- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Krise i akvariet?
Krise i akvariet?
Hei!
Jeg har nå hatt akvariet i 4 dager, med am-top 3337 utvendig filter. Tenkte jeg skulle kjøre det uten fisker i 2-3 uker. Jeg har hatt levende planter, sand, røtter og steiner, i tillegg til noen falske planter. MEN disse plantene var visst tilegnet taranteller og ikke til akvariet. Så kommer problemet:
- fargen på disse plantene er blitt lysere, og det lå et enormt fett lag i akvariet. Samt var vannet fullt av små tynne plastdeler. Dette er vel kanskje oljen/malingen som er blitt løst opp fra de falske plantene.
Dette er hva jeg har gjort til nå:
- jeg dro ut ledningen på filteret. tømte ca. halvparten av akvariet og fullte opp med nytt vann. (mange av de "delene" fra plantene ble sugd opp i filteret da det var på, men dette går vel greit?)
Er det noen som kan gi meg noen tips, bør jeg tømme hele akvariet, eller går det greit slik jeg har beskrevet situasjonen?
Takk for svar/tips!
Jeg har nå hatt akvariet i 4 dager, med am-top 3337 utvendig filter. Tenkte jeg skulle kjøre det uten fisker i 2-3 uker. Jeg har hatt levende planter, sand, røtter og steiner, i tillegg til noen falske planter. MEN disse plantene var visst tilegnet taranteller og ikke til akvariet. Så kommer problemet:
- fargen på disse plantene er blitt lysere, og det lå et enormt fett lag i akvariet. Samt var vannet fullt av små tynne plastdeler. Dette er vel kanskje oljen/malingen som er blitt løst opp fra de falske plantene.
Dette er hva jeg har gjort til nå:
- jeg dro ut ledningen på filteret. tømte ca. halvparten av akvariet og fullte opp med nytt vann. (mange av de "delene" fra plantene ble sugd opp i filteret da det var på, men dette går vel greit?)
Er det noen som kan gi meg noen tips, bør jeg tømme hele akvariet, eller går det greit slik jeg har beskrevet situasjonen?
Takk for svar/tips!
Postet 08.10.08 kl 21:59
Postet 08.10.08 kl 22:17
Takk for tips!
Tror nesten jeg lar vær å rense alt altså. Nå har jeg slamsuget ca. 10 prosent av vannet også. var heldigvis ingen rester å se. Tok en nitrit test, samt ph med positive resultat. Eneste er at når jeg ser sidelengs på akvariet (i breddekanten) er ikke vannet helt krystalklart. men tror det ordner seg?
Før var jo toppen av vannet dekket med fett/oljerester, men dette er borte etter vannbyttet.
Noe som bekymrer meg litt er de "plastdelene" ble sugd inn i filterboksen. Vet noen om filtermateriale kan skades, da det er helt nytt?
Tror nesten jeg lar vær å rense alt altså. Nå har jeg slamsuget ca. 10 prosent av vannet også. var heldigvis ingen rester å se. Tok en nitrit test, samt ph med positive resultat. Eneste er at når jeg ser sidelengs på akvariet (i breddekanten) er ikke vannet helt krystalklart. men tror det ordner seg?
Før var jo toppen av vannet dekket med fett/oljerester, men dette er borte etter vannbyttet.
Noe som bekymrer meg litt er de "plastdelene" ble sugd inn i filterboksen. Vet noen om filtermateriale kan skades, da det er helt nytt?
Postet 09.10.08 kl 00:28
Er ikke plasten som hadde bekymret meg, men kjemikalierester etter malingen. Maling kan inneholde mye rart, selv om det er "bare" olje du ser. Og det "rare" må det nok helt andre tester til enn NO2 og PH.. Hadde rett og slett gått ut fra at det var rester igjen, og renset alt. Godt mulig jeg er over middels opptatt av at alt skal være fiskevennlig, og garderer meg også mot det jeg "tror", eller kan tenke meg, holder på å skje. Men, ditt kar, ditt valg. Kan jo hende det går bra.
Postet 09.10.08 kl 00:34
AmNoe som bekymrer meg litt er de "plastdelene" ble sugd inn i filterboksen. Vet noen om filtermateriale kan skades, da det er helt nytt?
Vanskelig å forestille seg uten å se det, men jeg ville ha renset filteret grundig også. Ikke bruk såpe på noe, bare skyll grundig i vann. Du ødelegger det lille du har startet av filterbaktereier, men det setter deg jo bare tilbake i 4 dager, siden det er 4 dager siden du startet det.
Bruk ekte planter. Det er sunnest for fiskene.
Postet 09.10.08 kl 00:34
Takk for alle gode tips!
Har nå gjort følgende:
- tømt karet på nytt (ca. 98% + slamsuging).
- vasket røtter/planter
- gikk over med algemagnet i akvariet på alle sider
Utvendig filter:
- renset filterkassen (bildet til høyre)
- kastet 1/3 del av filtermaterialet og byttet ut med helt nytt
- kastet "svampene" i hver kurv, samt filtervatt og byttet med nytt
Er det noe mer som anbefales?
Bildene viser kassen etter 4 dager. bilde nr 3 viser tydelig de "hvite, tynne, "stråene" som jeg egentlig ikke aner hva er, men tipper det er tynne lag av plastikkplantene som ble løst opp i vannet?
Har nå gjort følgende:
- tømt karet på nytt (ca. 98% + slamsuging).
- vasket røtter/planter
- gikk over med algemagnet i akvariet på alle sider
Utvendig filter:
- renset filterkassen (bildet til høyre)
- kastet 1/3 del av filtermaterialet og byttet ut med helt nytt
- kastet "svampene" i hver kurv, samt filtervatt og byttet med nytt
Er det noe mer som anbefales?
Bildene viser kassen etter 4 dager. bilde nr 3 viser tydelig de "hvite, tynne, "stråene" som jeg egentlig ikke aner hva er, men tipper det er tynne lag av plastikkplantene som ble løst opp i vannet?
Postet 09.10.08 kl 17:08