- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Død platy + antagelig døde snegler + normale verdier. hva kan det være?
Død platy + antagelig døde snegler + normale verdier. hva kan det være?
Jeg har fire platyer og 5 eplesnegler (og en ancistrus) oppi et akvarie som har stått i litt over tre uker nå. Fiskene og sneglene kom oppi etter en ukes tid. Jeg har målt jevnlig verdiene: Ph som har vert mellom 7 og 7,5. No2 som hele tiden har vert på under 0,3 (gjennomsiktig gul farge). I dag lå den ene minste platyen død, og jeg tror også at eplesneglene har tatt kvelden, for de har ligget stille nå i hvertfall 2,5 døgn. De andre fiskene ser ut til å ha det bra.
Hva er problemet?
No2 har jeg målt med dråpetester, den fra Tetra. Har 5 ml akvarievann i røret. Bruker flaske 1 først og drypper oppi 7 dråper, rister og lar det hvile i 10 sek, drypper 7 dråper med flaske nr 2, rister. Da er fargen gjennomsiktig gul, venter en stund, men fargen er fortsatt gul.
Jeg har hatt ca 20% vannbytte en gang i uka siden jeg starta akvarie. Jeg har ikke gjort noe med filteret, det har stått å gått hele tiden, virker som det funker bra.
Hva er problemet?
No2 har jeg målt med dråpetester, den fra Tetra. Har 5 ml akvarievann i røret. Bruker flaske 1 først og drypper oppi 7 dråper, rister og lar det hvile i 10 sek, drypper 7 dråper med flaske nr 2, rister. Da er fargen gjennomsiktig gul, venter en stund, men fargen er fortsatt gul.
Jeg har hatt ca 20% vannbytte en gang i uka siden jeg starta akvarie. Jeg har ikke gjort noe med filteret, det har stått å gått hele tiden, virker som det funker bra.
Postet 04.10.08 kl 11:55
Endret: 04.10.08 kl 11:59
Postet 04.10.08 kl 12:05
Postet 04.10.08 kl 12:12
Postet 04.10.08 kl 12:19
Postet 04.10.08 kl 12:19
Postet 04.10.08 kl 12:37
Endret: 04.10.08 kl 12:38
Postet 04.10.08 kl 12:39
Postet 04.10.08 kl 18:32
HurdalenMen det er jo rart at alle 5 skulle finne på å ta en lur over nesten 3 dager samtidig!
Jeg har mange som har ligget med nesen i været i hverfall 2 uker snart. Når jeg mater så ligger de på siden og spiser litt. Mulig de er oppe å går om natten men sneglene har slike hvileperioder det er en del av syklusen deres. Har du sjekket ammoniakk det er veldig giftig og kommer før nitrit. Så det er godt mulig at du har fått det nå så kommer nitriten etterpå. Fortsett og bytt noe vann hver dag. Ikke rensk filter. Kjøp deg ammoniakktest. Anbefaler ikke noe mating på noen dager det vil bare gjøre det verre. La bare sneglene hvile de klarer seg lenge uten mat.
Postet 04.10.08 kl 18:53
Heidi Ingdal[QUOTE=Hurdalen]Men det er jo rart at alle 5 skulle finne på å ta en lur over nesten 3 dager samtidig!
Jeg har mange som har ligget med nesen i været i hverfall 2 uker snart. Når jeg mater så ligger de på siden og spiser litt. Mulig de er oppe å går om natten men sneglene har slike hvileperioder det er en del av syklusen deres. Har du sjekket ammoniakk det er veldig giftig og kommer før nitrit. Så det er godt mulig at du har fått det nå så kommer nitriten etterpå. Fortsett og bytt noe vann hver dag. Ikke rensk filter. Kjøp deg ammoniakktest. Anbefaler ikke noe mating på noen dager det vil bare gjøre det verre. La bare sneglene hvile de klarer seg lenge uten mat.
Jeg har ikke sjekket ammoniak, er det Nh3 eller Nh4 testene jeg bør kjøpe da?
Postet 05.10.08 kl 10:34