Belysning i akvariet

Hei!

Har hørt at belysning i akvariet ikke bør overstige 12timer per dag. Har derfor skaffet meg en timer som skrur av lyset om natten. Hver morgen er noe av vannet fordampet og lokket er ganske fuktig. Har dette noe å si, eller er det sånn det skal være?

Takk på forhånd!
Kondens dannes når fuktig varm luft treffer en kald overflate.
Det er helt naturlig.
Det man skal være oppmerksom på er at man bruker lys som er tiltenkt et akvarie og dermed bør tåle noe fuktighet.
Jeg bruker dekkglass for å være helt sikker på at fuktigheten ikke kan skade mitt akvarielys - med de følgende det kan få. Vann og elektrisitet hører liksom ikke helt sammen i mitt hode.

mvh
Ok. jeg har et juwel rekord akvarie, de skal vel tåle det?
Hei igjen.

Jeg har ikke selv Juwel.
Men har du et akvarie og lys som hører sammen ja så kan du ta det helt med ro tenker jeg.

mvh
Hei
Kondensen er helt naturlig, og er egentlig ganske positiv for lufta i rommet akvariet står også.

En ting du derimot bør passe på er at strømledningen til lyset og annet utstyr i akvariet henger i en bøy som går nedenfor stikkontakten sånn at kondens ikke kan renne ned langs kablene og inn i kontakten, noe som ikke ville være positivt :P Det kan for eksempel skje når du vipper opp lokket på akvariet, litt avhengig av hvordan det er laga.
Hei igjen.

Helt enig i det Kjetilv skriver her om ledninger/kontakter!
Jeg har alltid denne "bøyen" på alt av ledninger som har med akvariet å gjøre.

mvh
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap