Hvordan fisk burde man ha i et nyoppstartet akvarium?

Er det kun maller og alge spisere som gjør noe nytte?

Eller er det andre fisk som spiser rester? Roter i sanden? Forbedrer vannet?
Og O.L?

Håper på svar fort som mulig
Hvor stort er akvariumet?
Hvor lenge har du latt det stå til innkjøring?
Er det noen spesiell fisk du har tenkt å ha på sikt?
Hvordan innreding har du eller har tenkt å ha?

Finnes mange nyttedyr/fisk

selv har jeg mest snegler og reker som nyttedyr.
128 L Juvel rio...

Er ikke kjørt i gang enda...
Hadde tenkt meg 5-6 Sommerfugl ciklider.

Hadde et jebo 180 L som jeg slet med noen små som bare dukket opp..
Vannet var jo egetlig helt fint... Måtte jo bare passe på P.H og KH men
fikk aldri disse små krypa bort. Veldig mye shit og lort i sanden osv...

Renset jevlig men alt for mye shit.. hehe..

Hvordan pumpe burde jeg ha på en juvul 128L?

Uansett hva slags fisk du har må du regne med litt vedlikehold. Ukentlige vannbytter på rundt 30% og en slamsuging i ny og ne.

Ingen fisk forbedrer vannet - samtlige forværrer det pga avføring. Det er det filteret ditt som skal ta seg av, i samarbeid med deg og dine vannbytter/slamsuging.

Det beste er å finne ut hva slags fisk du liker, og som kan gå i et akvarie av den størrelsen du har.

Fisk som lever på bunnen, som maller og corydoras, vil spise mat som faller til bunnen, men bare så lenge den maten passer inn i deres diett (en ren plantespisende fisk vil jo ikke spise kjøttbaserte matrester liksom). Og de må uansett ha sin egen mat, siden rester som regel ikke er nok. Algespisende fisk er jo kjekk å ha når algene begynner å komme, men setter fortsatt pris på egen mat, som en skive agurk eller tabletter lagd for algespisere.

Uansett, første bud er å få filteret innkjørt (dvs la filteret få bygge opp en god bakteriekultur) som kan håndtere avfall som matrester, avføring og planterester, slik at ikke dette bare råtner og skaper dårlig vannkvalitet. Det tar typisk rundt 4 uker å kjøre inn filteret.

Under artikler - akvarieskolen finner du en flott artikkel om oppstart av akvarie. Og under kunnskap - fiskebasen kan du søke etter fisk du har lyst på, eller søke på akvariestørrelsen din og se hva slags fisk du kan ha. Da vil du lære om hvilke vannverdier fisken vil ha også.

Noen fisk kommer fra elver/innsjøer hvor vannet er surt og bløtt (lav PH og lav GH), andre kommer fra sjøer hvor PH er høy og GH er høy. Disse to typene vil ikke trives i samme kar, da det ikke er mulig å møte begges krav til vannverdier.
Samlern 2008
Hadde et jebo 180 L som jeg slet med noen små som bare dukket opp.. Vannet var jo egetlig helt fint... Måtte jo bare passe på P.H og KH men fikk aldri disse små krypa bort. Veldig mye shit og lort i sanden osv... Renset jevlig men alt for mye shit.. hehe.. Hvordan pumpe burde jeg ha på en juvul 128L?

Høres ut som om filteret du hadde var for lite til å takle den størrelsen og/eller den mengden fisk du hadde.

Til akvarier på denne størrelsen er det stort sett utvendige filter som duger (synes jeg). Du kan jo titte i nettbutikker på diverse utvendige. Vær oppmerksom på at produsentene regner liter/time uten filtermateriale. Innen du har fylt opp filteret med svamper og diverse (- og hvertfall innen filteret har begynt å fylles med gugge), kan du hvert fall halvere det produsenten oppgir. En fint utgangspunkt er 3 x volumet i gjennomstrømning. Dette betyr at du burde velge et filter med ca 800 l/time.

