- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Hva putter jeg i pumpen?
Hva putter jeg i pumpen?
Jeg kjøpte nylig en Am-top AT-3338 som har tre kurver innvendig.
Den nederste er under halvfull med en sort svamp.
Den midterste er tom, den har jeg keramiske rørbiter til å fylle med.
Den øverste har bare ett tynt lag med hvit vatt.
Jeg synes det er veldig lite filtermateriale. Jeg ville nå også hatt rør-bitene nederst.
Hva gjør dere andre?
Den nederste er under halvfull med en sort svamp.
Den midterste er tom, den har jeg keramiske rørbiter til å fylle med.
Den øverste har bare ett tynt lag med hvit vatt.
Jeg synes det er veldig lite filtermateriale. Jeg ville nå også hatt rør-bitene nederst.
Hva gjør dere andre?
Postet 04.10.08 kl 12:00
Endret: 04.10.08 kl 12:01
Postet 04.10.08 kl 12:16
Keramikkrørene er primært for å fordele vannet jevnt utover, så disse bør absolutt være i den nederste kurven. Noen keramikkrør har ruglete overflate, og dermed kan det bo bakterier i de, men de er ikke laget for å kunne huse max antall bakterier. Så flytt alle keramikkrør ("makaroni") til den nederste kurven.
I mitt filter (tetratec ex) har jeg et lag keramikkrør med en plate svamp i den nederste kurven. I den midterste har jeg bare ehfi substrat pro (suveren overflate for bakterier), men her kan det vbære svamp også, om du ikke harehfisubtrat. Noen har bioballer i den midterste, istedet for svamp eller ehfisubstrat.
I den øverste har jeg svamp og hvit vatt helt øverst. Fungerer kjempebra her både med tanke på partikkelfjerning og filtrering.
I mitt filter (tetratec ex) har jeg et lag keramikkrør med en plate svamp i den nederste kurven. I den midterste har jeg bare ehfi substrat pro (suveren overflate for bakterier), men her kan det vbære svamp også, om du ikke harehfisubtrat. Noen har bioballer i den midterste, istedet for svamp eller ehfisubstrat.
I den øverste har jeg svamp og hvit vatt helt øverst. Fungerer kjempebra her både med tanke på partikkelfjerning og filtrering.
Postet 04.10.08 kl 12:32
Ok, nå har jeg rør og svamp i den nederste, midterste er tom og den øverste har bare noe tynn vatt.
Jeg skal se over helgen om jeg kan finne meg noen bioballer å fylle opp med. Kanskje jeg burde sjekke ut ebay. Noen som vet hvor de selges billig? Kan tenke meg at den egentlige prisen for noen liter med bioballer er fem-seks kroner mens de i butikken er 250.
Jeg skal se over helgen om jeg kan finne meg noen bioballer å fylle opp med. Kanskje jeg burde sjekke ut ebay. Noen som vet hvor de selges billig? Kan tenke meg at den egentlige prisen for noen liter med bioballer er fem-seks kroner mens de i butikken er 250.
Postet 04.10.08 kl 13:41
Postet 04.10.08 kl 14:24
Jeg skulle til å bestille 5 liter med bioballer fra Tropefisk.no. Disse kostet beskjedne 291 kroner men så skulle de ha 214 kroner i porto i tilegg.
Var da fryktelig dyr porto og de som skryter av billig frakt og "null ekstra" øverst på siden.
Var da fryktelig dyr porto og de som skryter av billig frakt og "null ekstra" øverst på siden.
Postet 05.10.08 kl 14:48
Ser utifra disse postene at jeg har plassert mine keramikk rør feil
Er plassert øverst istedenfor nederst....
Trodde pga filtervatten øverst at dette var stedet vannet kom inn, men jeg har ikke studert manualen godt nok tydeligvis
Regner med at Eheim-filterne (De eksterne) har samme vannstrømming som AM-Top??
Er plassert øverst istedenfor nederst....
