og lemmer. Personlig ville jeg hatt maks 1 par her, men noen ville sikkert skvisa oppi 2. Da ville jeg isåfall beplanta tett og hatt røtter og naturlig territoriteinndeling til dem.

Les litt om dvergciklider i gamle tråder. De vil lage hierarki internt seg imellom og den mektigste velger sitt territorie og vil da beskytte dette. De vil stort sett ignorere andre arter, men det faller vekk når det blir for trangt eller det blir lagt egg osv.
La til litt info i første innlegget mitt. Men personlig ville jeg hatt maks 2 i alt under 200 liter, hvis det ikke var et kar med mindre høyde og mer lengde og dybde.

Ingen som hindrer deg i å prøve 3 par i en 160 liter. Men noe av det fine med disse fiskene er jo når de trives maks og farger ut, og det blir nok mer av den negative typen utfarging om det blir for trangt Men andre kan få kjime inn med sin mening.
Ok. Men da sier vi det sånn!
Hvike av de 3 pleier å være minst territoriale og sinna?
Er enig med biXen, mer enn et par i så små kar er et sjansespill. Var selv så dum at jeg forsøkte med et par apistogramma og et par sommerfugler i en 180 liter da jeg var helt nybegynner. Selv med masse planter og røtter så ble det veldig stress da fiskene begynte å leke. Det gikk hardest utover sommerfuglene som strøk med av sykdom ganske raskt. Velg heller ett av parene og gi de optimale forhold. Kan love deg at det er mye kosligere enn et kar hvor ingen av fiskene trives helt.
Sjakkbrettcikliden er vel den "mildeste" av dem, men også den vanskeligste å holde siden den krever relativt bløtt og surt vann og gode vannbytterutiner for optimal trivsel. Kakaduene er nok mest territorial av disse tre. Ville derfor ha valgt den bolivianske sommerfuglen hadde jeg vært deg
Ja. Den bolivianske sommerfuglcikliden er fin. =)
Men den jeg ser i dyrebutikken har ikke så sterke farger.
Er det fordi det er så mange så de ikke trives? Vil dette ordne seg når det blir to alene?
De som selges i butikkene er gjerne ungfisk og antagelig ikke helt utfarget enda. I tillegg så er butikkakvariene stressende og sterkt opplyste. Ikke mange fisk som viser seg fra sin beste side under slike forhold.
OK.
Ja jeg kjøpte 2 palettciklider for noen uker siden, og de får sterkere og sterkere farger hver dag. =)

TUSEN TAKK til alle som har svart på denne tråden!

Hilsen BB
BIGBrother
Ja. Den bolivianske sommerfuglcikliden er fin. =) Men den jeg ser i dyrebutikken har ikke så sterke farger. Er det fordi det er så mange så de ikke trives? Vil dette ordne seg når det blir to alene?

De vil aldri ha knallfarger i butikken, men som oftest er primærfargene markert så lenge de ikke er veldig unge. Men når de får et godt hjem så blir de nok fort utfarga Forøvrig mye vanskeligere å se kjønn på bolivianere når de er unge. Vanlige sommerfugler så jeg ganske unge fisker av nylig og det var veldig lett å skille kjønn der.

Jeg vil nok tro at bolivianerne er de "snilleste" av dem. Og mest hardføre avhengig av kvalitet. Men kan tenke meg at sjakkbretten er ganske lik toleransemessig. Bolivianerene er såpass snille at de lar seg herse med istedet for å drepe en fisk, det ville neppe en apisto gjort ihvertfall (men det er selvsagt enda mer hissig med egg, og det blir det stort sett)

Jeg ville ikke blanda med palettene, men det har du sikkert ikke tenkt til heller?
biXen
Jeg ville ikke blanda med palettene, men det har du sikkert ikke tenkt til heller?

Nei! Det skal jeg ikke!
Tilfeldig bekjentskap
© Liz Helen
Reklame for plussmedlemskap