Småkryp finnes alltid i et akvarium, men er det plagsomme mengder av de, kan det tyde på overfóring.
har lest akvarie skolen
Var nyttig det

Takk for informasjonen
Kommer alltid til nytte

mulig jeg ga de får mye mat :P
Hva er egetlig best squash eller agurk? :P til mallene?

Så til en 128L må jeg ha 400 L/T ca
Trenger ikke noe mere fansy da? :P
Begge deler er snadder for mallene, så det spiller ingen rolle

Skjær av en skive, tre den på skaftet til en skje eller noe lignende så den synker og la den ligge i maks et døgn. Ligger den for lenge uten å bli spist opp begynner den å råtne. Har lest i det siste at en skive banan er gitt med gode resultat også, men den er bløtere i konsistensen og tåler sannsynligvis ikke å ligge så lenge som agurk/squash.
400 l/t ja. Men siden produsent oppgir l/t før du har i filtermedia, så kan du halvere det produsent oppgir. Ergo bør du egentlig titte etter filter hvor produsent oppgir 800 l/t. Så vil du ha ca 400 l/t i karet når filteret er innkjørt.

Går du for et filter hvor produsent sier 400 l/t, ender du opp med rundt 200 l/t, og det blir for snaut i et kar på din størrelse føler jeg.

Tetratec ex700 kan være et greit filter til karet ditt. Ellers er det ikke farlig å kjøpe et enda større. Jeg hadde ex 1200 med oppgitt kapasitet til 1200 l/t i en 110 liter. Det er jo overkill, men fisken satt ikke klistra i glassveggen for det
hehe
Hva er egetlig fordelen med utvendig filter iforhold til innvendig?

Et utvendig filter er mye større, og kan huse mangedobbelt så mange bakterier som et innvendig filter.

Og hvor god filterkapasitet du har (hvor mange bakterier du kan huse) er i stor grad med å bestemme hvor mye fisk du kan ha i et akvarium. Hjelper ikke å ha et 300 liters kar hvis filteret er knøttlite. Da blir det ikke plass til alle bakteriene som trengs for å bryte ned avfallet, og dermed vil du hele tiden få nitritt (gift) som dreper fisken din - eller bare ha så mye fisk du like gjerne kunne fått plass til i en 60 liter.

Det er ikke mulig å få for stort filter. Jo større, jo bedre

En annen ting er at et utvendig filter tar minimalt med plass. Et lite rør i ene hjørnet som suger vannet ut, og et lite rør i andre hjørnet som slipper vannet tilbake i karet. Synes nesten ikke, i motsetning til et innvendig som tar forholdsvis stor plass og ikke ser spesielt pent ut heller
aha Skjønner..
Da er jeg med Blir kunnskaps rik jeg nå hehe

Da går jeg nok får et utvendig Så sant ikke butikkene her i nærheten robber meg hehe

Løpe litt rundt å høre på pris
I det asia akvariumet ditt som er kjempe flott Hvor får man taki sånne røtter?
Vær klar over at butikker som regel tar veldig høy pris i forhold til nettbutikker (høyere kostnader å dekke med husleie og lønninger går jeg ut fra). Jeg sjekket pris på tetratec ex 1200 på min lokale butikk.. 2400 kroner!! Koster rundt 1100 eller så på tropefisk.. :-o

De røttene kalles redmoor-røtter. Kjempefine, med sine krokete grener

Jeg har kjøpt mine på aquamanias, men om du spør dyrebutikken er det godt mulig at de kan bestille slike for deg.
Goood De røttene er nice
Gleder meg til å starte opp akvariumet Grr hehe
Et halvt år siden jeg solgte mine forrige akvarium..

Blir kos å få opp et nytt

"Glede seg"

Slenge opp noen bilder om et par uker så fort alt er på plass ^^,
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Bruun
Reklame for plussmedlemskap