Trodde pga filtervatten øverst at dette var stedet vannet kom inn, men jeg har ikke studert manualen godt nok tydeligvis
Regner med at Eheim-filterne (De eksterne) har samme vannstrømming som AM-Top??
Postet 05.10.08 kl 17:50
Jeg er ikke kjent med dette filteret, så er det sagt
Du bør sjekke manualen og finne ut hvilken vei vannet går. Keramikkrør burde være det første vannet møter, hvit filtervatt det siste vannet møter før det returnerer til akvariet.
Mellom de to kan man slå ut håret og bruke svamp, bioballer eller ehfisubstrat (pro) i en salig blanding
EDIT:
må legge til at jeg brukte bioballer før. Men, ble så irritert på disse at jeg heller kjøpte 1 liter efhisubstrat pro. Hvorfor? Jo - jeg hadde bioballer i den midterste kurven. Og dersom jeg løftet den øverste, fløt bioballene opp og gjorde det til et styr å sette den øverste kurven på plass igjen. Ehfisubstrat er tungt og ligger der det skal selv om du løfter ut kurvene. Så jeg anbefaler hvert fall ehfisubstrat
Du bør sjekke manualen og finne ut hvilken vei vannet går. Keramikkrør burde være det første vannet møter, hvit filtervatt det siste vannet møter før det returnerer til akvariet.
Mellom de to kan man slå ut håret og bruke svamp, bioballer eller ehfisubstrat (pro) i en salig blanding
EDIT:
må legge til at jeg brukte bioballer før. Men, ble så irritert på disse at jeg heller kjøpte 1 liter efhisubstrat pro. Hvorfor? Jo - jeg hadde bioballer i den midterste kurven. Og dersom jeg løftet den øverste, fløt bioballene opp og gjorde det til et styr å sette den øverste kurven på plass igjen. Ehfisubstrat er tungt og ligger der det skal selv om du løfter ut kurvene. Så jeg anbefaler hvert fall ehfisubstrat
Postet 05.10.08 kl 17:55
Endret: 05.10.08 kl 17:57
ElinHJeg er ikke kjent med dette filteret, så er det sagt :-) Du bør sjekke manualen og finne ut hvilken vei vannet går. Keramikkrør burde være det første vannet møter, hvit filtervatt det siste vannet møter før det returnerer til akvariet. Mellom de to kan man slå ut håret og bruke svamp, bioballer eller ehfisubstrat (pro) i en salig blanding :-) EDIT: må legge til at jeg brukte bioballer før. Men, ble så irritert på disse at jeg heller kjøpte 1 liter efhisubstrat pro. Hvorfor? Jo - jeg hadde bioballer i den midterste kurven. Og dersom jeg løftet den øverste, fløt bioballene opp og gjorde det til et styr å sette den øverste kurven på plass igjen. Ehfisubstrat er tungt og ligger der det skal selv om du løfter ut kurvene. Så jeg anbefaler hvert fall ehfisubstrat :-)
Nøyaktig sånn tenker jeg også.
Postet 05.10.08 kl 17:59
Sjekket manualen 2 sekunder etter jeg postet, og riktig - jeg hadde plassert rørene feil
http://www.eheim.de/eheim/inhalte/index.jsp?key=liniendetail_27559_ehen
Bruker Efhisubstrat i de 2 øverste kurvene, kalte det bioballer, fordi de var runde . Og nå rør nederst!
Er herlig å kunne innrømme at jeg er nybegynner, og bruker dette forumet for hva det er verdt.....
http://www.eheim.de/eheim/inhalte/index.jsp?key=liniendetail_27559_ehen
Bruker Efhisubstrat i de 2 øverste kurvene, kalte det bioballer, fordi de var runde . Og nå rør nederst!
Er herlig å kunne innrømme at jeg er nybegynner, og bruker dette forumet for hva det er verdt.....
Postet 05.10.08 kl 18:36