Satt fast i filteret

Hei!

Sukk, første dødsfall i akvariet

En av mallene (!) hadde klart å sette fast hodet i innsuget til pumpa på filteret. Kom seg nok ikke løs, for den var død. Mulig den kan ha dødd først, men den så frisk ut i går kveld.

Jeg har montert fluvalen etter bruksanvisningen, og tror den løse "proppen" som passer i innsuget kun skal brukes for å regulere retningen? For det bråker veldig hvis den står i (den er jo løs).

Håper det ikke er jeg som har gjort noe feil....
Heisann. Jeg har lest tråden din om overtagelse av brukt kar, og det slår meg at du muligens har ammoniakk/nitritt-problemer. Det stemmer iallefall med kalenderen... (Nitritt-topp etter ca 2 uker etter oppstart er normalt, men farlig for dyrene i karet)

Har du dråpetester for disse stoffene? I såfall er det på tide å teste. Dersom du ikke har tester, så ville jeg gått og kjøpt det. Ikke kjøp strips, de er ikke bra nok.

Men aller først ville jeg ha bytta 50% vann i karet, bare for sikkerhets skyld. Ta vare på noe av det gamle vannet sånn at du får testa det. Pass på at du fyller på vann som er ca 20-25 grader, for å unngå at det blir for store temperatursvingninger.

Dersom du får bekreftet at du har nitrittforgiftning i karet, så bør du skifte vann daglig i en periode fremover (kanskje i opp til 2 uker).
For å unngå unødig forgiftning, er du nødt til å være forsiktig med fóring.
Har sjekket vannet (ph og nitritt) fortløpende. Verdiene er veldig bra.

Ble litt usikker på om jeg hadde montert pumpa feil, og at mallen ble sittende fast der. Men det er mulig at den var død før den havnet der....
HegeB
Men det er mulig at den var død før den havnet der....

Som oftest er de det, ja. Friske fisk klarer å rive seg løs. (Hvis du ikke har en monster-pumpe fra H****** da...)
Kampfisk
(Hvis du ikke har en monster-pumpe fra H****** da...)

Hamar?

Står filteret veldig nære veggene i akvariet kan de også kile seg fast. Kombinert med suget fra pumpen er det en dödare.
Wikdahl
Står filteret veldig nære veggene i akvariet kan de også kile seg fast. Kombinert med suget fra pumpen er det en dödare.

Det var kjekt å få vite. Den står ikke helt inntil, og nå skal den aldri komme til å gjøre det heller

Joakim
sitat av Kampfisk:(Hvis du ikke har en monster-pumpe fra H****** da...) Hamar? :D

I så fall skal jeg to turer til helvete denne uka! Kjekt å sjekke "terrenget" litt!?

Tusen takk for svar!

Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap