- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Satt fast i filteret
Satt fast i filteret
Hei!
Sukk, første dødsfall i akvariet
En av mallene (!) hadde klart å sette fast hodet i innsuget til pumpa på filteret. Kom seg nok ikke løs, for den var død. Mulig den kan ha dødd først, men den så frisk ut i går kveld.
Jeg har montert fluvalen etter bruksanvisningen, og tror den løse "proppen" som passer i innsuget kun skal brukes for å regulere retningen? For det bråker veldig hvis den står i (den er jo løs).
Håper det ikke er jeg som har gjort noe feil....
Sukk, første dødsfall i akvariet
En av mallene (!) hadde klart å sette fast hodet i innsuget til pumpa på filteret. Kom seg nok ikke løs, for den var død. Mulig den kan ha dødd først, men den så frisk ut i går kveld.
Jeg har montert fluvalen etter bruksanvisningen, og tror den løse "proppen" som passer i innsuget kun skal brukes for å regulere retningen? For det bråker veldig hvis den står i (den er jo løs).
Håper det ikke er jeg som har gjort noe feil....
Postet 08.10.08 kl 08:54
Heisann. Jeg har lest tråden din om overtagelse av brukt kar, og det slår meg at du muligens har ammoniakk/nitritt-problemer. Det stemmer iallefall med kalenderen... (Nitritt-topp etter ca 2 uker etter oppstart er normalt, men farlig for dyrene i karet)
Har du dråpetester for disse stoffene? I såfall er det på tide å teste. Dersom du ikke har tester, så ville jeg gått og kjøpt det. Ikke kjøp strips, de er ikke bra nok.
Men aller først ville jeg ha bytta 50% vann i karet, bare for sikkerhets skyld. Ta vare på noe av det gamle vannet sånn at du får testa det. Pass på at du fyller på vann som er ca 20-25 grader, for å unngå at det blir for store temperatursvingninger.
Dersom du får bekreftet at du har nitrittforgiftning i karet, så bør du skifte vann daglig i en periode fremover (kanskje i opp til 2 uker).
For å unngå unødig forgiftning, er du nødt til å være forsiktig med fóring.
Har du dråpetester for disse stoffene? I såfall er det på tide å teste. Dersom du ikke har tester, så ville jeg gått og kjøpt det. Ikke kjøp strips, de er ikke bra nok.
Men aller først ville jeg ha bytta 50% vann i karet, bare for sikkerhets skyld. Ta vare på noe av det gamle vannet sånn at du får testa det. Pass på at du fyller på vann som er ca 20-25 grader, for å unngå at det blir for store temperatursvingninger.
Dersom du får bekreftet at du har nitrittforgiftning i karet, så bør du skifte vann daglig i en periode fremover (kanskje i opp til 2 uker).
For å unngå unødig forgiftning, er du nødt til å være forsiktig med fóring.
Postet 08.10.08 kl 11:20
Postet 13.10.08 kl 13:52
Postet 13.10.08 kl 14:22
Postet 13.10.08 kl 15:21
Postet 13.10.08 kl 15:35
WikdahlStår filteret veldig nære veggene i akvariet kan de også kile seg fast. Kombinert med suget fra pumpen er det en dödare.
Det var kjekt å få vite. Den står ikke helt inntil, og nå skal den aldri komme til å gjøre det heller
Joakimsitat av Kampfisk:(Hvis du ikke har en monster-pumpe fra H****** da...) Hamar? :D
I så fall skal jeg to turer til helvete denne uka! Kjekt å sjekke "terrenget" litt!?
Tusen takk for svar!
Postet 14.10.08 kl 08:40