Fiskene har fått barn

Fiskene mine har fått masse babyer, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med dem. De små gjemmer seg i plantene, men så har jeg hørt at man burde få sånn liten beholder eller noe til å ha dem i, så de ikke blir spist av foreldrene? Noen forslag, hva gjør jeg med mat ogsånn?
Jeg tror det er Platy. De er røde og gule, også har to av dem svarte finner.
Platy og Guppy er nesten det samme. HVis du leser det som står og Guppy her så er det nesten heilt likt med Platy.
Dette er henta fra ein artikel her på AF

Yngel

Yngel kan ikke leve for lenge i fødekassa, og i hvert fall ikke til de blir voksne! Selvfølgelig går det greit at de er i fødekassa en uke eller to, men etter det må de flyttes. Sørg også for å flytte moren når hun er ferdig med å føde, ellers kan hun spise opp sine egne unger.

Hvis du lar hunnen føde uti akvariet så må du sørge for å ha masse gjemmesteder for yngelen. Dette ordner du ved å ha masse planter, røtter og aller helst flyteplanter som de kan gjemme seg inne i.

Man kan begynne å fôre yngelen med engang, enten med vanlig flakfôr som man knuser til støv, bruke nyklekt artemia eller kjøpe yngelfôr i en dyrebutikk. Mates 1 til 2 ganger daglig.

Yngelen er fargeløs ved fødsel, men begynner å få farge fra 3-8 ukers alder.
Noen yngel kan være rød, andre kan være blå, mens noen er kanskje gule og grønne. Blir som regel en god miks.

Å bytte vann når du har yngel er som regel ikke noe problem. Rent vann skader aldri fisken. Men om det er vesentlig forskjell i vannet i karet og byttevannet, er det klart at det kan bli ett sjokk for fiskene. Man bør alltid sørge for at vannet man bytter til ikke avviker så mye verken i Ph, Gh eller temperatur.

Yngelen kan flyttes tilbake til akvariet der foreldrene er når de er litt under halvparten av de voksnes størrelse.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap