Fiskebæsj?

Hei, jeg har svart sand, og innimellom så kan man se at det ligger fiskebæsj på bunn. Finnes det noe fisk eller dyr som spiser dette? Det blir borte ved slamsuging, men vil ikke gjøre det vær dag!
Mener at eplesnegler og reker tar fiskebæsj.

Spørs jo litt på vannverdiene hva som kan passe.
PH 6
GH 3
Temp 26

Det er i hovedsak cory'ene mine som driter :p

Har en viftereke, men han gjemmer seg på forskjellige steder hele tiden, ingen nytte i den tror jeg. Hehe
reker og snegler spiser vel bare ufordøyd mat. aldri sett mine spise drit hvertfall
Slamsuging eneste løsning da :p
Litt skitt må man tåle Et akvarium skal jo ikke være sterilt.
Men hva slags filter har du i dette akvariet og hvor stort er karet? Filteret er jo til for å suge opp nettopp slike ting. At det blir liggende kan tyde på at filterutblåset kanskje er justert litt i feil retning?
86L

Har en innvendig: Hydor Ekip 350... Dette er filter, pumpe og varmekolbe i et. Utblåset er i vann flaten. Og innsuget er i midten av akvariet. Det er ingen måte å justere på dette :p

Har planer om å gjøpe en utvendig en, men må vente til neste måned.
mona o
Litt skitt må man tåle :-) Et akvarium skal jo ikke være sterilt. Men hva slags filter har du i dette akvariet og hvor stort er karet? Filteret er jo til for å suge opp nettopp slike ting. At det blir liggende kan tyde på at filterutblåset kanskje er justert litt i feil retning?

Må bare låne denne tråden litt.
Jeg sliter litt med samme problemet og jeg tror kanskje du har et poeng her Mona.
Jeg har et Tetratec ex1200 på en akvastabil 325L. Innsuget og utblåset står på samme side pga jeg ikke har lange nok slanger.
Gibbicepsen min driter no helt villt på natta så når jeg står opp om mårran er som oftest slamsuging første prioritet. :S

Er det et fasit svar på hvordan innsug og utblås skal plasseres for og minnimere dette?
Utblås og innsug bør stå på hver sin side i karet.
Tror ikke det er noen fasit, for innredningen i akvariet har jo alt å si for hvordan vannstrømmen og sirkulasjonen får bevege seg gjennom karet. Inventar stopper eller bryter dette og får vannet til å ta en annen vei.

Når det er sagt, så har jeg på mine utvendige filtere (så sant det går) plassert utsblåsningsrøret og innsugsrøret i hver sin ende av karet. Jeg synes det er best sånn (men andre kan jo ha andre oppfatninger).

Men det avhenger jo også av hva slags armatur man har, om det er heldekkende eller enkelt. Noen armaturer, som f.eks. Aqualine, har bare en åpning på den ene siden av armaturet. Der var jeg nødt til å ha det på samme side, selv om jeg ikke liker det. Tro det eller ei, men jeg synes det minsker mengden av penselalgene om jeg plasserer utblås/innsug i hver sin ende. Der jeg ikke har gjort det, har jeg penselalger....

Jeg er ikke plaget av "dritt" på bunnen i mine kar og jeg slamsuger sjelden eller aldri Og jeg har som kjent mange Corydoras (trådstarter mener det er de som har "skylden"), men jeg tror ganske sikkert det er et for dårlig filter som har skylden, ene og alene
Det kan sikkert stemme at det er filteret, for det er noe billig greier. For se hvordan det blir når jeg får kjøpt meg utvendig. Takk for hjelpen Mona
Sanne
reker og snegler spiser vel bare ufordøyd mat. aldri sett mine spise drit hvertfall

Jeg har dem ikke sammen med fisk, så skal ikke si det for sikkert. Er jo også mulig at det er en myte. Men har forstått det slik at de spiser bæsj fordi den inneholder ufordøyd næring.

BTW:Forstod det slik at du mener ufordøyd som i matrester.
mente ufordøyd mat, altså mat som kommer ut igjen uten å ha blitt skikkelig fordøyd, ikke matrester fra foring :p
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap