- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Vaske ting og planter i klor for å bli kvitt alger?
Vaske ting og planter i klor for å bli kvitt alger?
Postet 06.10.08 kl 11:08
Postet 06.10.08 kl 11:19
Endret: 06.10.08 kl 11:21
vanndiggerJeg fikk et tips. Det var å lage en klorblanding, 1 del klor og 10 deler vann, la planter og pynteting ligge i en time, la ting og planter så ligge et døgn i aqua safe blanding. Er dette trygt? Har desverre fått mye alger på plantene og endel på tingene.
Det skal være trygt, men det høres for lenge ut for plantene. Noen dør etter bare et veldig kort opphold i klorvann.
Litt avhengig av hvilke planter det er, kan de ligge der i noen minutter. Vil si 10 min er max uansett. Deretter plasseres planten i en ny bøtte, hvor de får skylt av seg. Deretter kan du ha dem i vann med aquasafe.
Allt av gjenstander som ikke er porøse(fex. trerøtter) kan du la ligge så lenge du vil. Husk å skylle godt etterpå.
Etter skyllingen, kan du la tingene ligge ute til lufting, og deretter gi dem et bad med vann/aquasafe en times tid før de skal i akvariet.
Dersom du ønsker å bruke en tryggere metode til plantene, kan du søke litt på hydrogenperoksyd (hydrogen peroxide).
PS: Husk å bruke klor som er helt uten tilsetningsstoffer.
Postet 06.10.08 kl 11:22
Endret: 06.10.08 kl 11:23
Postet 06.10.08 kl 11:44
Planter tåler ikke mer enn noen få minutter i dette klor-badet.
Pynteting som ikke er porøse (stein o.l.) kan selvsagt ligge lenger, men ikke levende planter.
Trerøtter ville jeg ikke brukt klor på, siden de suger til seg vann og klorblandingen er umulig å få skyllt vekk skikkelig.
Husk at klor er brukt til desinfisering, det er ikke bra for levende organismer som planter. De tåler derfor kun et kort opphold i klor-badet. Kun 2 - 3 minutter på planter.
Pynteting som ikke er porøse (stein o.l.) kan selvsagt ligge lenger, men ikke levende planter.
Trerøtter ville jeg ikke brukt klor på, siden de suger til seg vann og klorblandingen er umulig å få skyllt vekk skikkelig.
Husk at klor er brukt til desinfisering, det er ikke bra for levende organismer som planter. De tåler derfor kun et kort opphold i klor-badet. Kun 2 - 3 minutter på planter.
vanndiggerJeg fikk et tips. Det var å lage en klorblanding, 1 del klor og 10 deler vann, la planter og pynteting ligge i en time, la ting og planter så ligge et døgn i aqua safe blanding. Er dette trygt? Har desverre fått mye alger på plantene og endel på tingene.
Postet 06.10.08 kl 11:55
Endret: 06.10.08 kl 11:55
Postet 06.10.08 kl 12:15
Postet 06.10.08 kl 15:22
Postet 06.10.08 kl 16:13
JoakimJeg har forøvrig lest blandingsforholdet 1:19, altså en halv liter på en 10-liters bøtte. 1dl på 10 liter er beintøft, da er jeg redd plantene fort tar kvelden.
Bra du nevnte dette. Selv har jeg brukt ca. en kopp til en bøtte. Plantene har da fått ligge i 3-5 minutter. De aller fleste har taklet det helt fint. Men har mistet noen tynnbladete planter pga. denne behandlingen.
BTW: Du mente selvsagt 1L på 10 liter er beintøft.
Postet 06.10.08 kl 16:29
Tørr dere virkelig dette, bruke klor på ting fiskene kommer i kontakt med?
Nøden skulle vært ytterst stor tror jeg, før jeg hadde våget.
Er dette virkelig vanlig blant akvarister?
Jeg tror jeg fortsetter med å klype av evetuelle blader med litt vel mye og udekorativ algevekst.
På "ting" ville jeg vurdert meget nøye om klor kunne trekke inn og slett ikke være helt borte når jeg la det tilbake i akvariet igjen!
Nei, jeg sier ikke dette er galt. Men jeg tørr ikke prøve.
mvh
Nøden skulle vært ytterst stor tror jeg, før jeg hadde våget.
Er dette virkelig vanlig blant akvarister?
Jeg tror jeg fortsetter med å klype av evetuelle blader med litt vel mye og udekorativ algevekst.
På "ting" ville jeg vurdert meget nøye om klor kunne trekke inn og slett ikke være helt borte når jeg la det tilbake i akvariet igjen!
Nei, jeg sier ikke dette er galt. Men jeg tørr ikke prøve.
mvh
Postet 06.10.08 kl 16:30